Zo, morgen gaat het hok voor de APK bij de lokale APK-boer. Ben benieuwd, verwacht sowieso de silentblocks. Wish me luck!
jebbers schreef:Zo, morgen gaat het hok voor de APK bij de lokale APK-boer. Ben benieuwd, verwacht sowieso de silentblocks. Wish me luck!
Nou succes ermee in elk geval. Hopelijk vallen de kosten mee. Kun je daarna hopelijk weer fijn doorkarren.
Zojuist de keurmeester aan de telefoon gehad, ai ai!
De lijst volgens hem:
-Fusee linksvoor direct vervangen, zit los en is niet meer vast te krijgen: mag niet meer rijden met de auto—> nieuwe fusee en draagarm dus…
-buitenkabels handrem—> meestal zijn die toch ok als je de mantel vervangt met bijvoorbeeld een stuk tuinslang?
-Remdrukverdeler achter = hoogteregelaar en dus geen afkeur?
-Voorbanden (scheef afgesleten, jammer van mijn nieuwe banden)
-Remslangen voor (tsja wat dat precies is)
-Aansluiting uitlaat is niet gasdicht bij de middenpot
-Niet voldoende remkracht achter (grind in de kofferbak gooien?)
Heeft iemand enig idee wat de kosten gaan zijn hiervan als ik zelf een beetje sleutel? Puntje 1 weet ik al, maar de rest is me niet bekend…..
jebbers schreef:Zojuist de keurmeester aan de telefoon gehad, ai ai!
De lijst volgens hem:
-Fusee linksvoor direct vervangen, zit los en is niet meer vast te krijgen: mag niet meer rijden met de auto—> nieuwe fusee en draagarm dus…
Wat zit er los? fuseekogel of fuseelichaam??
jebbers schreef:-buitenkabels handrem—> meestal zijn die toch ok als je de mantel vervangt met bijvoorbeeld een stuk tuinslang?
Buitenkabels mogen niet zodanig beschadigd zijn dat de handremwerking erdoor in gevaar komt—>vervangen dus.
jebbers schreef:-Remdrukverdeler achter = hoogteregelaar en dus geen afkeur?
Geen afkeur, mits ie niet lekt!
jebbers schreef:-Voorbanden (scheef afgesleten, jammer van mijn nieuwe banden)
-Remslangen voor (tsja wat dat precies is)
-Aansluiting uitlaat is niet gasdicht bij de middenpot
-Niet voldoende remkracht achter (grind in de kofferbak gooien?)
Heeft iemand enig idee wat de kosten gaan zijn hiervan als ik zelf een beetje sleutel? Puntje 1 weet ik al, maar de rest is me niet bekend…..
tsjah, remslangen zitten gewoon aan de klauwen vast en die kunnen scheurtjes hebben, de uitlaat moet gasdicht zijn en de remmen moeten achter goed werken, gooi wat gewicht achterin bij de herkeuring en voila!
Emiel
BX19trs schreef:jebbers schreef:Zojuist de keurmeester aan de telefoon gehad, ai ai!
De lijst volgens hem:
-Fusee linksvoor direct vervangen, zit los en is niet meer vast te krijgen: mag niet meer rijden met de auto—> nieuwe fusee en draagarm dus…
Wat zit er los? fuseekogel of fuseelichaam??
jebbers schreef:-buitenkabels handrem—> meestal zijn die toch ok als je de mantel vervangt met bijvoorbeeld een stuk tuinslang?
Buitenkabels mogen niet zodanig beschadigd zijn dat de handremwerking erdoor in gevaar komt—>vervangen dus.
jebbers schreef:-Remdrukverdeler achter = hoogteregelaar en dus geen afkeur?
Geen afkeur, mits ie niet lekt!
jebbers schreef:-Voorbanden (scheef afgesleten, jammer van mijn nieuwe banden)
-Remslangen voor (tsja wat dat precies is)
-Aansluiting uitlaat is niet gasdicht bij de middenpot
-Niet voldoende remkracht achter (grind in de kofferbak gooien?)
Heeft iemand enig idee wat de kosten gaan zijn hiervan als ik zelf een beetje sleutel? Puntje 1 weet ik al, maar de rest is me niet bekend…..
tsjah, remslangen zitten gewoon aan de klauwen vast en die kunnen scheurtjes hebben, de uitlaat moet gasdicht zijn en de remmen moeten achter goed werken, gooi wat gewicht achterin bij de herkeuring en voila!
Emiel
Hmm eerder in het topic is te lezen dat de fusee door Wupke vorig jaar provisorisch is vastgezet omdat iemand er eerder aan heeft zitten prutsen. Hij vertelde me toen dat als er iets met de fusee zou zijn de draagarm ook vervangen moest worden, dat moment is nu daar denk ik. De hoogteregelaar lekt, dat was ik even vergeten, daar moet dus waarschijnlijk een nieuwe op?
De brutoprijzen op h-base hoeveel korting gaat daar ongeveer af? Kan ik berekenen wat de onderdelen ongeveer gaan kosten…..
Die (hand)remkabels worden niet veel goedkoper dan op h-base gok ik.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
jebbers schreef:Hmm eerder in het topic is te lezen dat de fusee door Wupke vorig jaar provisorisch is vastgezet omdat iemand er eerder aan heeft zitten prutsen. Hij vertelde me toen dat als er iets met de fusee zou zijn de draagarm ook vervangen moest worden, dat moment is nu daar denk ik. De hoogteregelaar lekt, dat was ik even vergeten, daar moet dus waarschijnlijk een nieuwe op?
De brutoprijzen op h-base hoeveel korting gaat daar ongeveer af? Kan ik berekenen wat de onderdelen ongeveer gaan kosten…..
Hmm. Zoiets als een fusee of draagarm zou je nooit provisorisch vast moeten proberen te zetten… Te gevaarlijk om daar risico’s mee te nemen.
Ik begreep dat Oudelut een break aan het slopen is. Misschien heeft hij nog wat liggen: hij woont in elk geval niet zo ver van je af.
Als de fuseepassing in de draagarm is beschadigd dan zal de draagarm vervangen moeten worden. Als de fuseekogel die in de draagarm schuift ook beschadigd is volstaat het on alleen de fuseekogel te vervangen. Het gaat evenwel sneller om het hele blok te vervangen als je dit van een sloper kan afhalen.
Remmen: het lijkt erop alsof je remmen achter gangbaar gemaakt moeten worden. Is je keurmeester een hydraulica expert? Ik ben bang van niet als ik het zo lees. Je auto heeft geen aparte remdrukregelaar achter.
Lekkende hoogteregelaar: beetje zweten is echt geen afkeur. Meja, er zit weer een verschil: de ene APK keurmeester gaat er helaaas toch strenger meer om dan de andere. Mijn wagen heeft ook een zwetende hoogteregelaar en ik lig daar niet wakker van (en de 3 verschillende keurmeester bij het APK station waar ik altijd naar toe ga ook niet).
Remslangen zal wel kunnen evenals handremkabels. Je kan handremkabels nog wel eens reincarneren door er een zwarte mof overheen te schuiven die er origineel uit ziet. Tuinslang is dan net iets te herkenbaar als een geimproviseerde reparatie.
Is al met al toch wel wat werk, maar eigenlijk ook weer niks wat voor een “beetje” hobbyist met kennis van zaken niet is te fixen.
