2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Na vijf BX’en nu een Xantia
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 januari 2007 05:35 PM
  [ # 16 ]
karel schreef:
Bram schreef:
Alcyone schreef:

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag me af. Passen BX voorstoelen niet in een Xant?

Moeilijk….erg moeilijk. Confused

Pak dan gewoon een universele Recaro, Scheel of ASS-stoel, dan heb je tenminste een écht goede stoel. En daar zijn vast nog wel standaard inbouwframes voor te koop, dwz voor de Xantia.

De Xantia ga ik hoe dan ook zeker overslaan; ik vind ze niet mooi en ik zie verder ook geen enkele reden erin te gaan rijden. Voor de veiligheid hoeft het ook al niet; voor de tijd waarin het ding gebouwd is was het geen hoogvlieger (en de BX in zijn tijd wel, ja).

Begrijp ik hieruit dat de Xantia niet veel veiliger is dan een BX? Ik ben erg blij met mijn Bixje, maar ik dank God op mijn blote knieën dat ik nog geen grote klapper met een BX heb meegemaakt. Ik heb wel eens een enkele platgereden BX gezien, en daar werd ik wel een beetje slapjes van. Ik hoop toch wel dat als ik over een aantal jaar een Xantia koop (wat zeker ooit gaat gebeuren als ik me een HDi break kan veroorloven) dat ik dan een auto heb waar ik me wat veiliger in kan voelen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 21 januari 2007 07:10 PM
  [ # 17 ]

Tsja ik kan het me ook wel voorstellen hoor (hoewel ik zelf niet echt zo zweer bij de BX als de meesten hier) maar ik rijd ook wel eens een testritje o.i.d. in een Xantia HDi Break als die in onderhoud is en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk nog vele malen beter vond rijden dan de BX Very Happy

dus ik snap je standpunt wel

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
Arno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 29-08-2004

Gepost: 21 januari 2007 07:36 PM
  [ # 18 ]

ja, een Xantia vergelijken met een BX is naar mijn mening een C5 vergelijken met een Xantia. Het is toch net een klein stapje hoger. De BX was zijn tijd ook ver vooruit. Ik kan mij herinneren dat ik tijdens vakantie in Frankrijk in de Dordogne zo´n 25 jaar geleden (ik was 14 jaar) een lift kreeg van een berijder in een BX. Ik heb mijn ogen uitgeken in die wagen met die waanzinnige snelheidsmeter en dat vrij vlak liggende stuur. En dan die stroomlijn. In de stoelen zakte je geweldig weg. Het was toen echt een wonder op wielen. Deze auto werd toen echt nagekeken op de weg. De vreugde bij ons thuis was dan ook groot toen mijn vader besloot ook een bx aan te schaffen. Later gevolgd door een Xantia. Ik heb alleen maar waanzinnige herinneringen aan dit stukje industrieel erfgoed.
De Xantia heeft nooit de wauw-factor gehad. Qua comfort en degelijheid is ie echt onterecht ondergewaardeerd geweest. Gelukkig zijn ze er nog in grote getalen.
Ach, allemaal sentimenten over Citroen. Als ik dan wegrij ik mijn C4 en ik voel aan de double chevron op het stuur dan komen dat soort mijmeringen vanzelf. Gaat hopelijk nooit over.

Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 januari 2007 12:42 AM
  [ # 19 ]
Arno schreef:

De BX was zijn tijd ook ver vooruit.

Ik heb alleen maar waanzinnige herinneringen aan dit stukje industrieel erfgoed.

Dat klinkt erg mooi…..die houden we erin. Mr. Green

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 januari 2007 01:04 AM
  [ # 20 ]
Arno schreef:

Ach, allemaal sentimenten over Citroen. Als ik dan wegrij ik mijn C4 en ik voel aan de double chevron op het stuur dan komen dat soort mijmeringen vanzelf. Gaat hopelijk nooit over.

En deze hou ik er ook in!

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 22 januari 2007 01:18 AM
  [ # 21 ]

