Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Mijn BX en DS veren elke dag ietsjes anders. Soms wat stugger, soms wat soepeler. Ik kan geen patroon ontdekken en het lijkt echt afhankelijk van de hemellichamen en andere mysterieuze onzin. Ik vind het wel geinig, geeft je echt het idee dat er wat leeft onder de kap.
Hebben jullie dat ook? Hebben jullie ontdekt waar het aan kan liggen? Het weer? Auto met ochtendhumeur?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb die ervaring ook! Vooral de temperatuur heeft behoorlijke invloed. Echter na een flink stukje rijden is het allemaal weer vertrouwd.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het gekke is dat soms na het koud wegrijden de eerste drempel stug is, en soms na koud wegrijden de eerste drempel zalig soepel gaat. Temperatuur kan invloed hebben, maar volgens mij is er meer!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik weet niet of je ooit je dashboard en hemelbekleding eens hebt losgehaald? Of het stuur losgehad?
In je stuur zitten zweetsensoren, in de hemelbekleding microfoons, en in het dashboard een iris lezer. Al deze zaken vergaren gegevens van de chauffeur.
Als je moe uitkijkt, gaat hij extra stug over de eerste drempel, om je wakker te schudden.
Als je veel zweet, gaat hij übersoepel om je minder angstig en meer ontspannen te maken
Als je veel kreten uitslaat om te laten blijken hoe zwaar je het hebt, straft hij je ook oerhard af.
Natuurlijk zijn er ook de nodige combinaties van deze factoren mogelijk, waardoor de voorkant weer anders veert als de achterkant etc.etc.
janneman schreef:Ik weet niet of je ooit je dashboard en hemelbekleding eens hebt losgehaald? Of het stuur losgehad?
In je stuur zitten zweetsensoren, in de hemelbekleding microfoons, en in het dashboard een iris lezer. Al deze zaken vergaren gegevens van de chauffeur.
Als je moe uitkijkt, gaat hij extra stug over de eerste drempel, om je wakker te schudden.
Als je veel zweet, gaat hij übersoepel om je minder angstig en meer ontspannen te maken
Als je veel kreten uitslaat om te laten blijken hoe zwaar je het hebt, straft hij je ook oerhard af.
Natuurlijk zijn er ook de nodige combinaties van deze factoren mogelijk, waardoor de voorkant weer anders veert als de achterkant etc.etc.
Een BX is ook stront-eigenwijs (net als de meeste baasjes van hem)
Ik heb nu in de laatste 4 jaar *tig* BX’en gehad, maar deze is wel erg gemoedelijk…...alhoewel ? :
** Ja ja, trap dat pedaal van me maar in, maakt me niks uit. ik ga toch niet harder, lekker puhh.
Neehee…..je kunt ook niet in z’n 3 door de stad rijden, daar heb ik de 4 voor…..(ik:) Ja hoor eens BX, de tzd-turbo deed….
** %^$$ (ik ben GEEN, ik herhaal GEEN Tzd-turbo )
Oke oke….je hebt gelijk, je bent een gewone D….** WAT NOU, GEWONE D !!
En zo gaat het maar door.
Dus pas op….je moet geen ruzie met een BX krijgen
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Met de xm heb ik het ook wel hoor. Soms denk ik dat het in mijn hoofd zit maar het is toch echt zo dat de dame de ene keer beduidend beter veert dan de andere keer.. rare dames die citroenen
Bram schreef:
Dus pas op….je moet geen ruzie met een BX krijgen
Ik geloof dat mijn deauville nou ruzie met mij heeft Hij wil echt niets, en als ik een probleem aan iemand anders wil laten zien rijdt hij perfect…
De vering van die auto blijft ook een raadsel, soms komt hij gewoon niet omhoog, en moet hij eerst overtuigd worden van het feit dat er weer gereden moet worden. Dan veert hij de eerste kilometers voor geen meter, net alsof hij toch wil laten weten dat hij eigelijk wou blijven slapen.
Mijn 14RE heeft een soortgelijk iets met gasgeven, als je nog net ergens voor langs moet en je trapt het gas in, denkt de auto ‘echt niet’, verzuipt en slaat af. Trap je op een willekeurig ander moment het gas in, schiet hij er als een speer vandoor. Ook leuk met invoegen. Op het moment dat je denkt, ja daar kan ik nog wel voor, houdt het direct op met de acceleratie.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ondanks de titel en inhoud, is het toch eigenlijk echt bedoeld als een serieus onderwerp
Niet dat ik de reacties over KGB, NSA en MJ12 Citroëns niet kan waarderen, zulke humor is best verfrissend…
Het kan natuurlijk zo wezen dat niemand die zich tot dit topic aangetrokken voelde een patroon heeft ontdekt… zal ik de topictitel eens veranderen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
GoofBlikscha schreef:Ik geloof dat mijn deauville nou ruzie met mij heeft
Hij wil echt niets, en als ik een probleem aan iemand anders wil laten zien rijdt hij perfect…
Dat doet ie gewoon om je te pesten…weet je toch ?
