Stramme veerpoten
Dirbra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 09-06-2004

Gepost: 22 november 2004 02:19 PM

Mijn BX maakt stroeve geluiden bij citroaerobics (hoogste-laagste stand).
Ik heb ergens gehoord dat dit zou opgelost kunnen worden door de veeroten met LHM te smeren.
Is dit zo, en hoe doe je dit dan?
Kunnen veerpoten verslijten?
Het zijn enkel de voorste veerpoten dit dit probleem hebben?

BX19TRD, 1992, 195.000km, dak-ramen-spiegels elektrisch, 100% rijgenot

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 22 november 2004 02:23 PM
  [ # 1 ]

Het klinkt logisch. Het kan zijn dat de veerpoten nogal smerig zijn (bruin uitgeslagen). Dan kun je die met bijv. LHM weer goed gangbaar maken. Door het op de veerpoten aan te brengen. Logischer lijkt mij om smeerolie te gebruiken.
Ik heb het vroeger met een brommer gehad, zorgen dat de veerpoten zo ver mogelijk uitstaan, dan schoonmaken (deed ik toen met dieselolie) en dan loopt hij al een stuk soepeler.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 22 november 2004 02:26 PM
  [ # 2 ]

Bij je veerbollen zit er aan de zijkant een gaatje, hier moet je een beetje olie ingieten. Vervolgens zullen je veerpoten soepeler worden.

Ook is het aan te bevelen om even te ‘gymnastieken’. Dus je auto helemaal omlaag zetten, dan op de rijstand en vervolgens naar de hogere stand. Doe dit niet te snel en laat de auto op de hoogte komen en ga dan weer naar een andere stand. Anders heb je kans dat je, je octopus sloopt Smile suc6 !  Wink

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 22 november 2004 04:55 PM
  [ # 3 ]

Re: Stramme veerpoten

Dirbra schreef:

Mijn BX maakt stroeve geluiden bij citroaerobics (hoogste-laagste stand).
Ik heb ergens gehoord dat dit zou opgelost kunnen worden door de veeroten met LHM te smeren.
Is dit zo, en hoe doe je dit dan?
Kunnen veerpoten verslijten?
Het zijn enkel de voorste veerpoten dit dit probleem hebben?

BX19TRD, 1992, 195.000km, dak-ramen-spiegels elektrisch, 100% rijgenot

Veerpoten kunnen zeker verslijten en aan het bouwjaar en de kilometerstand te zien, zullen de veerpoten waarschijnlijk behoorlijk versleten zijn.
Een lapmiddel is om een beetje olie aan de zijkant van de veerpoot, net onder de veerbol, te gieten, maar dat is enkel uitstel van executie.
Versleten veerpoten kun je testen door de retourslangetjes bij de veerpoten los te nemen en de auto op en neer te laten gaan van de hoogste naar laagste en omgekeerd. Komt er veel LHM uit de retour stromen, dan zijn de veerpoten versleten.
Overigens zijn veerpoten van een type 3 BX slechter dan van een type 1. Dus als je ze vervangt, zoek naar veerpoten van een type 1.
Veerpoten zijn vrij gemakkelijk zelf te vervangen.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 22 november 2004 06:45 PM
  [ # 4 ]
gti_styling84 schreef:

Bij je veerbollen zit er aan de zijkant een gaatje, hier moet je een beetje olie ingieten. Vervolgens zullen je veerpoten soepeler worden…

Een waarschuwinkje: niet te enthousiast met de olie, een heel klein beetje voldoet. De rest wordt namelijk alsnog op straat gedeponeerd, met als resultaat een fraai groen plasje onder elke veerpoot. Doe dit dus ook maar niet enkele minuten voordat je naar de APK moet, op stroeve veerpoten wordt een citroen niet afgekeurd, of het moet een wel heel extreem geval zijn.  Wink

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 22 november 2004 06:48 PM
  [ # 5 ]

Bij de citro garage hebben ze mijn veerpoten met een speciale spray ingespoten. Af en toe je bixje omhoog en omlaag laten, en de spray zoekt zijn weg wel. Na 1 weekje heb je nergens meer last van. Tenzij je veerpoten natuurlijk versleten zijn.