De tweede keer een volle tank leeggereden, en wat ik al verwachtte klopte. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde. Eerst 1:11.5 en laatst 1:12.3. Met de TZI soortgelijke cijfers. Alles is relatief. Vers vanuit de BX vond ik de Xantia erg stil. Maar nu ervaar ik die stilte al niet meer zo. De 1.8-8 hoor je aanmerkelijk harder zwoegen dan de TZI. Het lijkt nu alsof hij niet veel stiller is dan de TZI, maar dat is hij toch wel degelijk. Het valt voornamelijk op als we met z’n vieren onderweg zijn. In de TZI moest je vaak je hoofd naar de achterbank draaien om het vanaf daar goed te kunnen verstaan. En nu praat iedereen op zachte toon in de Xantia en kun je voorin alles vanaf de achterbank prima volgen. De MP3-spelertjes van de kinderen “storen” duidelijk. Verder heb ik een afspraak gemaakt bij Renard voor een bollenkuur met blauw bloed. En ik hik tegen een bekend Xantia-probleem aan (geleerd op de Xantia-forum). Het statonaire toerental is soms niet stabiel > stappenmotor vraagt aandacht. De lichtopbrengst van de koplampen vallen me tegen. Veel minder opbergvakken om spullen uit het zicht te bergen. De rare portiersloten die je eerst moet indrukken alvorens te draaien, en die soms wat dol lijken. Maar vier volwassenen zitten toch écht riant in de Xantia. Als ik nu een zeldzame BX inhaal op de snelweg voelt de Xantia toch een klap groter. Een BX maakt van buiten een wat compacte, smalle, indruk. Ook al zit je binnen dat niet bepaald. In snel genomen lange bochten merk je het hogere gewicht van de Xantia. Ik heb de verse Michelin’s (175-65-14) van de BX onder de Xantia laten zetten. Daar zaten waardeloze Seperons (175-70-14) onder. Wat zijn Michelin’s toch heerlijke banden, totale rust in je stuur en veel comfortabeler en stiller. Maar in die genoemde snelle bochten merk je dat ze meer moeite hebben om het méérgewicht van de Xantia. Met de BX kon ik sneller erdoor heen. Een BX helt natuurlijk over in de bochten. Maar hij moet zich eigenlijk “zetten” in de bocht. Eénmaal gesetteld volgt hij zijn spoor met bijzonder hoge snelheden en is niet snel meer uit het gekozen spoor te krijgen. De Xantia begint eerder te glijden over de voorwielen door zijn hogere gewicht. Misschien dat ik tzt nog van die mooie 15” 2.0 16V velgen kan scoren als deze banden op zijn. Maar goed, ik ga nu even naar het Xantia-forum om weer wat op te steken.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 januari 2007 03:11 PM
  [ # 22 ]
Ben de Hoog schreef:

....Maar goed, ik ga nu even naar het Xantia-forum om weer wat op te steken.

Als je maar wel weer naar hier terugkeert Wink

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 januari 2007 03:34 PM
  [ # 23 ]

wat hier verteld worden zijn ook een beetje mijn ervaringen.
De bx is veel lichtvoetiger en qua luxeniveau ook best behoorlijk.
Het extra gewicht vd xantia voel je inderdaad wel weer door een stukje extra degelijkheid.
De stoelen vd xantia vind ik persoonlijk zeker niet slecht zitten maar vd bx gti waren ze echt een stuk beter.

Maar alles is relatief, eenmaal in een kerkbank van een opel en je waardeert je xantia stoel weer enorm.

De xantia is een moderenere auto, al zou ik per direct weer voor de bx kiezen als ze nu weer nieuw van de productieband af zouden rollen.
Helaas zijn de bxen die er nu nog zijn toch echt wat te oud en (sorry) onbetrouwbaar. Ook het feit dat citroën geen onderdelen meer produceert voor de bx speelt bij mij mee.

Al met al is een xantia best een waardige opvolger vind ik. En met een gemiddeld verbruik wat ongeveer op hetzelfde niveau ligt als vd bx (zelfs iets zuiniger) vind ik het een mooie opvolger Smile

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 23 januari 2007 05:37 PM
  [ # 24 ]

Mijn vader heeft ook 5 bx-en gereden, daarna 2.0 8v sx xantia..

Hij vond hem inderdaad ook niet lekker zitten met name de hoogte aan de voorkant, volgens mij had hij toen die stoel verhoogd met 2 dikke m12 bouten boven elkaar….

Na een een Vw Passat, en nu een Volvo S60 verlangt me pa echt niet meer naar de BX stoelen, in de Volvo zit je echt heerlijk… maarja smaken verschillen. (al vind hij het wel leuk om in mijn BX te rijden die hij toen kocht voor 20000guldens (wellis waar een andere bx)  Shocked  )

Maargoed voor de Xantia rijders die een klein beetje BX stoelachtig gevoel willen hebben.. stop er eens 1 of 2 bouten tussen!

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 23 januari 2007 06:28 PM
  [ # 25 ]

Heb zelf sinds een paar maanden een Xantia (1999, type 2). Had voor die tijd al veel gehoord over de zogenaamd slechte stoelen. Maar kvind het persoonlijk heerlijk zitten. Hebben de type 2 Xantia’s wellicht wijzigingen ondergaan als het gaat om de stoelen?

Veiligheid van type 2 is iig verbeterd t.o.v. type 1

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 januari 2007 06:53 PM
  [ # 26 ]
Willeam schreef:

Heb zelf sinds een paar maanden een Xantia (1999, type 2). Had voor die tijd al veel gehoord over de zogenaamd slechte stoelen. Maar kvind het persoonlijk heerlijk zitten. Hebben de type 2 Xantia’s wellicht wijzigingen ondergaan als het gaat om de stoelen?

Veiligheid van type 2 is iig verbeterd t.o.v. type 1

Ze schijnen bij het uitkomen van type 1A van de Xantia in 1993 nogal wat klachten te hebben gekregen (uiteraard van voornamelijk BX rijders mag ik aannemen)...en hebben naar ik me meen te herinneren zo rond 1996 de zitting iets verlengd.
Nu heb ik (of mijn zoon) nooit een type 1A gehad, maar altijd type 1B…en mijn zoon dus een Xantia HDI uit eind 98 (type-2) maar dan met leer….dus eigenlijk heb ik het verschil nooit kunnen merken.

Maar ook de type 1B stoelen zitten slechter dan de GTI stoel van een BX.

Dat is mijn mening en daar moet u het mee doen. Razz

En Superdave…ik neem aan dat je MOEREN bedoelde i.p.v. bouten Wink
Probleem is dan wel dat je er qua veiligheid (voor) een paar langere bouten in moet draaien…heb ik inderdaad ook bij 1 Xantia zo gedaan (was zelfs bij Johan voor de deur)....komt gewoon omdat die stoel te vlak staat t.o.v. de BX.
Blijft staan dat de zitting zelf er niet langer van wordt. Confused

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 januari 2007 09:34 PM
  [ # 27 ]

het blijft appels met peren vergelijken wil je de bx gti stoelen vergelijken moet je min de activa stoelen hebben Wink

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 26 januari 2007 02:37 PM
  [ # 28 ]
metro2005 schreef:

Maar alles is relatief, eenmaal in een kerkbank van een opel en je waardeert je xantia stoel weer enorm.

Ga weg, man, de gemiddelde kerkbank zit stukken beter dan een opel! Razz Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 januari 2007 04:20 PM
  [ # 29 ]
knäckor schreef:
karel schreef:
Bram schreef:
Alcyone schreef:

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag me af. Passen BX voorstoelen niet in een Xant?

Moeilijk….erg moeilijk. Confused

Pak dan gewoon een universele Recaro, Scheel of ASS-stoel, dan heb je tenminste een écht goede stoel. En daar zijn vast nog wel standaard inbouwframes voor te koop, dwz voor de Xantia.

De Xantia ga ik hoe dan ook zeker overslaan; ik vind ze niet mooi en ik zie verder ook geen enkele reden erin te gaan rijden. Voor de veiligheid hoeft het ook al niet; voor de tijd waarin het ding gebouwd is was het geen hoogvlieger (en de BX in zijn tijd wel, ja).

Begrijp ik hieruit dat de Xantia niet veel veiliger is dan een BX? Ik ben erg blij met mijn Bixje, maar ik dank God op mijn blote knieën dat ik nog geen grote klapper met een BX heb meegemaakt. Ik heb wel eens een enkele platgereden BX gezien, en daar werd ik wel een beetje slapjes van. Ik hoop toch wel dat als ik over een aantal jaar een Xantia koop (wat zeker ooit gaat gebeuren als ik me een HDi break kan veroorloven) dat ik dan een auto heb waar ik me wat veiliger in kan voelen.

Tegen de Xantia spreekt bijv.de brandgevoelige plek v/h LHM-vat. Ik heb voor de rest de indruk dat je in de Xantia toch niet zoveel beter zit dan in de BX. Misschien alleen de latere types met airbags. De BX was “beter” dan zijn klasse; de Xantia duidelijk “slechter”, in een andere tijd, dat wel.

Maar het slappe en lage dak, en dan met name de A-stijl zal niet zoveel schelen met typen 1 denk ik, en daar voel je ook weinig van in het stuur oid. Van een geplette Xantia (op nu.nl staat er tenminste 1) draait je maag toch ook wel om.

Of iets “degelijk” of “stevig” aanvoelt doet er niet zo gek veel toe, het gaat meer om hoe goed het de klap opvangt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 06-10-2004

Gepost: 07 februari 2007 01:05 PM
  [ # 30 ]

Nou, ik ben volledig om. Toen ik de BX verruilde voor een Xantia was het maar zo-zo. Ondertussen de Michelins (!!) overgezet, laten uitlijnen en eergisteren (5 feb) de bollen laten hervullen bij Renard. En nu denk ik…....dit had ik al véél eerder moeten doen. Een Xantia nemen. Wat een weldaad! Stil, als een waterbed en nog zuiniger bovendien. Ik voel me werkelijk als een koning na vijf BX én. Een Xantia is toch precies datgene wat je in een BX nét miste. Solide, stil, zwaarder. Ik ben écht om, de BX ben ik snel vergeten. Momenteel ervaar ik de Xantia als een super BX.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook