Ik heb inmiddels een (bekend?) probleem: ratel onder de auto van de katalysator… Nu wil ik de kat graag leegkloppen, ipv een andere uitlaat eronder hangen. Iemand hier ervaring mee? Haal je de uitlaat los, of boor je een gat dat je vervolgens weer dichtlast? Ben benieuwd!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bezemsteel heb ik wel eens gehoort
(doorprikken)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
en hoe ga je dat met de apk doen :
Kat is niet verplicht voor mijn auto… Mochten er CO/uitlaatgas-problemen opdoemen voor APK dan gaat er alsnog een kat onder?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Kat is niet verplicht voor mijn auto… Mochten er CO/uitlaatgas-problemen opdoemen voor APK dan gaat er alsnog een kat onder?!
ok om wat voor auto gaat het eigelijk
McDean schreef:bezemsteel heb ik wel eens gehoort (doorprikken)
Maar dan haal je ‘m er dus eerst onderuit? (heb niet zo’n lange en flexibele bezemsteel?! )
citroenc2 schreef:ok om wat voor auto gaat het eigelijk
BX 19 TZi/TRi Break Automaat, hoezo?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:McDean schreef:
citroenc2 schreef:ok om wat voor auto gaat het eigelijk
BX 19 TZi/TRi Break Automaat, hoezo?
omdat volgens mij als de kat er standard onder zit hij ook moet werken maar weet dat niet zeker of dat aan bouwjaar gebonden is
bij onze bx 19 16v mk2 konden we kiezen voor de invoer omdat het model ook zonder is geleverd
maar de zijn wel mensen hier die precies de apk regels weten
citroenc2 schreef:oudelut schreef:McDean schreef:
citroenc2 schreef:ok om wat voor auto gaat het eigelijk
BX 19 TZi/TRi Break Automaat, hoezo?
omdat volgens mij als de kat er standard onder zit hij ook moet werken maar weet dat niet zeker of dat aan bouwjaar gebonden is
bij onze bx 19 16v mk2 konden we kiezen voor de invoer omdat het model ook zonder is geleverd
maar de zijn wel mensen hier die precies de apk regels wetenVrij simpel: tot 1993 geen kat-verplichting. Uiteraard wel uitlaatgasnormen, die evt strenger zijn als je een kat-vermelding op je kenteken hebt. Vanaf 1993 moet je kat er ook gewoon onder zitten… Bij jouw invoer heb je kunnen kiezen of je kat-vermelding op het kenteken wilde of niet, inderdaad omdat beide versies ooit geleverd zijn/waren, maar zeker weten ook dat de auto van voor 1993 is/was!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Vrij simpel: tot 1993 geen kat-verplichting. Uiteraard wel uitlaatgasnormen, die evt strenger zijn als je een kat-vermelding op je kenteken hebt. Vanaf 1993 moet je kat er ook gewoon onder zitten… Bij jouw invoer heb je kunnen kiezen of je kat-vermelding op het kenteken wilde of niet, inderdaad omdat beide versies ooit geleverd zijn/waren, maar zeker weten ook dat de auto van voor 1993 is/was!
Correct, en met een multipoint injectiesysteem kan je altijd nog met je EGr klep rommelen voor de uitstoot
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ach, en anders zijn er nog truukjes met gaatjes boren voor de meting en die na de apk weer afdichten met een schroef, of keuren zonder luchtfilter erin… Het kan allemaal.
Oudelut omschreef het goed, vóór 93 was de kat niet verplicht.
Had je wel een kat dan kreeg je strengere eisen om aan te voldoen.
De kat mag dan verwijderd worden mits hij de (strengere CO) meting haalt.
Verder: Kat eronderuit, benzine erin, aansteken, uit laten branden, bezemsteel erdoorsteken en dan de rotzooi verwijderen…
Of wat misschien makkelijker is omdat een kat vrij prijzig is: Toch even een stukje pijp kopen en er 2 flenzen aan lassen(hoeft bij een BX waarschijnlijk niet eens omdat die een schuifsysteem heeft)
dan houd je i.i.g. de dure kat achter de hand mocht de APK problemen geven
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Of je moet een andere voorpijp op voorraad hebben liggen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Is het tussen stuk bij een kat. en een zonder kat. hetzelfde?
Voor mijn ax moest ik een nieuwe tussendemper kopen omdat bij een AX zonder kat de voorpjp doorloopt tot de einddemper…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
De BX heeft al een tussendemper, dus het zal wel wat mee vallen. Maar mijn Sport heeft geen kat, maar wel een kleine demper. Weet alleen niet of de pijp dikker is, maar het zou een eventuele vervanger kunnen zijn.
Aj ja, dat is waar ook, de BX heeft inderdaad een losse tussendemper… ops:
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik had de tussendemper van mijn Sport er tussenuit gehaald, maar daar werd ik niet blij van. Op de snelweg was het te erg, dus de demper er maar weer tussen gehangen. Maar bij een BX met injectie klinkt het wel mooi, ofniet Ijs?
Nou, heb weleens de witte GTI van Eelco gehoord toen daar die herrie pijp onderzat(alleen een sport einddemper) en dat maakte me toch een kabaal zeg
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI