waar zit bij de bx de hydraulische pomp? ik neem aan dat dat het ding is wat aan de multiriem vastzit met harde leidingen eraan?
plaatje zou ook fijn zijn. en is het makkelijk om die zelf te vervangen??
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Volg de dikke leiding vanuit je LHM reservoir, dat is namelijk de aanzuigleiding van de pomp. Vanuit de pomp loopt de hogedrukleiding naar je voorraadbol en je drukregelaar.
Als je de auto aanzet is het dat tikkende ding
O ja, is dit wat?
BX16TGI schreef:Volg de dikke leiding vanuit je LHM reservoir, dat is namelijk de aanzuigleiding van de pomp. Vanuit de pomp loopt de hogedrukleiding naar je voorraadbol en je drukregelaar.
Als je de auto aanzet is het dat tikkende ding
O ja, is dit wat?
De drukregelaar tikt, niet de pomp.
Plaats verschilt inderdaad ook bij de verschillende type motoren.
Bij de 14 en 16 zit ie zowiezo links van het inlaatspruitstuk.
bij de 19 16v zit hij rechts.
Persoonlijk zou ik niet iets gaan vervangen waarvan ik niet weet waar ‘t zit….
Harm schreef:Persoonlijk zou ik niet iets gaan vervangen waarvan ik niet weet waar ‘t zit….
ik kijk gewoon waar de vervangende pomp op lijkt en dat vervang ik
de bx is trouwens sowieso ook bedoeld om ervaring met sleutelen aan auto’s op te doen en dat kan je het beste in de praktijk leren toch?
bovendien heb ik de bx niet elke dag nodig aangezien ik ook mijn zx nog heb.
dus als ie een paar dagen of weken niet rijdt is dat geen enkel probleem.
maar met de aanwijzingen van jullie ben ik ervan overtuigd dat het allemaal moet gaan lukken
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
bij een diesel uit 92 zit ‘ie boven de versnellingsbak… soms zit hij meer voor/onderaan bij de motor
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Schaf voor die 15 euro even een haynes of olislager aan. Tenzij je niet kan lezen natuurlijk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Schaf voor die 15 euro even een haynes of olislager aan. Tenzij je niet kan lezen natuurlijk…
haynes ligt op mij te wachten thuis
vind alleen de plaatjes soms errug onduidelijk en moeilijk te zien waar precies dingen zitten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha:
De hydrau pomp heeft een dikke rubberen toevoer leiding en een dunne (5mm) ijzeren drukleiding. Wordt aangedreven door een V-snaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Aha:
De hydrau pomp heeft een dikke rubberen toevoer leiding en een dunne (5mm) ijzeren drukleiding. Wordt aangedreven door een V-snaar.
dan was mijn vermoeden goed
ik neem aan dat de auto in de laagste stand moet en dat die ijzeren leiding een hogedruk leiding is?
staat daar nog druk op als de auto op de grond ligt?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja.
Draai de bout twaalf mm op de HD reglaar een halve slag open en wacht een paar seconden. Nu is de druk eraf.
de drukleiding voorzichtig losmaken. Willen wel eens breken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hou er rekening mee dat de dikke kunststof slang de LHM overhevelt naar de pomp. D.w.z. als je die slang losmaakt, zal de LHM blijven stromen. Stop dus iets in de slang wat de slang afstopt, of houdt de slang hoger dan het reservoir. Hoger houden heeft echter als gevolg dat je daarna de hevelwerking weer in werking zult moeten stellen. Doe dit goed, want de pomp is niet zelfaanzuigend!
Vervang overigens ook meteen het rubbertje van de metalen leiding.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij de DS is de slang wel zelfaanzuigend . De lucht echter die er eerst uit moet wil je niet in je systeem hebben! Ook is de LHM de smering van je pomp dus als je een nieuwe monteert moet je de pomp eerst vullen met LHM om te zorgen dat ie niet meteen weer vast loopt!
ops: ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>