Alcyone schreef:Het kan natuurlijk zo wezen dat niemand die zich tot dit topic aangetrokken voelde een patroon heeft ontdekt… zal ik de topictitel eens veranderen?
Ga je gang hoor
Het zal waarschijnlijk te maken hebben met de temperatuur van je LHM. LHM is een minerale olie, olie wordt meestal aangeduid met viscositeit. Viscositeit van LHM verandert met de temperatuur, dus als de LHM koud is dan is het een beetje stroperig en zal het niet zo makkelijk door de leidingen heen lopen. Indien je leidingen een beetje vervuild zijn, wat na een aantal jaren toch gebeurd, zal het effect optreden en alleen maar erger worden. Daarnaast zal ook de leeftijd van de LHM er effect op hebben, zelfde als oude olie.
Om het “probleem” op te lossen kun je speciale spoelvloeistof gebruiken en daarna er weer verse LHM in gooien, dan is de kans groot dat je er minder last van hebt. Maar of het dan helemaal weg is, dat kan ik je niet garanderen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
abxsport schreef:Het zal waarschijnlijk te maken hebben met de temperatuur van je LHM. LHM is een minerale olie, olie wordt meestal aangeduid met viscositeit. Viscositeit van LHM verandert met de temperatuur, dus als de LHM koud is dan is het een beetje stroperig en zal het niet zo makkelijk door de leidingen heen lopen. Indien je leidingen een beetje vervuild zijn, wat na een aantal jaren toch gebeurd, zal het effect optreden en alleen maar erger worden. Daarnaast zal ook de leeftijd van de LHM er effect op hebben, zelfde als oude olie.
Om het “probleem” op te lossen kun je speciale spoelvloeistof gebruiken en daarna er weer verse LHM in gooien, dan is de kans groot dat je er minder last van hebt. Maar of het dan helemaal weg is, dat kan ik je niet garanderen.
Wat ik al eerder in dit topic aangaf, is dat dit niet altijd het geval is. Op twee dagen met dezelfde temperaturen en koude motor, kan het veergedrag al verschillen. Er moet ook iets zijn als luchtdruk of luchtvochtigheid dat beinvloedt, en misschien nog meer. Zou zelfs een systeemdruk kunnen zijn die ietsjes buiten specs pendelt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Wanneer heb je voor het laatst je LHM ververst?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
abxsport schreef:Wanneer heb je voor het laatst je LHM ververst?
Ik ververs/vulbij regelmatig, zeker ook omdat allebei aanvaardbaar LHM lekken.
Ik maak geregeld m’n vat schoon en doe veel aan gymnastieken. Ik heb geen problemen verder. Zeker een DS Hydraulique lijkt me gevoelig voor vuil. Elke hydropneumaat die ik vaker heb gereden dan 1 keer (en dat zijn er veel) vertoont zulks gedrag. Het is subtiel maar toch.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Ik ondervind ook wel zo’n dingen, zowel met de cx als met de xm.
Temperatuur en bijgevolg viscositeit heeft er volgens mij zeker mee te maken. En zelfs wanneer we in de bergen op vakantie zijn wanneer ik last krijg van suizende oren, wordt de xm stugger en moet je harder op de rem trappen.
Bij hard remmen hoort een xm trouwens ook redelijk vlak te blijven maar de ene keer valt hij toch echt 5cm naar beneden op voor en achteras, net als een cx of ds, en de andere keer blijft de vooras vlak en gaat z’n kont een halve meter de lucht in.. Ok, dat laatste was misschien een beetje overdreven..
LHM wordt nochtans netjes op peil gehouden, af en toe es verversen, gymnastiek voor de rode lichten,..
En zoals reeds gezegd, op 2 gelijke dagen kan hij toch anders rijden. Plots heeft de diravi iets minder zin en soms moet je ook merkelijk langer wachten eer je op zweefhoogte kan vertrekken..
Je hoort wel es zeggen van (oudere) niet-citroënisten dat die dingen echt een eigen leven hebben. Wel.. soms denk ik dat ze toch echt wel gelijk hebben…
Dit draadje blijf ik natuurlijk verder meelezen
Tempratuur en luchtvochtigheid kunnen erg verschillen ondanks dat je het verschil niet merkt. LHM is echter een minerale olie dus zijn de eigenschappen misschien niet helemaal ideaal. Een synthetische olie kun je zo maken dat het de ideale eigenschappen heeft, maar met LHM ben je toch verbonden met de natuur
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat misschien ook nog zou kunnen is dat het fijne van de hoogteregelaars er een beetje af is en daardoor de rijhoogte van dag tot dag iets varieert en dientengevolge de veerkarakteristiek….
Mijn 2 centjes
...wat is trouwens HD veergedrag