Hoi allemaal,
Vraagje, volgens mijn onderhoudsboekje moet de de d-riem bij de 160.000 km vervangen worden. Ik heb momenteel 170.000 gereden en pas 10 maart (dus rond de 173.000) wordt hij vervangen. Is er een kans dat dit te lang duurt? En kan ik zelf contoleren wat de staat van de huidige riem is?
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Gebruik de zoekfuncie eens, er zijn zat draadjes over distributieriemen.
Die 10K zullen echt niet veel uitmaken hoor, mijne is ook pas bij 130K ipv 120K gedaan.
Maar “knap” is “euro” .
Véél Euro!
Als hij breekt is het inderdaad heel veel €€€
Ik wil je niet bang maken, maar het verstandigste is om dat ding ASAP te laten vervangen. Het kan goed gaan, maar je zou de eerste niet zijn waarbij de riem net voor of erna dat deze vervangen had moeten worden breekt. En 10 maart en nog eens 10K vind ik persoonlijk iets te lang om uit te stellen.
Ok, snap dat ik een risico neem. Maar is er dan geen enkele mogelijkheid om dit van te voren te horen/ zien hoe de riem er aan toe is?
Xsara Coupé VTR 2003, 2.0 HDI 90 PK
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
René van Maren schreef:Gebruik de zoekfuncie eens, er zijn zat draadjes over distributieriemen.
Die 10K zullen echt niet veel uitmaken hoor, mijne is ook pas bij 130K ipv 120K gedaan.Maar “knap” is “euro” .
Véél Euro!
Een uitspraak uit mijn verleden; “Mijn riem is ook pas geknapt bij 130K toen hij bij 120K gedaan had moeten worden….” (Serieus! Gelukkig geen ‘troentje hoor…)
Snel (laten) doen is mijn advies.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
idd, kan het niet eerder? Mijn HDi staat nu op 155 dkm maar vrijdag wordt de riem wel al vervangen. Tot 160 dkm garandeerd citroen hem dus daarna is het op eigen risico
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
patje74 schreef:Een uitspraak uit mijn verleden; “Mijn riem is ook pas geknapt bij 130K toen hij bij 120K gedaan had moeten worden….
Er zijn zat treurige verhalen als deze
Gewoon ASAP laten vervangen, of je het geld nu of straks uitgeeft maakt niet veel uit, enkel dat het straks veel meer is als de riem breekt.
En nee je kan het zo niet zien, daarvoor moet je de D-riem kappen verwijderen en dat is een klus apart voor een HDI. Ok je zou kunnen volstaan met enkel de bovenste kap, maar daarvoor moet je de bovenste motorsteun los maken. En daarvoor moet je de motor ondersteunen met een krik en om dat te doen moet de isolatieplaat onder de auto eraf. En zo zijn er nog een paar geintjes die nodig zijn voor een inspectie, het is beter om dan meteen door te gaan en de riem te verwisselen.
Wat voelen of horen betreft, een slechte riem hoor of merk je niet tijdens het rijden, behalve als hij knap doet