Ik quote nog even wat Wupke vorig jaar over de fusee gezegd heeft:
het fusee verhaal betrof een ongenadig oetlullig dom vastgedraaide moer van je fusee.
daardoor was je fusee door de tapse passing heen getrokken,en dus was /is eigenlijk de fusee en draagarm vernield.
echter zoals het nu gemonteerd zit heb ik er alle vertrouwen in dat het goed op zijn plek blijft zitten.
maar als je fusee over x termijn aan vervanging toe is, zul je ook die linker draagarm moeten wisselen.
want een 2e maal zo hermonteren zal niet meer afdoende werken.
mvgr wupke: Wink
Denk dat ik toch maar tot reparatie overga. Ben volgende week vrij, dus tijd genoeg. Eenieder die zich geroepen voelt om mee te helpen is uiteraard van harte welkom!!!
jebbers schreef:Ik quote nog even wat Wupke vorig jaar over de fusee gezegd heeft:
het fusee verhaal betrof een ongenadig oetlullig dom vastgedraaide moer van je fusee.
daardoor was je fusee door de tapse passing heen getrokken,en dus was /is eigenlijk de fusee en draagarm vernield.
echter zoals het nu gemonteerd zit heb ik er alle vertrouwen in dat het goed op zijn plek blijft zitten.
maar als je fusee over x termijn aan vervanging toe is, zul je ook die linker draagarm moeten wisselen.
want een 2e maal zo hermonteren zal niet meer afdoende werken.
mvgr wupke: WinkDenk dat ik toch maar tot reparatie overga. Ben volgende week vrij, dus tijd genoeg. Eenieder die zich geroepen voelt om mee te helpen is uiteraard van harte welkom!!!
Hmm, maar blijkbaar is ie dus toch weer los gaan zitten, anders was de APK keurmeester er niet van over de pis geraakt. Achteraf is altijd makkelijk praten, maar zo te horen was het wel zodanig provisorisch dat het idd wel beter gelijk (of op korte termijn) vervangen had kunnen worden. Je wilt nie weten wat er gebeurt als zo’n fusee in een bocht loskomt. Het enige voordeel is dat het snel afremt met de neus van de auto op de grond.
Nu zit je wellicht nog met het dilemma of het nog “verantwoord” is om naar huis rijden.
Aan de ene kant: het zit waarschijnlijk al een tijd los, dus who cares about die paar laatste kms.
Aan de andere kant: je weet nooit precies wanneer de schroefdraad van de moer zijn strijd opgeeft. Eigenlijk zou je er geen meter mee moeten rijden, je zal maar net een kind op de stoep scheppen omdat nadat je voorwiel loskomt de auto onbestuurbaar wordt.
Duidelijk geval van eigen risico afweging. Het kan natuurlijk ook zeer kort geleden weer zijn gaan losrammelen. Als het mijn auto was, zou ik nog eens goedkijken hoever de moer erop zit en hoe los het zit en dan wellicht overwegen om er mee naar huis te sturen op lage snelheid.
Als je besluit te repareren, adviseer ik je “oudelut” eens te contacteren per PB en kijken of in overleg je nog wat nuttigs van die break kan trekken. Oudelut zit in Breda, da’s voor jou niet al te ver weg ofwel? Ik hoop dat je de auto van je ouders even mag lenen.
Mocht je nog hulp in het weekend kunnen gebruiken. Ik kan wel een middagje helpen, mits je beschikt over bruikbare sleutelgelegenheid. Liefs op zondag.
mpostma schreef:jebbers schreef:Ik quote nog even wat Wupke vorig jaar over de fusee gezegd heeft:
het fusee verhaal betrof een ongenadig oetlullig dom vastgedraaide moer van je fusee.
daardoor was je fusee door de tapse passing heen getrokken,en dus was /is eigenlijk de fusee en draagarm vernield.
echter zoals het nu gemonteerd zit heb ik er alle vertrouwen in dat het goed op zijn plek blijft zitten.
maar als je fusee over x termijn aan vervanging toe is, zul je ook die linker draagarm moeten wisselen.
want een 2e maal zo hermonteren zal niet meer afdoende werken.
mvgr wupke: WinkDenk dat ik toch maar tot reparatie overga. Ben volgende week vrij, dus tijd genoeg. Eenieder die zich geroepen voelt om mee te helpen is uiteraard van harte welkom!!!
Hmm, maar blijkbaar is ie dus toch weer los gaan zitten, anders was de APK keurmeester er niet van over de pis geraakt. Achteraf is altijd makkelijk praten, maar zo te horen was het wel zodanig provisorisch dat het idd wel beter gelijk (of op korte termijn) vervangen had kunnen worden. Je wilt nie weten wat er gebeurt als zo’n fusee in een bocht loskomt. Het enige voordeel is dat het snel afremt met de neus van de auto op de grond.
Nu zit je wellicht nog met het dilemma of het nog “verantwoord” is om naar huis rijden.
Aan de ene kant: het zit waarschijnlijk al een tijd los, dus who cares about die paar laatste kms.
Aan de andere kant: je weet nooit precies wanneer de schroefdraad van de moer zijn strijd opgeeft. Eigenlijk zou je er geen meter mee moeten rijden, je zal maar net een kind op de stoep scheppen omdat nadat je voorwiel loskomt de auto onbestuurbaar wordt.
Duidelijk geval van eigen risico afweging. Het kan natuurlijk ook zeer kort geleden weer zijn gaan losrammelen. Als het mijn auto was, zou ik nog eens goedkijken hoever de moer erop zit en hoe los het zit en dan wellicht overwegen om er mee naar huis te sturen op lage snelheid.
Als je besluit te repareren, adviseer ik je “oudelut” eens te contacteren per PB en kijken of in overleg je nog wat nuttigs van die break kan trekken. Oudelut zit in Breda, da’s voor jou niet al te ver weg ofwel? Ik hoop dat je de auto van je ouders even mag lenen.
Mocht je nog hulp in het weekend kunnen gebruiken. Ik kan wel een middagje helpen, mits je beschikt over bruikbare sleutelgelegenheid. Liefs op zondag.
Tsja, wat daarmee te doen weet ik ook niet precies. Die lui rekenen 100 euro om dat te verhelpen en dan kan ik veilig naar huis rijden. Ben wel zondag in Belgie (!) door een enorme kuil gereden, de auto slingerde alle kanten op. ZOu goed kunnen dat het de genadeklap was. Denk dat ik maar samen met mijn pa die ervoor ijdt heel rustig binnendoor naar huis ga rijden. Voor wat betreft de onderdelen kan ik van Ruben twee gereviseerde draagarmen en een fusee krijgen voor €65,-. Of het slim is om met tweedehands handremkabels en remslangen te gaan frotten weet ik niet. Als dat nog redelijk vers is kan dat misschien wel natuurlijk. Ook banden lijken al geregeld voor een zacht prijsje. Hoe het met de hoogteregelaar zit zal ik persoonlijk aan de keurmeester vragen als ik hem ga ophalen.
Heel fijn dat je wilt helpen, maar helaas heb ik geen goede plek om binnen te sleutelen hier in de buurt
jebbers schreef:Tsja, wat daarmee te doen weet ik ook niet precies. Die lui rekenen 100 euro om dat te verhelpen en dan kan ik veilig naar huis rijden. Ben wel zondag in Belgie (!) door een enorme kuil gereden, de auto slingerde alle kanten op. ZOu goed kunnen dat het de genadeklap was. Denk dat ik maar samen met mijn pa die ervoor ijdt heel rustig binnendoor naar huis ga rijden. Voor wat betreft de onderdelen kan ik van Ruben twee gereviseerde draagarmen en een fusee krijgen voor €65,-. Of het slim is om met tweedehands handremkabels en remslangen te gaan frotten weet ik niet. Als dat nog redelijk vers is kan dat misschien wel natuurlijk. Ook banden lijken al geregeld voor een zacht prijsje. Hoe het met de hoogteregelaar zit zal ik persoonlijk aan de keurmeester vragen als ik hem ga ophalen.
Heel fijn dat je wilt helpen, maar helaas heb ik geen goede plek om binnen te sleutelen hier in de buurt
Je moet even zien hoe erg de hoogteregelaar “lekt”. Een druppeltje eronder is geen probleem. Als het echt lekt (regelmatig terugkerende vlekken op straat) dan is het niet goed.
Handremkabels zijn niet zo duur (ong. 15 eur per stuk bij automaterialenzaak: hier liever niet de stugge orginele dealerkabels gebruiken) en remslangen kosten je ook de kop niet, dus zou gewoon nieuw pakken.
Je moet voor deze reparatie wel gereedschap hebben om fusee te wisselen en draagarmen. Ach, als het droog is en je hebt plek om de auto op 2 bokken te zetten dan vind ik het wel best hoor… Desnoodszet je een partytent op.
2 bokjes + krik
- draagarm los
- 2x sleutel 24 waarvan 1 steeksleutel
- 1 x sleutel 17/16 (hangt af van het merk fusee: origineel of neit)
- sleutel voor reactiestangmoer.
- fusee losmaken (als de draagarm er al af is)
- sleutel 17 voor de strop van de veerpoot + remklauwbouten
- dop 35 + sleutel voor de aandrijfasmoer
- sleutel voor de stuurkogelbout (16 geloof ik): evt stuurkogeltrekker
mpostma schreef:Als je besluit te repareren, adviseer ik je “oudelut” eens te contacteren per PB en kijken of in overleg je nog wat nuttigs van die break kan trekken. Oudelut zit in Breda, da’s voor jou niet al te ver weg ofwel? Ik hoop dat je de auto van je ouders even mag lenen.
Van die break gaat niets af…!
Ik ben namelijk een andere BX (Berline) aan het slopen , de break rijdt gewoon weer (met nog een beetje een erfenis van een naar luchtje )
De slopert staat overigens niet in Breda, maar in Rotterdam/Ridderkerk…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
En hoe zijn de remslangen van de Berline? En de handremkabels? Zou dat eventueel interessant zijn om over te nemen?
jebbers schreef:En hoe zijn de remslangen van de Berline? En de handremkabels? Zou dat eventueel interessant zijn om over te nemen?
Pfff, nog niet naar gekeken, dus geen idee van… Auto gaat echter wel zeeeer snel naar de sloop, want staat in de weg; Hopelijk is er voldoende tijd om het eraf te halen, maar ik kan niets beloven (niet mijn terrein).
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
die fusee passing was weg, een of ander onverlaat had die fussepen zo hard aangedraaid , dat de pen zowat door de arm heen getrokken was, om uiteindelijk op het einde draad vast te lopen.
daardoor was dus die passing zowat geheel weg, edoch ik heb hem enerzijds met veel gehamer weer los gekregen, en anderzijds ook weer netjes vast.
als hij nu los is gegaan tja, zoals ik al aangaf, je wiel zal er niet zomaar vanaf lopen, maar als het trubbels zou gaan geven moet idd ook de arm samen met het fusee vervangen worden.
die handremkabels kun je het beste nieuw monteren,,, enne vraagje,, is alleen de buitenmantel doorgesleten? of is de kabel daadwerkelijk geknakt, (de buiten kabel dus),, als alleen de plastick mantel door is gesleten mag voor zover ik weet er gewoon tape omheen worden gedraaid,, echter de buitenkabel zelf moet heel zijn,dus alleen de plastick mantel mag beschadigt zijn en afgetaped worden..
uitlaat ff lassen denk ik,,
en remleidingen voor simpel vervangen,, zijn echt de kosten niet, het kost meer om ff van de ene kant in nl naar de andere kant te rijden…
remmen achter, hij moet de remmenbank oprijden met de auto 1 stand hoger en als dan nog niet, dan in de hoogste stand.. geheid dat ie remt…
een zak cement of tegels wil ook wel eens helpen,, maar handiger is het om even wat passagiers in te laden ...dan de remmentest bank op en viola, je remmen doen het..
hoogteregelaar ff droogpoetsen klaar….
mvgr wupke.