Speling op voorwiel (fusee of lager???)
Joen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 09-12-2005

- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Gepost: 17 januari 2007 11:18 PM

Nadat ik de zoekfunctie heb gebruikt ben ik al iets wijzer worden…  Surprised

Maar wil toch nog wat meer zekerheid! Het rechtervoorwiel van mijn Eendje heeft wat speling, na de laatste smeerbeurt is deze toch toegenomen heb ik gisteren ontdekt.
Maar hoe weet ik nu of het de fusee is of het lager? Verticale speling is de fusee, horizontaal het lager… klopt dit? En wat moet ik ermee doen, nieuwe fuseepen? Nieuw lager of lager aandraaien?

Wil er het komende weekend eens meegaan stoeien, dus tips en adviezen zijn meer dan welkom!  Confused:

—————————————-
2cv 4 Special 1978
Xsara 1.6i Break 1998 VERKOCHT
C1 Ambiance 2008
—————————————-

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 18 januari 2007 01:14 AM
  [ # 1 ]

Re: Speling op voorwiel (fusee of lager???)

Je mag enorm veel speling hebben hoor. Meeste APK-garages verkijken zich daar ook op, dus laat je niet zomaar met een kluitje in de riet sturen.
Nieuw hebben fusees al enorme speling.

Elk jaar smeren, dan gaan ze lang mee.

Profiel  
 
Aron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 17-01-2007

Gepost: 18 januari 2007 11:03 AM
  [ # 2 ]

1,5 mm speling aan de boven-/onderkant van de fusee is toegestaan Very Happy
Aan de boven-/onderkant van je wiel is dat dan dus nog veel meer Shocked
‘wat speling’ is geen probleem.
Wiel aan onder- en bovenkant vastpakken om de fuseespeling te voelen
Wiel aan de zijkanten vastpakken om de stuurspeling te voelen
Wiel ronddraaien om te horen of het lager versleten is
Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 januari 2007 11:48 AM
  [ # 3 ]

Hoi Aron,
wekom hier!

Fusees: idd 1,5 mm dwars op de fusee. ( Dat voelt of je wiel er bijna afvalt) en 1mm opwaartse speling ( merk je niks van)
groet
Joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Aron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 17-01-2007

Gepost: 19 januari 2007 12:48 AM
  [ # 4 ]

Hé Joris Very Happy

very good

Profiel  
 
Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 19 januari 2007 01:37 PM
  [ # 5 ]
Elk jaar smerendan gaan ze lang mee

Elke maand of kwartaal is beter!  De interval was elke 2500 km. Daar is voor de fusee niet veel veranderd de motor is inmiddels uitgerust met filter en de olie is tegewoordig beter maar de fusee is hetzelfde gebleven! Elke 2500km is dus eigenlijk geen overbodigge luxe!

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 januari 2007 08:06 PM
  [ # 6 ]

André smeert z’n fusees telkens als hij er bij in de buurt is. En hij heeft ze nog nooit hoeven vervangen. En nee, Zijn A-types staan niet bepaald stil Wink

Maar mijn persoonlijke mening: ga niet de grenzen van de APK opzoeken. Als er iets rammelt, los zit of wat dan ook repareer ik het of ik vervang het. Dus ook als het volgens de letter van de APK regels misschien helemaal niet hoeft !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 19 januari 2007 08:50 PM
  [ # 7 ]
Lelijke Eend schreef:

Als er iets rammelt, los zit of wat dan ook repareer ik het of ik vervang het. Dus ook als het volgens de letter van de APK regels misschien helemaal niet hoeft !

Was jij uberhaupt al aan die restauratie begonnen? Jij komt niet eens in de buurt van een APK…

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 januari 2007 08:57 PM
  [ # 8 ]

Als je een beetje opgelet had, dan had je geweten dat voor m’n reastauratie ik ook wel eens in m’n Eend reed. En daar hoort ook APK bij.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 20 januari 2007 02:46 PM
  [ # 9 ]

Beste manier om je lager the controleren is je auto opkrikken. Het wiel ronddraaien en je hand op de draagarm leggen. als je lager kapot is dan zul je dit voelen in de draagarm. Het beste te omschrijven als trillingen als of je een pen over zand rolt. ?

De fusee is al omschreven boven.

In horizontale richting heb je ook altijd wel speling, dit heeft weer te maken met je stuurkogels en je stuurhuis, daar kun je verder niet uit afleiden of je lagers of fusees op zijn.

goeie tip altijd, als het wiel begint te trillen als je door kuilen heen rijdt is het meestal je fusee die of gesmeerd moet worden of vervangen. Maar regelmatig smeren is de beste optie!

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook