Ik zie dat mijn LHM oliepeil ver boven het maximum staat nu de wagen op 4 kriksteunen staat. Is dus eerst in hoogste gezet, oliepeil op maximum, steunen eronder en wagen in laagste stand. Wellicht omdat er geen oliedruk is dat die olie ook terugvloeit. Is dit dan het ideale moment om de LHM pot leeg te maken en grondig te reinigen ?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het beste is uiteraard het systeem in z’n geheel eens door te spoelen.
Hiertoe zet je de wagen in d’r hoogste stand,en draai je per wiel de ontluchtingsnippel los op de rem.
Laat een tweede persoon dan de rem intrappen totdat er schone LHM uit de nippel komt.
Werk zo alle remmen af.
Vervolgens wagen in d’r laagste stand (mèt draaiende motor).
Motor afzetten,paar keer stuur (indien bekrachtigd) van links naar rechts draaien om ook daar de LHM uit te krijgen en dan het vaatje aftappen (en eventueel demonteren en uitspoelen).
Succes!
Wat niveau betreft: auto in hoogste stand,dan LHM tussen de peilstreepjes.
Persoonlijk hou ik nooit het maximumpeil aan,omdat ik dan altijd een zeiknat vat heb wanneer de wagen op haar knieën zakt…
‘Spirit of avant-garde’
Remmen doorspoelen en ontluchten bij drukloos systeem!!!
Het remsysteem aan de achterzijde wordt gevoed door de achtervering. Geeft best een leuk effect als je de auto in een bepaalde stand zet en een ontluchtingsnippel van een achterremcilinder losdraait.
Kijk dus uit, doe dit niet en rijd de auto op een brug, babybruggetjes oid en laat de druk van het systeem voordat je de nippels van de achterremmen losdraait.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zie dat mijn LHM oliepeil ver boven het maximum staat nu de wagen op 4 kriksteunen staat. Is dus eerst in hoogste gezet, oliepeil op maximum, steunen eronder en wagen in laagste stand.
Dus, de wagen staat nu in de laagste stand en het LHM peil staat ver boven het maximum? Dat is volkomen normaal.
In de hoogste stand daalt het peil en moet dan tussen min/max uitkomen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Cees78 schreef:Remmen doorspoelen en ontluchten bij drukloos systeem!!!
Het remsysteem aan de achterzijde wordt gevoed door de achtervering. Geeft best een leuk effect als je de auto in een bepaalde stand zet en een ontluchtingsnippel van een achterremcilinder losdraait.
Kijk dus uit, doe dit niet en rijd de auto op een brug, babybruggetjes oid en laat de druk van het systeem voordat je de nippels van de achterremmen losdraait.
Maar cees,
Als er geen druk in de vering zit krijg je geen lhm uit je achterrem nippels.
Ik zet em in de hoogste stand, monteer een rubberen slang op de remnippel ( naar een potje) en draai de nippel een kwartslag open. Ga vervolgens ZELF op de rem drukken met lopende motor. LHM komt in het potje en de auto zakt nouwelijks. Nippel dicht. klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je hebt gelijk. Als er geen druk op de achtervering staat, komt er ook geen druk op de achterremmen.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Ik weet niet of het je doel is om alleen maar dat voorraadvat te reinigen, of het hele systeem door te spoelen, maar het doorspoelen met enkel LHM heeft bij mij geen bevredigende resultaten opgeleverd. Persoonlijk vul ik het systeem liever enkele duizenden km met hydraurincage, dat lost de meeste koek en kaas wel op en reinigt ook enigzins de hydraulische componenten van binnen.
Animal triste post coitum
Het is dus zo dat de wagen nu op kriksteunen staat. De hendel is in laagste stand. De wielen raken nu amper de grond en toch heb je blijkbaar hetzelfde effect als wanneer de auto helemaal op de grond ligt : een verhoogd LHM niveau. Waarschijnlijk zal het niveau nog wel wat hoger zijn in dit laatste geval, maar dat kan ik nu even niet checken. Bedoeling is om zoveel mogelijk in de pot te krijgen voor het vervangen. Ik heb er trouwens hydrorinçange ingedaan en moet kortelings toch vervangen. Bijkomend probleem is alweer een lekkende HD pomp (is mij vroeger bij het hydrorinçeren ook overkomen. Hele pomp vernieuwen (€ 480 ) of weet iemand of een bepaalde dichting vervangen ook al kan helpen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De veercylinders zullen nu vol blijven staan. Dat krijg je er uit door de auto zonder bokken op de grond te laten zakken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
xm_addict schreef:Bijkomend probleem is alweer een lekkende HD pomp (is mij vroeger bij het hydrorinçeren ook overkomen. Hele pomp vernieuwen (€ 480 ) of weet iemand of een bepaalde dichting vervangen ook al kan helpen?
Je kunt revisiesetjes kopen of,zoals ik heb gedaan,alleen de 8 ringen die je nodig hebt om het lekken op te lossen.
Bel/mail eens met Citrotech in Oldenbroek,die sturen je zo een zakje met ringetjes op.
Ben je voor een eurootje of 15-20 klaar.
Moet je alleen het deksel van de pomp halen uiteraard….middagje werk.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’