Vijf maal een BX 1.9 gehad. Een D, een TRD, een GTI, een Sport en als laatste een TZI. En toen was die ook dood. Ik was toch wel verknocht aan die combinatie. BX met een 1.9 en diens versnellingsbak_verhoudingen. Zo luchtig als die klonk tijdens al zijn werkzaamheden, vooral in de lagere toeren. Iedere volgende versnelling pakte perfect de vorige op. Heerlijke stoelen, het veerkarakteristiek, een rijk gevoel met al die luxe en ruimte. Heb er veel en intens van genoten. Maar goed, de BX 19 TZI van 1992 dood en veel jongere zijn er niet te vinden. Dus de Xantia lonkt. Ook daarover al veel gelezen op diverse forums. Mindere stoelen, minder zweven etc.. Na de BX leek mij dat een Xantia verder weg zou staan van het verslavende Citroen_gevoel. Toch een Xantia gekocht, van een luxe 19 TZI naar een simpele 1.8-8. Wat me het eerst opviel wat het luxere gevoel. Een Xantia is veel stiller. Hij is een klap zwaarder, en zo voel je dat ook. Maakt een veel serieuzere indruk, erg solide tov de BX. Maar de stoelen zitten idd veel minder lekker, en opbergruimte te kort. Eén onafsluitbaar vakje bij de passagier, twee electrische ramen. Geen indicator voor openstaande deuren en kleppen. De 1.8-8 is een rustgevende motor. Je weet dat je niet te veel vermogen hebt voor zijn 1200 kg, en dat ga je dan ook niet verlangen. Erg “smooth” dus. Als je wilt, dan kun je doorhalen tot aan het rood, en dat valt dan allemaal best nog wel mee. Met vier man aan boord kun je nog met een rappe vaart invoegen op de snelweg. Alleen ben je vaker aan het planken om te versnellen. De 19 TZI deed dat met minder moeite, allemaal logisch natuurlijk. 109 PK met 1000 kg, of 103 PK met 1200 kg. Wat ik niet had verwacht, na 5 BX’en is het toch sneller gebeurt. De Xantia geeft je zo’n rijker gevoel qua auto, dat ik nu al over het afscheid van de BX heen ben. Ook al mis ik twee electrische ramen achter, de electrische spiegel, zijn heerlijke kantelstoelen en luchtige motor. De Xantia is een heel nieuwe wereld voor mij, moet de hele motorkap ontdekken. Maar ik vreselijk veel opgestoken van het Xantiaclub.net_forum (ontdekt via deze site). Sinds ik dus de Xantia heb klik ik tegenwoordig meteen naar het Xantiaclub-forum en niet meer naar dit BX-forum. Ik heb er veel aan gehad, heel veel opgestoken. Het is overigens opvallend hoe snel de BX uitsterft. In 2004 kocht ik mijn TZI op Marktplaats. Gemiddeld stonden er in die tijd 140 BX ‘en te koop. Drie jaar later resteren er gemiddeld minder dan 80. En daartussen nog maar bijzonder weinig interessante. Onderweg zie je ze helemaal zelden, vooral de luxere versies in goede conditie. Meest zijn het landlopers, sukkels, smeerlappen en alternatievelingen in verwaarloosde 1.4-tjes. Met genoegen kijk ik altijd naar mooie BX’en, die van de echte liefhebbers. De BX’en die gratieus veren, waar aandacht en liefde aan is besteed. Nu stap ik in de wereld die Xantia heet. En wat ik tot nog toe ervaar, het is de BX van de jaren 90. Veel verwaarlozing en maar weinig werkelijke liefhebbers. Ondanks dat het rijdt als een heerlijk luxe auto met dito uitstraling. Net als de BX deed in zijn tijd. Toen mijn 19 TZI overleed keek ik op Marktplaats voor een ander TZI. Er stond toen een verrukkelijke 19TZI Break voor 1250,- te koop. Blauw, met historie en gedegen onderhoud met 150 dkm. Voor die prijs heb ik nu een simpele Xantia 1.8-8 klepper. Als ik toen moest kiezen, dan nam ik de luxe TZI-break. Moest ik nu kiezen, dan subiet de Xantia 1.8.8. Dat is zo’n andere dimensie. Zoveel méér auto. Achteraf lezend lijkt het wel een schuldbekentenis. Als een soort verraad aan de geliefde BX, maar de Xantia geeft je zo’n rijk gevoel. Eigenlijk precies zoals de commercial van de Peugeot 406, dat alle andere auto’s van speelgoed zijn.
Ach Ben, je hoeft je niet te schamen
Ik heb zelf ook een aantal bx-en gehad, tussendoor nog een aantal andere merken, terug gevallen op Citroen met een Xantia die ik heb geprobeerd van de sloop te redden en kwam toen ook tot de conclusie dat het heel wat meer auto is dan de BX. Stiller, comfotabeler, minder rammeltjes en noem maar op. Mocht dat hok me niet voor de zoveelste keer volledig in de steek gelaten hebben zou ik er waarschijnlijk nog in gereden hebben.
Ben toen weer terug gevallen op de BX wat ik ook helemaal niet erg vind. Waarom weet ik niet, de BX heeft genoeg dingen waarvan de gemiddelde mens zou zeggen…...blijf er in godsnaam van af…...maar ik heb zo ontzettend veel plezier aan dat ding dat ik hem zijn onhebbelijkheden (meestal) wel vergeef
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Tsja Ben….ik trap denk ik een open deur in als ik zeg dat ik dezelfde ervaringen heb gehad.
Alleen kon ik niet wennen aan een Xantia, vooral qua stoel
Te weinig steun voor je bovenbenen….en de stoel kan niet naar achteren gekanteld worden (wat ze bij de luxe stoel van de BX hoogteverstelling noemen)....en zowiezo de vorm van die heerlijke stoel.
(ik geniet er weer elke dag van)
En natuurlijk het hogere gewicht, meer kosten aan WB, hoger verbruik….maar inderdaad, de Xantia is qua model veel mooier om te zien dan een BX en ze zijn ook veel stiller ja.
Je snapt niet waarom Citroen niet in zijn ‘‘opvolger’’ (zo beschouw ik de Xantia overigens niet) dezelfde stoel heeft geplaatst als ze weten dat de mensen zeer tevreden waren.
Ik ben benieuwd of je na een paar maanden nog steeds zo denkt over je keuze en of je niet (net als ik) toch weer terugkeert naar een BX, zeker als je ergens toch nog een hele mooie ziet staan.
Nog altijd beter een Xantia dan een Opel Astra of zo iets, Ben!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Als de auto nou zoveel beter is, en alleen de stoel tegenstaat, dan kan je die toch gewoon vervangen? Of ben ik nu heel raar aan het praten…
Bij Scheel bijvoorbeeld maken ze de stoelen ook op maat voor je lichaam…
Xsara_Coupe
de vergelijk is een beetje appels en peren een luxe bx met een kale xantia
verder is de xantia net zo goed alsde bx enmischien nog wel beter kwa auto want veel ongemaken die de bx had heb de xantia niet meer
heb je ook fotos van je xantia
Xsara_Coupe schreef:Als de auto nou zoveel beter is, en alleen de stoel tegenstaat, dan kan je die toch gewoon vervangen? Of ben ik nu heel raar aan het praten…
Bij Scheel bijvoorbeeld maken ze de stoelen ook op maat voor je lichaam…Xsara_Coupe
de stoelen uit de xantia is net zoals de bx hoe hoger de luxe hoe beter de stoelen een bx 14 intieur zit ook totaal niet in vergelijk met een gti intieur
citroenc2 schreef:Xsara_Coupe schreef:Als de auto nou zoveel beter is, en alleen de stoel tegenstaat, dan kan je die toch gewoon vervangen? Of ben ik nu heel raar aan het praten…
Bij Scheel bijvoorbeeld maken ze de stoelen ook op maat voor je lichaam…Xsara_Coupe
de stoelen uit de xantia is net zoals de bx hoe hoger de luxe hoe beter de stoelen een bx 14 intieur zit ook totaal niet in vergelijk met een gti intieur
Dat klopt, maar ik heb enkele duizenden km’s gereden met de Xantia HDI Exclusive (met leer) en nog vond ik de GTI stoel prettiger zitten.
Plus de stoelen van mijn 2 (ex) Xantia TD’s…en dan ook nog die in de gewone Xantia 1.9 D….dus keuze genoeg gehad, zou je zeggen.
En ik heb toendertijd gekeken of ik een BX GTI stoel in een Xantia kon laten bouwen, maar dat ging allemaal niet zo makkelijk.
Een leren stoel zit zowiezo totaal anders. Dat is niet te vergelijken. In de stoffen stoel van mn xsara zit ik pas en daar glijdt je niet op. Een leren stoel is toch gladder om aan te voelen. Zit gewoon echt totaal anders.
Hoe zijn de xantia activa stoelen eigenlijk? Das naar mijn weten t duurste stoffen interieur…
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Een leren stoel zit zowiezo totaal anders. Dat is niet te vergelijken. In de stoffen stoel van mn xsara zit ik pas en daar glijdt je niet op. Een leren stoel is toch gladder om aan te voelen. Zit gewoon echt totaal anders.
Hoe zijn de xantia activa stoelen eigenlijk? Das naar mijn weten t duurste stoffen interieur…Xsara_Coupe
Activa-stoelen in velours hebben een langere zitting dan de normale Xantia-stoelen. Van de Activa-stoelen zijn meerdere varianten geweest met verschillende verstelmogelijkheden.
De beste Xantia-stoelen zijn echter de Activa-stoelen in lederen uitvoering met alles electrisch (hoogte / kanteling / lengte / rugleuning / 2(!) lendesteunen en zijdelingse steun indien GEEN zijairbags aanwezig).
En wat doet dit topic onder bx ?
Ijs schreef:En wat doet dit topic onder bx ?
Crossover topic?
Toch een leuk dilemma. De verstokte BX rijder die toch moet geloven aan de Xantia. Een jaar of 12 geleden was er een waar psychisch slagveld voor GS(A) rijders die aan de BX moesten.
Vooralsnog hoop ik het nog lang te kunnen rekken. En een beetje Xantia en XM techniek onderhuids maakt bovendien dat ik dat moment nog wel even hoop uit te stellen
mpostma schreef:Ijs schreef:En wat doet dit topic onder bx ?
Crossover topic?
Toch een leuk dilemma. De verstokte BX rijder die toch moet geloven aan de Xantia. Een jaar of 12 geleden was er een waar psychisch slagveld voor GS(A) rijders die aan de BX moesten.
Vooralsnog hoop ik het nog lang te kunnen rekken. En een beetje Xantia en XM techniek onderhuids maakt bovendien dat ik dat moment nog wel even hoop uit te stellen
Jij bent eigenlijk een beetje een valsspelert
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag me af. Passen BX voorstoelen niet in een Xant?
Niet dat ik ooit een Xant zal kopen. Het hele dashboard… ja laat maar iedereen op dit forum weet m’n mening.
Ik hou liever een BX gaande met ijzerdraad en tape. Mijn god ik kan het dus ik zal het doen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag me af. Passen BX voorstoelen niet in een Xant?
Moeilijk….erg moeilijk.
Je zult dan 2 railzen moeten maken die in de Xantia vastgezet kunnen worden en daarop de BX stoelen monteren….ik ben daar een jaar of 2 geleden mee bezig geweest, maar heb het maar laten zitten.
Overigens :
Luister eens naar een mooi motorgeluid: http://www.billzilla.org/BRM-incar.mp3
http://www.billzilla.org/BRM-fulltrack.mp3 <—1,5 liter V16 uit 1953.
Heb er net naar geluisterd, maar wat een schitterend geluid zeg, die oude V16
Toch heel wat anders dan het gegil van de huidige F1 motoren met 20.000 toeren of zo.
Bram schreef:Alcyone schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag me af. Passen BX voorstoelen niet in een Xant?
Moeilijk….erg moeilijk.
Pak dan gewoon een universele Recaro, Scheel of ASS-stoel, dan heb je tenminste een écht goede stoel. En daar zijn vast nog wel standaard inbouwframes voor te koop, dwz voor de Xantia.
De Xantia ga ik hoe dan ook zeker overslaan; ik vind ze niet mooi en ik zie verder ook geen enkele reden erin te gaan rijden. Voor de veiligheid hoeft het ook al niet; voor de tijd waarin het ding gebouwd is was het geen hoogvlieger (en de BX in zijn tijd wel, ja).
Ich bin ein Breaker