Distributieriem of ketting…?
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 15 januari 2007 11:35 PM

Ik lees hier van alles over distributieriemen en kettingen, alleen ben ik er nog niet echt achter wat mijn auto heeft. (Tevens in het bezit van een a-technisch brein en een stel linkerhandjes…). Heeft een V6 (12V) van 1992 een riem of een ketting? En wat zijn de voor- en nadelen?

Citroënloos

Profiel  
 
adiante
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 16 januari 2007 12:19 AM
  [ # 1 ]

De 12 klepper V6 heeft kettingen die na 350.000 km vervangen moeten worden. Als je zover bent moet er overigens nog wel meer vervangen worden dus lijkt mij een gehele rivisie het beste.
Ik ken eigenlijk maar een nadeel aan de kettingaandrijving en dat is dat ze meer lawaai maken dan een riem.

Citroën SM
French show, Italian go…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7322
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 januari 2007 01:35 AM
  [ # 2 ]
adiante schreef:

De 12 klepper V6 heeft kettingen die na 350.000 km vervangen moeten worden. Als je zover bent moet er overigens nog wel meer vervangen worden dus lijkt mij een gehele rivisie het beste.
Ik ken eigenlijk maar een nadeel aan de kettingaandrijving en dat is dat ze meer lawaai maken dan een riem.

geld die ketting voor alle v6’n t/m 97 Confused: (vanaf eind 97 werden alle V6’n 24V Cool )

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 januari 2007 01:41 AM
  [ # 3 ]

Yup, tot 97 zit er om iedere v6 een ketting. Ook de v6.24. In 1997 kwam de nieuwe v6.24 en die kreeg een riem.

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 16 januari 2007 09:54 AM
  [ # 4 ]

let er wel op dat het spannertje van de balansas goed werkt, als deze is uitgelubberd, loopt het kettingkje stuk met alle gevolgen van dien

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 16 januari 2007 12:22 PM
  [ # 5 ]

Oké, ‘t is mij een stuk duidelijker geworden! (En gerustgesteld, aangezien er bij mijn XM geen onderhoudsboekje zit…)

Citroënloos

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 16 januari 2007 01:39 PM
  [ # 6 ]

Het bewuste kettingspannertje is te controleren door bij draaiende motor even de olievuldop eraf te halen en er in te kijken. Je ziet dan een staafje door een plaatje steken. Dit staafje staat behoorlijk te dansen en moet ongeveer een centimeter uitsteken. Het liefst meer dan een cm, want dan staat er nog genoeg spanning op de ketting

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 16 januari 2007 03:53 PM
  [ # 7 ]

Willem, bedankt. Ik heb net even gekeken en heb ‘t pennetje inderdaad gezien, evenals de ketting zelf. Steekt gelukkig minstens een cm uit!

Citroënloos

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook