cocico schreef:
Om nog even terug te keren op dat dashboard: bij mij zit de oranje wijze niet achter een groen-rode cirkel. Wie is hier de uitzondering?
Jij denk ik, want mijn ‘72 DSpécial had -op het klokje na- dezelfde voorzieningen (dus groen/rode cirkel op de wijzerplaat, parkeerlichten en noodknippers.) Ik hoefde trouwens voor de noodknippers alleen maar de dashboardschakelaar naar beneden te wippen. Niks geen knipperlichtstengel nodig. Het blijft Citroën…..
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik heb bij mijn toerenteller wel een groen-rode cirkel, maar bij mij loopt de oranje wijzer OVER die cirkel, op de foto zit hij er achter…
cocico schreef:Ik heb bij mijn toerenteller wel een groen-rode cirkel, maar bij mij loopt de oranje wijzer OVER die cirkel, op de foto zit hij er achter…
Ah, bedoel je dat. Mmmm.. voor zover ik me kan herinneren zat het bij mijn DS zoals op de getoonde foto. Ik zou zo niet 1-2-3 weten of er verschillende versies van die teller zijn geweest. Misschien is ooit (je weet het nooit in de lange historie van een Dame) dat tellerblok geheel of gedeeltelijk uit elkaar geweest?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Voor of achter
Ik heb eens in Jan de Lange’s boek “De originele Citroën DS” en CD “DS, De godin van de weg” gekeken en wat blijkt ........... het komt allebei voor. Toerentellers met de wijzer achter of voor de plaat. Er zit helemaal geen systeem in naar type, bouwjaar of zo.
Voorbeelden achter: DSpécial 1970, DS21M Pallas 1972, DS21M Cabriolet 1971, DS23M IE Pallas 1973
Voorbeelden voor: DS23 IE Pallas BW 1973, DS23H Pallas 1973, DS21H 1972, DS21M 1972, DSuper5 1973
2 montage mogelijkheden lijkt me niet. Zoals op deze foto te zien is heeft de wijzerplaat waarbij de wijzer voor de plaat zit bij 1000 en 7000 rpm een schroefje. Dit is gewoon de achterplaat. Waar de wijzer achter de plaat zit is een extra plaatje gemonteerd.
Hetzelfde verschil kom je trouwens ook bij de snelheidsmeters tegen.
VOOR:
ACHTER:
Iemand enig idee waarom er verschillen zijn ???????
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Wat raar… moest et nu nog met modeljaren te maken hebben… Persoonlijk vind ik het veel mooier om de wijzer voor de plaat te hebben, maar bon
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de snelkeidsmeter heb je ook zo’n draaiende schijf. Distance d’arret au sol sec draait dan ook mee…Bij een beetje bibberende meter is dat heel irritant…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nog ff een oud topic afstoffen:
De vraag was uiteindelijk: Zit er een systeem in de snelheidsmeters en toerentellers met een volledige naald en met een ronde schijf voor de naald?
Ja, daar zit een systeem in:
Tot modeljaar 1973 had je ronde schijven voor de naalden, vanaf modeljaar 1973 volledige naalden.
Citroen!