@Lelijke Eend : bij een CO2-blusser vormt er zich ijs op de spuit ! De koolstofdioxide zit onder hoge druk in een metalen fles, wanneer die bij het indrukken van de knijper vrijkomt daalt de temperatuur van dit gas tot ongeveer -78° C.
CO2-blussers zijn vooral geschikt voor elektrische branden (schakelborden, computers, elektriciteitskabines, tv-toestellen, ...). Voor gassen en brandbare vloeistoffen zijn poederblussers en schuimblussers veel efficiënter.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Het hebben van een blusser (bij voorkeur schuim, overigens) leidt tot een soort van schijnveiligheid, als je nooit hebt geleerd er mee om te gaan.
Je zult toch minstens een aantal blussers moeten hebben leeggespoten om er een beetje doeltreffend mee om te kunnen gaan. Je zult bv. verrast zijn door de hitte die van een fikkie afkomt. Nog te zwijgen over de rook.
En dan is een beetje kennis van de theorie ook niet mis.
Een veelvoorkomende fout is dan men eerst probeert de brand zelf te blussen, het erger maakt, en uiteindelijk eens de pompiers gaat bellen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Als ik had gewacht to de brandweer er was, was de garage weg geweest. Of minstens de complete werkbank. En vuur is vrij warm ja, maar ik heb wel vaker vuur gezien en gevoeld (we hebben een open haard en ik leg de houtbloken rustig met de blote klauwtjes op het vuur) dus ik ben er niet echt bang van. Dus gewoon jalm blijven, brandblusser (welk type weet ik nog niet) pakken en deze niet in eens maar in korte stoten leegspuiten. Tenzij er in de instructies iets anders staat.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:In een brandende garage wil ik geen zurstof hebben. En m’n vingers bevriezen ? Ik kan me niet voorstellen dat een brandblusser zo geconstrueerd is dat dat gebeurt.
CO2 is wel het handigst omdat het geen sporen achterlaat. Ideaal bijv. om een brandje in een serverruimte te blussen. De flessen zijn wel lomp en zwaar en bovendien het kostbaarst. CO2 is niet echt geschikt voor branden van vast materiaal, maar voor gas en vloeistofbranden is het ideaal en je zult ook geen last hebben van restschade.
Schuimblussers laten ook nagenoeg geen restanten achter en zijn geschikt voor vast, vloeibaar en gasbranden.
Trouwens, met een 6 kg CO2 blusser (is ong 70 cm hoog) kun je dik 15 sec. blussen, dus je moet wel snel blussen met zo’n ding.
@Handjes: het nadeel van bevriezen van je handen valt wel mee als je het ding maar goed vasthoudt.
Het voordeel van een poederblusser is wel dat het blust als de neten (mits je een goeie kwaliteit hebt en niet zo’n ding van de bouwmarkt van chinese kwaliteit dat het wellicht in de winkel al niet doet) maar dat dat poeder alles kapot maakt. DAn heb je je eend gered in de garage, maar is alle electronica en al het andere van staal alsnog vernietigd. Als uiterste redmiddel is het wel bruikbaar. Het poeder schijnt overigens ook nog eens enorm laxerend te werken. Prrrrrft.
Schuim is dan nog het beste. Het tast niks aan en het blust goed, is minder kostbaar dan een CO2 blusser en ook in compacte maatjes leverbaar (realiseer je wel dat je met een 2 kg blusser maar een paar seconden bluskracht hebt).
Hoeveel (of weinig) rotzooi laat schuim achter ?
Schijt aan originaliteit.
Handjes schreef:Ja, maar CO2 is niet handig in een garage, het trekt alle zuurstof weg. En geheid dat je je vingers laat bevriezen bij het hanteren van de handel.
Da’s niet waar! Een CO2 blusser werkt door het verlagen van de temperatuur. Wellicht bedoel je de werking van de (inmiddels verboden) HALON-blusser (hoewel het reuze meevalt met het zuurstofgebrek bij halon; ik heb tijdens een training ooit het twijfelachtige genoegen van een automatische halonblussing mogen meemaken; je haar valt er van uit, zeggen ze).
Als je hebt geleerd met de blusser om te gaan, bevries je helemaal niets (van je ledematen).
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
1. als je blussers aanschaft houdt dan wel in de gaten dat de inhoud ervan verloopt.
2. CO2 zoals eerder beschreven zit in een metalen cilinder onder druk, dat is best gevaarlijk dit soort blusser moet voor zakelijke doeleinden dan ook per 5 jaar de cilinder gekeurd worden, dat is niet voor niets!
3. een blusser met een deuk is gevaarlijk, roest is gevaarlijk. dus wil je zo’n ding in je auto zorg dan dat ie niet heen en weer kan stuiteren.
Geboorte J-Unit
Citro-genen: geinstalleerd
robb schreef:Handjes schreef:Ja, maar CO2 is niet handig in een garage, het trekt alle zuurstof weg. En geheid dat je je vingers laat bevriezen bij het hanteren van de handel.
Da’s niet waar! Een CO2 blusser werkt door het verlagen van de temperatuur.
Het verdrijft ook wel degelijk de zuurstof rondom de brandhaard. Ik kreeg laatst op een cursus een mooie demonstratie hiervan. Beetje CO2 ijs maken en dan zie je enorme nevel ervan afkomen. Het is zwaarder dan zuurstof dus het vormt een dekentje over de brandhaard.
Als je idd een kleine ruimte hebt loop je een klein risico op verstikking als je heel veel blust en er volstrekt geen ventilatie is. Een garage is alweer een stuk groter, dus hoe reeel die kans is??
Maar persoonlijk denk ik dat een schuimblusser beter volstaat in een garage.
Xsara_Chrono schreef:1. als je blussers aanschaft houdt dan wel in de gaten dat de inhoud ervan verloopt.
Ik zal dat absoluut niet bestrijden. Maar beter een brandblusser die elk jaar gecontroleerd moet worden dan geen brandblusser !
2. CO2 zoals eerder beschreven zit in een metalen cilinder onder druk, dat is best gevaarlijk dit soort blusser moet voor zakelijke doeleinden dan ook per 5 jaar de cilinder gekeurd worden, dat is niet voor niets!
Zie punt 1
3. een blusser met een deuk is gevaarlijk, roest is gevaarlijk. dus wil je zo’n ding in je auto zorg dan dat ie niet heen en weer kan stuiteren.
Kan ik me levendig voorstellen ! Ik zorg er ook echt voor dat ‘ie vast komt te liggen. Dat heeft ook als voordeel dat hij altijd op z’n plek blijft liggen en dat ik dus niet hoef te zoeken naar het apparaat.
Schijt aan originaliteit.
En dan alleen nog je eend in brandweerkleuren
even beetje serieus denk idd dat schuim je beste optie is, een gastank in je auto is leuk maar dan niet een op co2
en wat betreft de inhoud, die hoef je alleen maar in de gaten te houden.
alleen bedrijven etc moeten blusapparatuur te laten keuren geloof ik, als particulier moet je gewoon in de gaten houden wanneer het verloopt en evt een nieuwe aanschaffen.
of je kan even zoeken op internet of er bedrijven zijn die blussers voor particulieren keuren/hervullen.
Geboorte J-Unit
Citro-genen: geinstalleerd
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
mpostma schreef:@Handjes: het nadeel van bevriezen van je handen valt wel mee als je het ding maar goed vasthoudt.
Klopt. Alleen zit er zo’n mooi ‘oogje’ aan de handel. En als je het niet weet, zet je daar al snel je wijsvinger achter. Om er dan achter te komen dat die wijsvinger ook niet meer los wil . Of je pakt de mond te ver naar voren op.
Oftewel: oefen met de brandblussers en laat je professioneel instrueren hierover.
En dan nog wat: LE schrijft dat als hij niks gedaan had, maar de brandweer had gebeld, dat dan de hele boel was afgefikt.
Ik zeg: heb je geen ervaring met brandblussen, doe dan niks, maar bel de brandweer. Een volgende keer ben je misschien zelf afgefikt. De hoeveelheid rook en hitte is enorm en kan binnen luttele seconden te erg zijn. Als een dolle te keer gaan tegen brand is het laatste dat je moet doen.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
robb schreef:Handjes schreef:Ja, maar CO2 is niet handig in een garage, het trekt alle zuurstof weg. En geheid dat je je vingers laat bevriezen bij het hanteren van de handel.
Da’s niet waar! Een CO2 blusser werkt door het verlagen van de temperatuur.
Door de adiabatische expansie van het CO2-gas uit de spuitmond wordt de temperatuur enorm verlaagd. De temperatuur wordt dus niet (actief) verlaagd in de fles. De hoofdwerking is een combinatie van temperatuurverlaging en ontnemen van O2.
robb schreef:Als je hebt geleerd met de blusser om te gaan, bevries je helemaal niets (van je ledematen).
Klopt, dat schreef ik ook. Maar een CO2-blusser aan een niet ervaren persoon geven zou ik niet snel doen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even een antwoord van een ervarings deskundige:
Ik heb eens een eend in de fik gezet door een lasspetter in een vers laagje tectyl laten vallen… Eend fikte meteen. Gelukkig was het dak open en het interieur eruit.
Ik greep de enige blusser die ik had (Halon- inmiddels verboden) en kneep 1 keer in de handle. Ik denk een halve seconde. vuur was meteen uit.
Waarom brandt een auto? Door dit ( zie boven) soort stomme acties bij lassen. Dan volstaat een goede poederblusser. die kosten 20 euro bij de bouwmarkt. De goede hebben een druk meter en er zit garantie op als die druk binnen een jaar weg is.( bijvoorbeeld van het merk Chubb)
Of door elektrische problemen i.c.m. benzine.
Alleen elektrisch: Neem de oorzaak weg!! blussen alleen zal niet helpen! Ook een CO2 blusser niet. Kortsluiting blijft de boel aansteken.
Met benzine: Elk soort blussen BEHALVE water!
Blussen is niet heel moeilijk. Lees de gebruiksaanwijzing en ga een keer oefenen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Waarom brandt een auto? Door dit ( zie boven) soort stomme acties bij lassen. Dan volstaat een goede poederblusser. die kosten 20 euro bij de bouwmarkt. De goede hebben een druk meter en er zit garantie op als die druk binnen een jaar weg is.( bijvoorbeeld van het merk Chubb)
Verder helemaal eens met je betoog. MAAR… je vergeet wel het punt gevolgschade bij een poederblusser. Het poeder is zwaar corrosief en zo fijn dat het OVERAL terecht komt. Grofweg kun je alles aan elektronica en onbeschermd ijzer in de ruimte waar je de poederblusser gebruikt op termijn wegflikkeren na gebruik van een poederblusser. Gevalletje patient gered, maar wel onherstelbaar geinfecteerd. Gebruik daarom een schuimblusser. Ook effectief en je richt geen schade aan. Zeker wel iets om rekening mee te houden als je met auto’s bezig bent.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ops:
bij de laatste las klus aan de balk van mn snoek vloog die IN de balk in de fik. Heb toen een toefje poeder de balk in gespoten… Was wel uit toen. Daarna flink veel tectyl er achteraan…
Het zal toch niet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>