Geachte forumleden,
Als DSuper rijder ben ik een 5 jaar geleden overstapt op en CX van het eerste type. Een zeer fijne auto. Toch is het nu weer tijd voor een D-model. Liefst een ID 19B , tweede neus met LHM.
Op de website van Hagen&Schiuldkamp; staat zo’n ID. Hij ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit. Hij is volgens mij een keer overspoten geweest want voor Bleu Monte Carlo is echt veel te fel van kleur.
Kan iemand mij vertellen of hij deze auto ken :ID19B met kenteken AL-12-09. Zo ja dan ben ik geintresserd in het verleden van de auto, dat kan de garagist mij natuurlijk ook vertellen ... maar toch.
Overigens ken ik de specificaties van een ID uit ‘67, het gaat me puur om deze auto.
Mijn voilgende vraag is of iemand me iets kan vertellen over Hagen en Schildkamp. Is het een betrouwbare zaak, zijn ze duur, verkopen ze rommel? Ik ga er niet van uit, maar je wewt maar nooit.
Met vriendelijke groet,
Bas van Weert
PS: nog iemand interresse in een CX2000Super uit ‘78 met airco en origineel 59000 km?
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Die garage staat niet alleen als banner op deze forums,hij is ook regelmatig terug te vinden in het clubblad.
Niet dat dat zaligmakend is,maar ga er maar vanuit dat ze echt wel weten wat ze verkopen…
Als je een DSuper ‘gewend’ bent en daarna een CX (met hetzelfde blok),zal je de power van een 19B wel lichtelijk tegenvallen (lees: daar ga je op achteruit).
Maar goed: daar kies je dus zoals ik lees bewust voor.
Ik ken de wagen niet,maar ik wens je veel succes met de speurtocht en een eventuele aankoop.
Maak je ons blij met foto’s tzt?
‘Spirit of avant-garde’
Aankoop ID19B
Hoi Pascal,
Bedankt voor je reactie, voor wat betreft de garage ben ik redelijk gerustgesteld.
Voor wat beteft de power heb ik nog wel een vraagje. De DSuper die ik destijds had was voorzien van een niet origineel 2175 cc blok met wel een standaard als optie in 1971 geleverde 5bak.
De CX 2000Super die ik nu heb heeft een standaard 1985 cc blok met vierbak, zo ongeveer goed voor ongeveer 100pk. Deze CX is dus wat top betreft erg traag maar trekt lekker door de versnellingen heen (met daaraan gekoppeld hoog verbruik). Bij 130 is voor wat betreft de top echt wel op, je hebt dan met de diravi je handen vol aan de auto.
De auto die ik op het oog heb, de ID19b zal waarschijn lijk een DV blok hebben met ongeveer 84pk op vier versnellingen, zouden die 16pk verschil echt te merken zijn.
Voor wat beteft topsnelheid maakt het voor de 1500km die ik de auto gebruik niet uit, maar het vlot door de versnellingen lopen vindt ik met het oog op de verkeersveiligheid wel belangrijk.
Heb jij hier ervaring mee?
Groet Bas
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een DSuper heeft standaard een 1985cc blok,daar kon je tot ‘72 (dacht-ik) de optie met een 5-bak op krijgen.
Nogmaals,ik heb het hier over een ‘gewone’ DSuper.
Later,toen de DSuper5 op de markt kwam,is deze optie vervallen.
Dit zijn dan ook twee wagens:
de gewone DSuper met nog steeds 1985cc en dus de oude (vertrouwde) 4-bak en het ‘nieuwe’ model de DSuper5 met de 2.1 litermotor en een vijfbak.
De gewone DSuper heeft ongeveer 100pk (oudere modellen iets eronder,vanaf ‘73 dacht-ik zelfs nog iets meer).
Datzelfde blok werd ook in de CX2000 gelepeld (alleen draait het daarin de andere kant op..).
Mijn Super (uit januari ‘74,dus met ongeveer 105pk) heeft een top van ommenabij de 170,dat moet in de CX toch zéker haalbaar zijn (betere aerodynamiek).
De ID19B (voorloper DSpécial) heeft inderdaad iets van 85pk en dus die oude 4-bak.
Niet alleen zal de top lager liggen,de trekkracht is ook duidelijk minder.
Wanneer je echter alleen toerritjes rijdt en jaarlijks iets van 1500-2500 km doet,wie doet je dan wat?!
En dat zo’n oudere wagen wat minder vlot is….soît!
Geen zorgen om maken zou ik dan zeggen.
Dat is natuurlijk anders wanneer je dagelijks gebruikmaakt van de wagen en er veel kilometers (snelweg,zoals ik) mee maakt.
Dan is een beetje power toch wel prettig…...eigenlijk
‘Spirit of avant-garde’
aankoopp ID19B
Hoi Pascal,
Wat je schrijft klopt, mijn 2175cc beul in de DSuper was een door de vorige eigenaar uitgevoerde modificatie, wel een prettige overigens.
Voor wat betreft de 4bak in de ID19 vraag ik me af of het mogelijk is om in verband met de rustigere loop het toch niet mogelijk is een gebruikte of gereviseerde 5bak aan de DV te monteren. Bij de traction voegt men ook vaak een vierde aan de drie versnellingen toe.
Het dilemma is namelijk: de ID is erg basic en er kan weinig aan stuk. Maar tegelijkertijd heb ik bij A.Antonisse een prachtige DS21PallasMech in bleu d’orient. zien staan. Ik zou al eens gaan kijken maar dat ging niet door.
Ik twijfel dus erg tussen dze twee totaal verschillende voitures. Kies ik voor luxe en een waaschijn veel kwetsbaardere DS met al zijn sierstripjes en plaatwerk vn mindere kwaliteit. Of kies ik voor de degelijke ID19B met wat minder power en techniek maar wel met een echte jaren 60 uitstraling.
Ik weet het nog net zo niet, ik denk dat ik maar aan mijn vrouw vraag welke zij het mooiste vindt, de huidige CX in elk geval niet.
Trouwens 170 met de CX nooit van mijn leven, ligt veel de onrustig op de weg.
Groet Bas
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Vraagje n.a.v. dit gesprek:
Ik heb een op kenteken DS 21 uit eind 1971 maar volgens mij is het een vroege Dsuper5, daar heeft de auto alle eigenschappen van. Hij trekt redelijk op (al wordt ik na een stoplicht door de meest achterlijke autootjes ingehaald ) en ik kom niet boven de 140. Hij zit zo op de 120 in z’n 5, dan bij ongeveer 3000 tpm. 130 gaat ook , maar als ik dan naar 140 ga duurt het echt wel een tijdje voor ik dat rijd, bij 3600 tpm. En harder wil ie niet. Let wel, ik heb het hier over rijden op LPG. Maar als ik lees dat Pascal 170 haalt ben ik benieuwd. Mijn kleppen en puntjesontsteking staan goed, bougies en ontsteking + bobine zijn nieuw, de motor loopt ook echt als een zonnetje.
Mijn vraag is kort samengevat: is een top van 140 op LPG normaal of moet ik me zorgen (wat heet, hij rijdt verder heerlijk!) maken?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Op benzine is 165-170 prima haalbaar.
Doe ik hetzelfde met LPG dan kom ik niet veel verder dan een 150-155.
Als jij aan geeft dat je met een 2.2 liter mèt 5-bak niet harder dan 140 kunt komen,dan zou ik de slangschroef iets verder open draaien.
Ze krijgt dan in de hogere regionen duidelijk te weinig Matthijs.
Bovendien staat mijn Supertje haar mannetje wel bij ‘stoplichtsprints’,ook op LPG.
Menig modern rijder verbaast zich dan ook over de capaciteiten van zo’n oud ‘mormel’..
Terug naar Bas: dat een 19B degelijk is staat zonder kijf,maar dat is een DS ook wel.
Minder kwetsbaar…okee.
Sierstrips zijn mooi als je ervan houdt,(ik niet) maar het zijn roestvangers.
That said,ik denk persoonlijk dat je wanneer je slechts weinig kilometers maakt dat je zéker zoveel plezier zult kunnen beleven aan een 19B.
Ik zou de 4-bak laten voor wat ze is,die paar extra toeren (en lawaai) moet je maar voor lief nemen.
Dat ze hierdoor wat minder geschikt is als trekker…soît.
Iedereen zit mij ook te pushen om een 5-bak in te bouwen,en ook ik zie het eigenlijke nut ervan niet in.
Misschien als ik ooit een blokrevisie zou moeten uitvoeren,voorlopig bevalt het prima zo.
Ga gewoon eens rijden,en neem dan ook eens een stukje snelweg.
Kun je zelf ervaren hoe het is gesteld met die ‘verminderde’ trekkracht en power.
En neem de vrouw mee..
Enne…die CX gaat natuurlijk naar een goed adres,mits je haar zelf niet kunt houden (dat rijdt toch fantastisch?!).
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Van die DS’en heb ik geen verstand, maar dat je met een CX niet harder dan honderddertig zou kunnen door de Diravi is toch wel heel vreemd. Heb zelf (weliswaar met een veel recentere CX, maar dan wel een in een niet echt frisse staat) toch echt bijna 200 gereden en als er iets niet was aan die auto, is het wel een instabiel gevoel. OK, gevoelig is het stuur in zo’n auto niet, maar als een blok op de weg en superstabiel juist wel. Weet je zeker dat je stuurinrichting/voortrein helemaal in orde is?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat is mijn mening ook, mijn DSuper is namelijk met 140 nog zeer stabiel…
Mijn 2000 Super loopt tot 160 ook wel goed qua wegligging. Alleen 4-bak icm toerental is dan niet echt prettig meer.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fftopic We zijn een ID19B aan het kopen. geen CX….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De CX kan ik inderdaad niet zelf houden. Ik heb maar plaats voor 1 auto in mijn garage. Een goed adres vinden is lastig. Ik hoop hem redelijk in te kunnen ruilen. Antonisse van de DS21 had interesse, vooral omdat een volstrekt originele auto is met weinig kilometers en een optionele airco.
Hagen&Schildkamp; willen hem waarschijnlijk ook wel inruilen omdat ze zich ook profileren als CX-station. Het enige is dat de ID19B ““maar” 5000 hoeft te kosten en dat is eigenlijk ook wel wat ik voor de CX wil hebben. Dat moeten we maar op zien te lossen. Dat ik vervolgens een auto koop waar wat aan moet gebeuren is niet zo’n probleem, bij de CX vond ik het jammer dat hij zo weinig mogelijkheden biedt tot zelf sleutelen, alles zit erop gelast.
Kortom nog genoeg stof tot nadenken, maar niets overhaast!!
Pascal, ben jij wel eens met je 4bak op vakantie geweest, want voor een vakantie ritje wil ik hem wel gaan gebruiken. Niet om met 130 over de peage te scheuren, maar 100 moet toch wel kunnen, met tevens de kindderen op de achterbank die te verstaan moeten zijn.
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
De CX 2000 heb ik wel een 150 laten lopen, maar dat vind ik geen auto rijden meer. Dat vliegen in een aangeschoten jachtvliegtuig. Veel last van zijwind, veel herrie, enorm verbruik en een toch heel erg gevoelig stuur. Dat stuur daar had ik in mijn DSuper uit ‘71 geen last van. de DS voelde wat dat beteft veel stabieler aan.
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bas van Weert schreef:De CX 2000 heb ik wel een 150 laten lopen, maar dat vind ik geen auto rijden meer. Dat vliegen in een aangeschoten jachtvliegtuig. Veel last van zijwind, veel herrie, enorm verbruik en een toch heel erg gevoelig stuur. Dat stuur daar had ik in mijn DSuper uit ‘71 geen last van. de DS voelde wat dat beteft veel stabieler aan.
He?? dat is echt tottaal het tegenovergesteld van mijn ouwe cx 200 super ( die T(h)ijs nu heeft) .
Loopt 170 op LPG, super strak en tot 160 ook nog eens stil en absoluut stabiel. Een Ds / Id maakt echt VEEEEEEEEEL meer kabaal
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Om weer terug te komen op het oorspronkelijke topic ( ):
ik ben afgelopen zomer nog met de Supert naar Luxemburg en de Belgische Ardennen geweest.
En da’s prima te doen met een vierbakkie!
Vaak met 5 man aan boord,en zelfs in de bergen (al kom je dan meestal niet verder dan 3).
Ik moest noodgedwongen toen op benzine rijden (vanwege de fantástische verkrijgbaarheid van LPG aldaar….NOT!) en wist het verbruik toch rond de 1: 9,5 te houden…snieslechttoch?!
Nu heeft een Super natuurlijk redelijk wat vermogen in vergelijking met een 19B,maar koppel heeft zo’n beestje ook zát.
Heen en terug over de Autobahn met 110-115 ging ook uitstekend,ik ben niet zo’n blazer.
Zo af en toe een keertje op d’r staart…that’s all.
Nogmaals: ga eens een stukkie rijden met het schip,en verbaas je over haar kwaliteiten.
Bij ‘ons’(lees: Twente) in de buurt (Borculo,Achterhoek) zit “Citro Classique” samen met “Citroville” onder één dak. -> http://www.citro-classique.nl
Daar kun je dus en je CX inruilen en een deur verder je IDDS aanschaffen.
Misschien,ondanks de afstand,toch eens een bezoek waard…
‘Spirit of avant-garde’
Bij bovengenoemd bedrijf,kun je idd je hart op wat ds en cx betreft,en dat alles onder één dak. geweldige combinatie wat ze daar gemaakt hebben in Borculo. En praten met een lekker bakkie koffie erbij,doen ze graag. Dus de beste optie lijkt me om de cx voor een ds te (om/in)ruilen.