Ik lees hier van alles over distributieriemen en kettingen, alleen ben ik er nog niet echt achter wat mijn auto heeft. (Tevens in het bezit van een a-technisch brein en een stel linkerhandjes…). Heeft een V6 (12V) van 1992 een riem of een ketting? En wat zijn de voor- en nadelen?
Citroënloos
De 12 klepper V6 heeft kettingen die na 350.000 km vervangen moeten worden. Als je zover bent moet er overigens nog wel meer vervangen worden dus lijkt mij een gehele rivisie het beste.
Ik ken eigenlijk maar een nadeel aan de kettingaandrijving en dat is dat ze meer lawaai maken dan een riem.
Citroën SM
French show, Italian go…
adiante schreef:De 12 klepper V6 heeft kettingen die na 350.000 km vervangen moeten worden. Als je zover bent moet er overigens nog wel meer vervangen worden dus lijkt mij een gehele rivisie het beste.
Ik ken eigenlijk maar een nadeel aan de kettingaandrijving en dat is dat ze meer lawaai maken dan een riem.
geld die ketting voor alle v6’n t/m 97 : (vanaf eind 97 werden alle V6’n 24V
)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Yup, tot 97 zit er om iedere v6 een ketting. Ook de v6.24. In 1997 kwam de nieuwe v6.24 en die kreeg een riem.
Xsara_Coupe





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
let er wel op dat het spannertje van de balansas goed werkt, als deze is uitgelubberd, loopt het kettingkje stuk met alle gevolgen van dien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Oké, ‘t is mij een stuk duidelijker geworden! (En gerustgesteld, aangezien er bij mijn XM geen onderhoudsboekje zit…)
Citroënloos





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het bewuste kettingspannertje is te controleren door bij draaiende motor even de olievuldop eraf te halen en er in te kijken. Je ziet dan een staafje door een plaatje steken. Dit staafje staat behoorlijk te dansen en moet ongeveer een centimeter uitsteken. Het liefst meer dan een cm, want dan staat er nog genoeg spanning op de ketting
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem, bedankt. Ik heb net even gekeken en heb ‘t pennetje inderdaad gezien, evenals de ketting zelf. Steekt gelukkig minstens een cm uit!
Citroënloos