Hallo,
Dit topic leek me wel leuk om alle leuke eigenaardigheden van onze geliefde voitures langs te lopen. Zelf zal ik aftrappen:
Ik heb mijn auto nu een maand of 4 en sindsdien al erg veel aan gedaan, varierend van kleine zaken zoals kapotte lampjes fiksen tot een grote beurt en een vervanging van het stuurhuis. Wat zo leuk is het natuurlijk dat dit een auto is waarbij veel zelf kan. Maar dat heb je ook bij andere oldtimers.
Één van de allerleukste dingen vind ik de startprocedure en het wegrijden. Eerst lekker gaan zitten in die leren stoelen, mmmmm! Dan het contact aan, startknop indrukken, beetje gas en de auto komt tot leven. Beetje bijgassen en hij komt ‘smoothly’ omhoog, da’s natuurlijk ook altijd weer leuk. Maar het allerleukste komt nu: je wilt wegrijden maar de auto sputtert tegen… oh ja, hand/voetrem los. Dat vind ik zelf zo leuk: alles is klaar en dan KLOINK, REMMEN LOS EN GAAN!
to be continued….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat is er nu NIET leuk aan een DS?
Citroen!
Daar hebben we het hier niet over hé
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
1. Het raam uitkijken en een soort retro-spaceship in de straat zien staan dat van jou is
2. Over drempels zweven
3. In een andere auto rijden en ineens alle hobbels, kuilen, richels etc. voelen in je buurt
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat de Douane-beambte aan de Roemeens-Bulgaarse grens “Louis de Fuun” roept als ie je ziet, en dat je vervolgens meteen je stempel krijgt
Citroen!
Heb zelf geen DS maar er wel eens een paar honderd kilometer mee gereden.
Wat mij bijstaat is gewoon de zit achter het stuur en dat heerlijke sissende/pompende geluid tijdens het sturen. Ook heerlijk om zo’n groot stuur (was nog het oude omwikkelde stuur) door je handen te laten glijden.
Dat je met 120kph over de snelweg kan rijden met het raam volledig opengedraaid en een armpje leunend op de deur, zonder lawaai of tocht (relatief dan). Als ik dat met de XM vergelijk, dan waai ik met 80kph al uit m’n stoel. Die A-stijl bij de DS is kennelijk dusdanig goed ontworpen, dat het de luchtstroom netjes voorbij het voorste raam geleid.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Het mooiste vind ik dat de auto zich laat zakken (de rijhoogte corrigeert) nadat ik ben uitgestapt.
Ik kijk altijd even achterom om dat te zien. En dan pink ik vaak een traantje weg. Snif…
Zo mooi. Zulke mooie techniek…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
volgens mij wordt dit een emotioneel topic….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat mn oma liever in de DS thuisgebracht wil worden dan in de volvo van dr schoonzoon…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zittend in een fauteuil, het mooiste stuurwiel ooit door je handen te voelen glijden met een kruissnelheid van zo’n 120 km/uur zwevend over de snelweg…en dan die blikken van andere weggebruikers
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat voor ‘n zinnig antwoord is hier nu op te geven…?
-iedere keer dat je erlangs loopt je ogen er niet vanaf kunnen houden,
-de eigenaardigheden die we zo liefkozend ‘startprocedure’ noemen,
-het sissen en getik van het systeem,
-verbaasde blikken bij het ‘duikelaars-effect’ bij remmen,uiteraard het liefst bij een stoplicht met twee rijen naast elkaar..,
-dezelfde blikken bij wegrijden met oprichtende neus,
-wanneer je met open raam,armpje op de deurpost en een doodnormaal gezicht met 150 een dikke Audi/BMW/Whatever inhaalt,
-de ruimte en het comfort in de wagen,
-het verstommende hoongelach van collega’s die je meeneemt voor een ritje,
-de angst op hun gezicht als je met 70 een drempel nadert en je dus duidelijk niet van plan bent af te remmen…
Zo kan ik nog wel dágen doorgaan..
‘Spirit of avant-garde’
Haar schoonheid
I believe i can fly
Bij het opendoen van de garagedeur,gaat mn hart meteen sneller kloppen,bij het zien van haar lieve snuit,en de vormgeving in de totaliteit. Eenmaal ingstapt in het lederen interieur,schiet ik vol,wat een comfort,zo zit ik thuis echt niet. En dan komt het volgende genot,het starten van de techniek,je voelt langzaam alles in beweging komen,helemaal geweldig. Er is eigenlijk niets waar ik me aan stoor bij deze schoonheid. Nou moet ik er wel bij zeggen,dat ik nog moet beginnen met sleutelen aan haar,dus zullen er vast wat ergenissen bovenkomen,maarja,als je daarna weer zwevend over de wegen vliegt,is dat ook zo weer vergeten lijkt me. Allemaal veel plezier en genot van de DS gewenst,Hans
Zonder woorden:
Klik hier op het tweede filmpje.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
dat ze het gewoon het hele jaar doet….)
Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….