Mvg Joost

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 november 2004 08:13 PM
  [ # 6 ]

Is het -indien je nieuwe veerpoten monteert- ook een optie om ze voor montage al vol te spuiten met LHM of een ander smeermiddel zodat ze minder snel slijten ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 november 2004 04:37 PM
  [ # 7 ]

Ik denk niet dat dat zoveel zin heeft. Het is al eerder gezegd, eigenlijk is het een lapmiddeltje, maar als het goed werkt, waarom niet?

Ik vraag me eigenlijk af, als je in dit geval geen olie, maar teflon-spray zou gebruiken, zou dat werken? Zomaar een idee die bij me opkomt… Razz

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 november 2004 04:39 PM
  [ # 8 ]

ik heb er wd40 ingespoten en dat werkt prima alleen niet zo lang. na 2 weken gaat ie alweer stroever, nou is het natuurlijk maar een heel klein beetje wat er uit zo’n busje spuit. zal het eens een keer met lhm olie proberen.
het werkt in elk geval wel

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 24 november 2004 04:43 PM
  [ # 9 ]

ik heb er wd40 ingespoten en dat werkt prima alleen niet zo lang. na 2 weken gaat ie alweer stroever, nou is het natuurlijk maar een heel klein beetje wat er uit zo’n busje spuit. zal het eens een keer met lhm olie proberen.
het werkt in elk geval wel

Je hoeft niet perse LHM te doen hoor, kan ook met gewone 10w40 olie Smile

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 november 2004 04:52 PM
  [ # 10 ]
metro2005 schreef:

...na 2 weken gaat ie alweer stroever, nou is het natuurlijk maar een heel klein beetje wat er uit zo’n busje spuit. zal het eens een keer met lhm olie proberen.
het werkt in elk geval wel

Dat het na een week of 2 alweer wat stroever gaat klopt wel, is ook mijn ervaring (heb er zelf ook last van). Het is ook geen definitieve oplossing, maar er valt op deze manier nog een tijd heel goed mee te leven. Maar de enige echte oplossing is eigenlijk een veerpootrevisie, of vervanging van die poten.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 24 november 2004 04:56 PM
  [ # 11 ]

Zoals Eric Vertogen al eerder zei, je zou beter voor de veerpoten van een BX Type 1 kunnen kijken aangezien die een stuk beter zijn.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 november 2004 04:58 PM
  [ # 12 ]

Precies!! Moet je er natuurlijk wel eentje tegen komen, de type 1 begint helaas Crying or Very sad een stuk zeldzamer te worden….

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 24 november 2004 05:09 PM
  [ # 13 ]

uuhhhmmm ja klopt… kvin type 3 veel mooier, maar dan gaan we een beetje off topic Smile

En ja, anders gewoon nieuwe veerpoten kopen!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 24 november 2004 05:12 PM
  [ # 14 ]

Re: Stramme veerpoten

Eric Vertogen schreef:

Veerpoten kunnen zeker verslijten en aan het bouwjaar en de kilometerstand te zien, zullen de veerpoten waarschijnlijk behoorlijk versleten zijn.

Overigens zijn veerpoten van een type 3 BX slechter dan van een type 1.

De km. stand en bouwjaar zijn juist heel weinig. De reden dat de veerpoten kraken is JUIST omdat het generatie 3 is. Generatie 2 is trouwens ook goed ter vervanging. Vervuilde/oude LHM kan trouwens ook mede oorzaak zijn.
Als het kraken zich achter voordoet, dan zijn je draagarmlagers versleten.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 24 november 2004 05:16 PM
  [ # 15 ]

Ik heb ook krakende veerpoot gehad, ffe wat olie erop en weg probleem. geen last meer van gehad….  en zijn het geen immitatie veerpoten van bijv. smackfit ?  :brug

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook