Zo heb hem net even opgehaald in de storm met hulp van mijn zusje. Alleen maar binnenweggetjes genomen, niet harder dan 40 km/h en de alarmlichten aan. Hij staat nu weer hier in de straat, toch wel fijn.
Ik quote nog even het exacte lijstje van de keurmeester wat ik nu voor me heb:
*Achterremmen remmen niet
*Remkrachtverdeler lekt achter
*Fuseekogel Linksvoor
*Rechts handremkabel (buitenkabel kapot)
*Rechtsvoor remslang
*Voorbanden
*Linksvoor handremkabel
*Linksvoor remslang
*Rechtsachter remschijf (code dus advies)
*Uitlaat lekt bij verbinding tussenpot
*Koplamphoogte afstellenEn dan nog even: NIET MEE RIJDEN!! en uitlijnen!
Goed dit wist ik allemaal wel alleen nu net iets gedetailleerder.
Rechtsvoor handremkabel kan dus misschien een hoes overheen. Uitlaat moet gasdicht gemaakt worden (evt met gumgum denk ik). Uitlijnen is vast een heel ander verhaal met twee gereviseerde draagarmen erop.
Wat ik ga doen is dit. Zondag as komt Marten (hij zij geprezen) mij helpen. Morgen en zaterdag even shoppen voor de onderdelen en dan samen met Marten klussen. En dan even een stuk rijden als dat weer veilig is met flink wat gewicht in de koffer zodat die schijf weer wat roest kwijtraakt en die remmen wat beter gebruikt worden.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
uitlaat idd gewoon doen met gum gum doe ik ook vaak ff met apk
ik heb nog wel 2 165 bandjes voor je als je dat nog nodig hebt
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:uitlaat idd gewoon doen met gum gum doe ik ook vaak ff met apk
ik heb nog wel 2 165 bandjes voor je als je dat nog nodig hebt
ben al voorzien dankzij ruben. Die woont ook wat dichterbij.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
jebbers schreef:McDean schreef:uitlaat idd gewoon doen met gum gum doe ik ook vaak ff met apk
ik heb nog wel 2 165 bandjes voor je als je dat nog nodig hebt
ben al voorzien dankzij ruben. Die woont ook wat dichterbij.
ok prima
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
We hebben het varkentje vandaag maar eens gewassen.
De situatie die ik aantrof was nog erger dan ik had verwacht. De fuseekogelverbinding zat nagenoeg los. Met 3 slagen met de hand had ik de moer eraf. De conische passing in de draagarm was natuurlijk flink uitgelubberd. Het grootste gedeelte van de draad op de fuseekogelbout was dol. Levensgevaarlijk: ik ben blij dat dit nog goed is gegaan. Gelukkig gaat de Deauville nog niet zo hard, dan kan het beschermengeltje hem nog bijhouden.
Megoed, ik zal maar niet gaan azijnpissen over degene die dit heeft vastgezet (wupke hierboven), want dan ben ik nog wel even bezig… No need to say more naar mijn idee.
Door een misverstandje tussen het begrip fusee en fuseekogel kostte het nog wel aardig wat moeite om de klus geklaard te krijgen. Ik had eigenlijk verondersteld dat Jelte een complete fusee had kunnen regelen. Het wisselen daarvan is niet zo lastig. Voor het wisselen van de fuseekogel heb ik niet echt de tools, dus maar besloten om naar BX Service Vlaanderen te Kalmthout te rijden om ff bij Ruben een complete fusee op te halen. Daar slaagden we eralsnog in om met de speciale fuseekogeldop de fuseekogel weer te monteren. Thanx Ruben!
Vervolgens gelijk de remslangen en handremkabels meegenomen en natuurlijk de draagarm gewisseld en alle andere dingetjes te doen die nog moesten gebeuren om de voorkant APK lijst af te werken.
Op zich niet eens zo’n gedoe, maar al met al toch wel aardig tijdcomsumerend (vooral om dat de fuseekogel vervangen moest worden).
Jelte mag zelf nog even een blik werpen op de hoogtergelaar (schoon poetsen) en uitlaat en dan kan ie hopelijk afgemeld worden. Dan is het BXje hopelijk weer even rijwaardig.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
goed gedaan weer!
Die kan er weer een hele poos tegenaan!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ja. Het kosste inderdaad allemaal wat tijd, maar de bx rijdt nu weer prima! Het rare gedoe in de bochten is voorbij, dat lag dus aan de fuseekogel. Ben nu blij dat de APK er is , ook al kost het wat . Langs deze weg wil ik nogmaals Marten heel heel hartelijk bedanken voor wat hij allemaal gedaan heeft. Het was mij zelf nooit gelukt! Applaus!
jebbers schreef:Ja. Het kosste inderdaad allemaal wat tijd, maar de bx rijdt nu weer prima! Het rare gedoe in de bochten is voorbij, dat lag dus aan de fuseekogel. Ben blij dat de APK er is nu, ook al kost het wat . Langs deze weg wil ik nogmaals Marten heel heel hartelijk bedanken voor wat hij allemaal gedaan heeft. Het was mij zelf nooit gelukt! Applaus!
Hee, had je hem ook al weer laten afmelden?
Graag gedaan! Dit zijn wel fijne klussen omdat het ook daadwerkelijk een flinke verbetering in het rijgedrag oplevert. En ja qua kosten.. Het kost idd wel wat, maar ja, laat t maar eens door een garage doen.
Het was ook wel gezellig sleutelen en de catering was uitstekend. Daar doen we het voor
mpostma schreef:jebbers schreef:Ja. Het kosste inderdaad allemaal wat tijd, maar de bx rijdt nu weer prima! Het rare gedoe in de bochten is voorbij, dat lag dus aan de fuseekogel. Ben blij dat de APK er is nu, ook al kost het wat . Langs deze weg wil ik nogmaals Marten heel heel hartelijk bedanken voor wat hij allemaal gedaan heeft. Het was mij zelf nooit gelukt! Applaus!
Hee, had je hem ook al weer laten afmelden?
Graag gedaan! Dit zijn wel fijne klussen omdat het ook daadwerkelijk een flinke verbetering in het rijgedrag oplevert.
Nee heb de zin al wat anagepast maar is inderdaad voor meerdere interpretaties vatbaar. In helder Nederlands: ik ben nu toch even blij met het bestaan van de APK, heeft mijn leven gered. Ondanks dat de APK niet goedkoop is . En afgemeld is hij dus nog niet!!
jebbers schreef:In helder Nederlands: ik ben nu toch even blij met het bestaan van de APK, heeft mijn leven gered. Ondanks dat de APK niet goedkoop is . En afgemeld is hij dus nog niet!!
Aha, op zo’n manier. Ja, vaak is het flauwigheid troef met zo’n APK, maar dit is toch wel serieuze shit.
mpostma schreef:jebbers schreef:Ja. Het kosste inderdaad allemaal wat tijd, maar de bx rijdt nu weer prima! Het rare gedoe in de bochten is voorbij, dat lag dus aan de fuseekogel. Ben blij dat de APK er is nu, ook al kost het wat . Langs deze weg wil ik nogmaals Marten heel heel hartelijk bedanken voor wat hij allemaal gedaan heeft. Het was mij zelf nooit gelukt! Applaus!
Hee, had je hem ook al weer laten afmelden?
Graag gedaan! Dit zijn wel fijne klussen omdat het ook daadwerkelijk een flinke verbetering in het rijgedrag oplevert. En ja qua kosten.. Het kost idd wel wat, maar ja, laat t maar eens door een garage doen.
Het was ook wel gezellig sleutelen en de catering was uitstekend. Daar doen we het voor
Als je een keer gezellig aan mijn Sport wil sleutelen ben je welkom, mijn vriendin kan heerlijke hapjes maken
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Zo, vandaag eerst een beetje de boel opgeruimd. Daarna na de dealer gestuiterd in de golf van mijn ouders voor een borgclipje. Helaas niet op voorraad. Daarop naar de specialist aan de overkant die er nog ergens eentje uit een bakje wist op te diepen. Toen ik vroeg wat het moest kosten zei hij: ‘Maakt dat ge wegkomt”;). Deze bevestigd en daarna de auto achter opgekrikt en op steunen gezet. Vervolgens heb ik de hoogteregelaar een goede schoonmaakbeurt gegeven (aan de buitenkant), want ik heb de indruk dat hij alleen maar een beetje zweet. Daarna het gat in de uitlaat opgespoord en vervolgens de klemmen van de middenpot proberen te verwijderen. Vanwege roest resulteerde in KRAK, gelukkig kwam de klem er nog wel af. Hierna het spulletje hopelijk goed dichtgesmeerd met gun gum. Moet dus nog wel spoedig een andere klem erop. Toen ik het keuringsstation belde voor een herkeuring bleek dat ik pas volgende week dinsdag terecht kan. Tijd genoeg dus om te controleren of de uitlaat dicht is en de hoogteregelaar goed schoon te houden. Vrijdag moet de bx naar charleroi, dus mooi een lange rit.
jebbers schreef:Vrijdag moet de bx naar charleroi, dus mooi een lange rit.
DAn is die gumgum waarschijnlijk al weer pleite. Ik hoop niet met de betreffende demper Wel een mooie periode om nog even wat zandzakken achterin te gooien om de achterremmen los te krijgen. En check voor je naar de keuring gaat ook even of de hoogteregelaar droog is gebleven. Zo niet: opnieuw poetsen…
mpostma schreef:jebbers schreef:Vrijdag moet de bx naar charleroi, dus mooi een lange rit.
DAn is die gumgum waarschijnlijk al weer pleite. Ik hoop niet met de betreffende demper Wel een mooie periode om nog even wat zandzakken achterin te gooien om de achterremmen los te krijgen. En check voor je naar de keuring gaat ook even of de hoogteregelaar droog is gebleven. Zo niet: opnieuw poetsen…
Zou het? Dan moet ik het dan er weer even opnieuw opsmeren. Er zit nog genoeg in het potje dus dat is geen probleem .
Ik heb nog wel een zeer nette einddemper liggen, als je daar interesse hebt. Is niet duur, mag voor 25 euro weg. >>>foto<<<
PS: Marten en Jelte: goed werk!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX