De case: DSuper uit 1971 (import 2000)
Het verhaal
Heeft veel dagelijks gereden sinds de import door een DS importeur, maar staat nu sinds 2 jaar stil in een schuur. Ondertussen is de carrosserie bijgewerkt door een liefhebber en is de auto opnieuw gespoten door een professioneel bedrijf.
De eigenaar wil eigenlijk af van de auto nadat hij te horen heeft gekregen dat een reparatie nodig is van tenminste 1500 euro om door de keuring heen te komen. De garage geeft aan dat de auto ongeveer 3000 tot 4000 waard zal worden
Verder heeft de DS garage aangegeven dat er nog een drietal zaken blijven staan die op termijn gedaan moeten worden. Er is nog niet gelast aan de auto.
Het interieur is redelijk. Uit voorzorg heeft de eigenaar stoelhoezen over de voor stoelen gedaan.
Te doen: benzineslang, lekzak RA, accu+haken/bevestiging, spanningsregelaar of dynamo, uitlaat (stukje) en bevestiging, stuurkogelhoesjes, veerbollen en remmen: testen, kofferbodem.
Kosten: 1000 euro plus ongeveer 2 dagen werk in arbeidsloon
Op termijn te maken: remblok, koppelingsstangen, banden
Vraag:
De eigenaar wil de auto nu tegen elk aannemelijk bod op Marktplaats zetten om te kijken wat hij krijgt voor de ongerestaureerde auto. Ik heb op zich interesse in de auto, ken de eigenaar en weet wat hij vanaf 2000 heeft gedaan om de auto in orde te houden (en heb er ook wel in gereden), maar de prangenste vragen blijven: wat biedt je voor een snoek die in deze staat is? En is het slim om met deze snoek “te beginnen”? De reparatie wil ik door de garage laten uitvoeren. Wat zouden jullie doen?
R4 verkocht, nu eindelijk op zoek naar een echte auto
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je het mij vraagt dan zou ik de wagen kopen en vervolgens zelf (deels) aan de slag gaan.
Het meerendeel van de to-do-list bestaat uit zaken die je als beginner/technisch leek kunt uitvoeren. Met een cursus achter de kiezen via de club, kom je er helemaal wel!
Het fijne hiervan is dat je de wagen leert kennen, je zult met een vertrouwder gevoel aan een lange rit beginnen en kunt, in geval van pech, de te hulp schietende ANWB-er in zijn verhaal corrigeren waar dat nodig is. Het is immers geen allerdaagse techniek, maar daarom niet mijnder begrijpelijk.
Daarnaast blijft het natuurlijk ook iets betaalbaarder.
Succes met je afweging!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Yup,ga ervoor.
Prijs is (te) hoog als je te to-do lijst inziet.
De meeste zaken kun je zelf, en er is momenteel geen druk vor de apk (ze is immers al geschorst).
Aangezien je de wagen al ‘kent’,en de garagist al aangeeft wat je weldra op je (reparatie-)pad kunt verwachten,denk ik niet dat je je veel zorgen op de hals haalt.
Een Snoek kan een bodemloze put worden/zijn,maar ik denk dat je met deze wagen een redelijke ‘safe bet’ hebt.
Doe een goed bod en ga er rustig mee aan de gang.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
ho ho ho mijne heren,
er word hier enkel gesproken ever de apk to do list, als leek heeft de man geen enkel idee waar hij op moet leten bij de aankoop van een ds, je kan wel makkelijk afgaan op het verhaal wat er verteld word, maar er is niets bekent van de ds garage die een waarde schatting doet, er is niets bekent over de staat van de verdere delen van de auto, hoe is de onderkant van de deuren? watergootjes onder de achterschermen?
gebruikt de motor water? hoe is de bak? hoe is de staat van de bedrading….
ik zeg, niet zomaar een oordeel vellen, en zeggen doen….
objectief blijven en niet je eigen voorliefde te veel mee laten spreken.
deze man moet een ervarings deskundige meenemen, en die laten oordelen, dan wel de wagen voor een proefrit meenemen naar een erkent/bekent ds bedrijf.(liefst een die bij ons bekent is)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
razor schreef:
Deze man moet een ervarings deskundige meenemen, en die laten oordelen, dan wel de wagen voor een proefrit meenemen naar een erkent/bekent ds bedrijf.
