Hallo geliefd forum.
Ik heb sinds een tijdje gepiep als van een nest jonge vogeltjes rechts voor en links achter (achter is het meer gekraak eigenlijk). Heb het voor proberen te lokaliseren en het lijkt ergens van de lagers van de draagarm te komen, maar ‘t is moeilijk precies te horen waar het vandaan komt. Ik heb altijd netjes de smeerpunten volgepompt maar die lagers zijn natuurlijk alleen te smeren als je de boel uit elkaar haalt.
Bekend probleem?
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja,redelijk bekend.
Kijk eens op de clubsite,daar staat precies beschreven hoe je deze reparaties aanpak.
Is niet erg lastig,maar wel tijdrovend.
Maar goed; de kou stat toch voor de deur en binnen in de garage is het droog…
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Achter kan het ook het veerstangetje zijn dat door een gescheurd stofhoesje nu droog loopt op de kogel.. Dat moet je niet te lang zo laten zitten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Pascal schreef:Ja,redelijk bekend.
Kijk eens op de clubsite,daar staat precies beschreven hoe je deze reparaties aanpak.
Is niet erg lastig,maar wel tijdrovend.
Maar goed; de kou stat toch voor de deur en binnen in de garage is het droog…
Succes!
Bedankt voor de tip, maar zo te zien ben ik die nippels al een paar keer allemaal langs geweest. Voor zover ik zie staat er niet hoe je de draagarmlagers kunt smeren. Bij eendjes heb ik wel een paar keer een draagarm gedemonteerd om het lager te vervangen. Lijkt me bij een ID heel wat meer gedoe
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
bogaard77 schreef:Achter kan het ook het veerstangetje zijn dat door een gescheurd stofhoesje nu droog loopt op de kogel.. Dat moet je niet te lang zo laten zitten..
Heb laatst een lekzak vervangen daar, dus inderdaad even controleren of ik iets over het hoofd heb gezien!
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Re: piepen wielophanging
DSMobiel schreef:tatababa schreef:Heb het voor proberen te lokaliseren en het lijkt ergens van de lagers van de draagarm te komen, maar ‘t is moeilijk precies te horen waar het vandaan komt. Ik heb altijd netjes de smeerpunten volgepompt maar die lagers zijn natuurlijk alleen te smeren als je de boel uit elkaar haalt.
Precies om die reden heb ik vorige week ook smeernippels voor deze lagers aangebracht. Ik weet niet of het nu al te laat is voor jouw probleem, maar anders zou je dat nog kunnen proberen….
Dat klinkt goed! Gewoon gaatje boren tapje tappen nippeltje schroeven?
Waar heb je de gaatjes geboord?
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Re: piepen wielophanging
tatababa schreef:
Waar heb je de gaatjes geboord?
Achter zou ik het niet weten.
Voor: boor per draag arm ( dus onderste en bovenste) 2 gaatjes in het midden. Het 2e gaatje is voor de ontluchting, anders loop je het risico dat je de kering er uit perst.
Nu met een oliespuitje vullen met bak olie, dat komt beter op zijn plaats dan smeer vet. Als je 4 mm gaatjes had, kan je ze mooi dichtmaken met een pop nagel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Re: piepen wielophanging
Egbert schreef:tatababa schreef:
Waar heb je de gaatjes geboord?
Achter zou ik het niet weten.
Voor: boor per draag arm ( dus onderste en bovenste) 2 gaatjes in het midden. Het 2e gaatje is voor de ontluchting, anders loop je het risico dat je de kering er uit perst.
Nu met een oliespuitje vullen met bak olie, dat komt beter op zijn plaats dan smeer vet. Als je 4 mm gaatjes had, kan je ze mooi dichtmaken met een pop nagel.
Super! bedankt.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Re: piepen wielophanging
DSMobiel schreef:tatababa schreef:Dat klinkt goed! Gewoon gaatje boren tapje tappen nippeltje schroeven?
Waar heb je de gaatjes geboord?Egbert heeft je vraag eigenlijk al beantwoord. Wij hebben 4,8 mm gaatjes geboord om er vervolgens M6 draad in te tappen. In de ene een smeernippel schroeven en in de ander een kort M6 boutje. Dat van de olie was nieuw voor mij… ik heb er gewoon heeeel voorzichting en heeeel langzaam van dat EP2 (dat gele) kogellagervet ingepompt. Hierbij ook nog even een plaatje van die van mij:
Op zich is dit natuurlijk een elegantere oplossing. Het zal allebei wel prima werken. Ik vraag me wel af of bakolie de beste optie is. Het verspreid zich beter maar is natuurlijk ook dunner en misschien geeft dat speling op den duur?
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)