Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gewoon uit inventariserende nieuwsgierigheid, zijn er grote verschillen tussen het oude 11D blok, welke de overgang van Traction naar DS/ID heeft gemaakt en de later gebruikte blokken uit de DS (ik weet dat ze in de CX andersom draaien, dus daar heb je zowiezo weinig aan)? Met grote verschillen doel ik dan op de inbouwmogelijkheden tussen de diverse modellen. Een blok uit een ID/DS van voor pak em beet 65 past met weinig moeite in een Traction (alleen andere crossflow kop dacht ik), maar hoe zit het met de latere blokken? Dat de versnellingsbakken meer problemen opleveren weet ik, maar zit dat niet voor het grootste deel in de geheel andere klok tussen motor en bak? Kortom een hoop vragen waar ik graag een hele hoop informatie over wil.
gr.
Marc
In dit boek: staat het helemaal beschreven, de verschillen. Iemand zal me wel voor zijn maar anders kon ik het vanavond even overnemen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Helemaal niemand verder? En ik had het nog wel zo lief gevraagd
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
SCHOP
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bel eens met Martens voor de bak verschillen. Als het alleen de klok is ben je idd gauw klaar. Meteen een 23i.e. gaan zoeken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Grote verschillen tussen 11D blok en latere DS-blokken?
graddus schreef:Gewoon uit inventariserende nieuwsgierigheid, zijn er grote verschillen tussen het oude 11D blok, welke de overgang van Traction naar DS/ID heeft gemaakt en de later gebruikte blokken uit de DS (ik weet dat ze in de CX andersom draaien, dus daar heb je zowiezo weinig aan)? Met grote verschillen doel ik dan op de inbouwmogelijkheden tussen de diverse modellen. Een blok uit een ID/DS van voor pak em beet 65 past met weinig moeite in een Traction (alleen andere crossflow kop dacht ik), maar hoe zit het met de latere blokken? Dat de versnellingsbakken meer problemen opleveren weet ik, maar zit dat niet voor het grootste deel in de geheel andere klok tussen motor en bak? Kortom een hoop vragen waar ik graag een hele hoop informatie over wil.
gr.
Marc
Ok, een poging: de motoren tot 1965 zijn grotendeels gelijk wat opbouw betreft aan de motoren vanaf 1934 die in de traction zaten. Hier kun je min of meer de versnellingsbakken van 1934 tot 1965 aan koppelen en dus eindeloos combineren. De motoren van na 1965 kunnen NIET aan een oud type bak worden gekoppeld, en de bakken van voor 1965 kunnen NIET aan de latere motoren worden geklust. In een Traction kun je in principe een DS blok en bak monteren van het model gebruikt tot 1965. De versnellingsbakken van de DS modellen vanaf 1965 zijn totaal anders dan de vroegere modellen, die nog min of meer op de oude tractionbak was gebaseerd.
De latere DS motoren en versnellingsbakken kun je alleen in een 6 cilinder uitvoering van de traction kwijt. Maar als jij een 4 cilinder DS blok in een 6 cilinder traction gaat klussen ben je een een randdebiel….
Hopelijk kom je nu wat verder!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kijk dit is al een heel ander verhaal. En oh, ik ben geen randdebiel Als ik een en ander goed samenvat is de combinatie bak/blok van na 1965 van een totaal ander formaat dan voorheen? De vermelding dat voor het inbouwen van zo’n 4 cilinder de ruimte van een 6 cilinder nodig is doet mij dat toch denken. Is zo’n DX motor dan echt zoveel anders, groter dan een 11D? (overigens voor de originaliteitsfreaks, ik ben niet op zoek naar het snelste blok voor in mijn ouwetje, gewoon erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden, omdat ik idd. al eens ergens gelezen had dat de latere motoren alleen in een 6 cilinder zouden passen en ik dus wel eens zou willen weten waarom dit dan is).