Dat spreekt voor zich…maar je hebt gelijk uiteraard
‘Spirit of avant-garde’
Als dat idd de enige dingen zijn, dan moet ie met €1500 wel betaald zijn denk ik zo. Voor de rest zou ik zoals Patrick al zegt lekker zelf gaan klussen aan die wagen. Voor de genoemde dingen ben je met een paar 100 € klaar.
Animal triste post coitum
Re: Koop ik deze DSuper wel of niet?
Jannes schreef:
Ondertussen is de carrosserie bijgewerkt door een liefhebber en is de auto opnieuw gespoten door een professioneel bedrijf.
Als de plaatwerk restauratie en spuitwerk echt goed is, dan is alleen dat al een paar duizend Euro waard.
Dus doen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed spuitwerk verhult veel van wat eronder zit.
Ik heb vorige week nog een DS Pallas bekeken, waarvan het spuitwerk er redelijk goed uitzag. Op de dubbelplaten begonnen de deuren allemaal dikke blazen te vertonen.
Een DS laat zich niet via een forum verkopen.
De koper en de auto moeten goed bij elkaar passen. Als je een project zoekt, omdat je achter de TV weg wilt, dan is elke auto goed.
Heb je maar één linkerhand en weinig geld, koop dan iets wat j eaan kan en waarvan je op aan kan.
Als je een beetje naief bent en zelf de beslissing niet kunt of durft te nemen en je de vraag aan deze gemeenschap durft te stellen, dan zou ik zeggen: absoluut niet doen en eerst nadenken en goed rondkijken, wat je wilt (daar ben je minstens een half jaar mee zoet).
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Dit lijkt me een mooie kans.
Download van de clubsite (http://www.citroeniddsclub.nl) toch even de aankoopbrochure.
En na de aankoop lid worden natuurlijk!
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou zeggen: laat in ieder geval de auto even op de brug zetten om de bodem te bekijken, liefst met een kenner. Hoe is de staat van het plaatwerk, motor, koppeling, schijven, stuurhuis?
Die dingetjes voor de APK zijn trouwens niet enorm veel werk, ik vind dat de garage daar een zeer ruim bedrag voor rekent.
Cees78 schreef:Goed spuitwerk verhult veel van wat eronder zit.
Ik heb vorige week nog een DS Pallas bekeken, waarvan het spuitwerk er redelijk goed uitzag. Op de dubbelplaten begonnen de deuren allemaal dikke blazen te vertonen.
Een DS laat zich niet via een forum verkopen.
De koper en de auto moeten goed bij elkaar passen. Als je een project zoekt, omdat je achter de TV weg wilt, dan is elke auto goed.
Heb je maar één linkerhand en weinig geld, koop dan iets wat j eaan kan en waarvan je op aan kan.
Als je een beetje naief bent en zelf de beslissing niet kunt of durft te nemen en je de vraag aan deze gemeenschap durft te stellen, dan zou ik zeggen: absoluut niet doen en eerst nadenken en goed rondkijken, wat je wilt (daar ben je minstens een half jaar mee zoet).
Helemaal mee eens. Ik heb afgelopen weekend nog gekeken naar een DS 20 in prima staat waar niets aan hoefde te gebeuren en die binnen budget lag, maar ik heb haar niet gekocht. Waarom, de klik was er niet. Zoals Cees hierboven al beschrijft, auto en koper moeten bij elkaar passen. Als je meteen, bij de eerste aanblik zoiets hebt van “dit is het” dan zou ik het doen, anders niet. In mijn geval was de klik er duidelijk wel met de DS Pallas die Cees hierboven beschrijft, alleen die was te slecht en was de klik er niet met de DS van afgelopen zaterdag.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
lees in je v erhaal dat er wel een klik is: je bent betoverd!.. dus er is geen houden meer aan. Zo werkt dat nu eenmaal. We weten niet hoeveel technische ervaring je hebt, hoeveel roest je al gezien hebt in je leven.
Tip: volg je hart, daar word je uiteindelijk gelukkiger van,
Tip 2: maak hier vrienden, daar wordt je ook gelukkiger van —
.komma
dank
Dank voor al jullie adviezen. Ik realiseer me dat ik niet over een nacht ijs ga. Ben al een jaar aan het kijken. Gelukkig staat de auto bij een bij de club bekende DS garage en ga ik er van uit dat deze goed en vakkundig wordt opgeknapt.
En pas daara ga ik kijken of ik mijn sleutelervaring van mijn vorige auto kan toepassen op deze. Dat was een Renault vier, dus ook roest is geen onbekend verschijnsel…..
R4 verkocht, nu eindelijk op zoek naar een echte auto