Hallo!
Nou heb ik veerbollen vóór én voorraadbol vervangen, het systeem doorgespoeld door te ‘ochtendgymmen’ en de filters en voorraadbak schoongemaakt:
De auto komt nu prima overeind, en gaat ook goed door de verschillende standen van het veersysteem.
Het LHM-niveau in de voorraadbak is voldoende.
Er liggen geen plasjes onder de auto, het systeem is (lijkt?) dicht.
En toch gaan te pas en te onpas de LHM-lichtjes voor een seconde of 3 aan. Als ik op snelheid (lees: toeren?) ben is er geen vuiltje aan de lucht, maar bij snelle doordraaiers op de snelweg (klaverbladen), bij neutraalstand voor het verkeerslicht of bij gas-los willen de lampjes wel even kortstondig gaan branden.
Omdat het lampje kortstondig brandt en ook weer uitgaat, heb ik de auto niet direct aan de kant gezet. Bovendien weet ik dat de vering als laatste aan de beurt is, en stuurbekrachtiging en remmen werken picobello…
Toch ben ik geen type om bij waarschuwingslampjes gewoon maar te blijven rijden, maar ik zelf ook (nog) geen verstand heb van het hydraulisch systeem van Citroën, vraag ik jullie hulp:
Wat kan er aan de hand zijn?
Zelfbedachte mogelijkheden:
- HD-pomp?
- Drukregelaar?
- Opbrengstverdeler?
- Multiriem waarmee HD-pomp wordt aangedreven wellicht?
- Andere mogelijkheden?
Wie staat me bij met raad, en welke specialist is evt bereid met mij te kijken/werken aan dit probleem, zodat ik vervolgens rustig kan gaan twijfelen of de lampjes het nog wel doen?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
mischien een domme vraag welke lampjes gaan er precies branden op je dashboard zoals je het nu vertel bij bochten enz denk ik eerder aan olie
Nou ben ik bang dat het een open deur is (maargoed, even checken of ie inderdaad open is):
Heb je wel in de juiste stand gepeild? Ik weet namelijk niet hoe dat bij de BX zit, maar bij de Xantia moet je in de hoogste stand peilen. En het gedrag lijkt een beetje op een te laag peil.
Lijkt idd op laag peil, maar kan ook het stekkertje zijn van de sensor van het LHM-peil.. Door de werkzaamheden zit deze misschien niet goed aangedrukt of is vuil geworden…
is heel typisch voor laag peil idd want in een flinke bocht pomp je ook veel LHM je stuurhuis in ... als je LHM lampje begint te branden is er trouwens nog niet echt veel ernstigs aan de hand, even kijken of hij nog remt that´s it
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
citroenc2 schreef:mischien een domme vraag welke lampjes gaan er precies branden op je dashboard zoals je het nu vertel bij bochten enz denk ik eerder aan olie
Daar denk ik ook aan. Als de motorolie laag is gaan ook de LHM lampjes mee branden….
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Pfff, veel vragen…
Ik peil in hoogste stand en niveau is goed…
Oliepeilcheck ga ik morgen gelijk nog eens doen! Was tot op heden keurig?!
Zoals gezegd: rem en stuurbekrachtiging werken probleemloos.
De lampjes die branden:
Uitroepteken links(boven) naast snelheidsmeter
LHM-lampje onder (parkeer)rem-lampje
En (natuurlijk) het STOP-lampje
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Slippende HD-riem?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Check VOORAL het oliepeil, dit was de reden dat mijn auto kapot ging. Ik had helemaal niet gedacht aan motorolie.
Mocht dat het niet zijn, is het misschien dat de auto niet genoeg druk opbouwd..maar dit doet mij sterk aan olie denken.
oudelut schreef:Pfff, veel vragen…
Ik peil in hoogste stand en niveau is goed…
Oliepeilcheck ga ik morgen gelijk nog eens doen! Was tot op heden keurig?!
Zoals gezegd: rem en stuurbekrachtiging werken probleemloos.De lampjes die branden:
Uitroepteken links(boven) naast snelheidsmeter
LHM-lampje onder (parkeer)rem-lampje
En (natuurlijk) het STOP-lampje
Het handremlampje? Die hoort ABSOLUUT niet mee te gaan branden! Het zou goed kunnen dat dat blokje naast de radiateur slecht contact maakt. Kijk maar eens aan de vulkant van de de radiateur, als het goed is zit daar een blokje met een stekker erin. Trek die stekker eens los en maak em eens schoon?
Dat blokje regelt iets met sensoren, vraag me niet wat. ‘t Is het proberen waard…
Chinco schreef:oudelut schreef:Pfff, veel vragen…
Ik peil in hoogste stand en niveau is goed…
Oliepeilcheck ga ik morgen gelijk nog eens doen! Was tot op heden keurig?!
Zoals gezegd: rem en stuurbekrachtiging werken probleemloos.De lampjes die branden:
Uitroepteken links(boven) naast snelheidsmeter
LHM-lampje onder (parkeer)rem-lampje
En (natuurlijk) het STOP-lampjeHet handremlampje? Die hoort ABSOLUUT niet mee te gaan branden! Het zou goed kunnen dat dat blokje naast de radiateur slecht contact maakt. Kijk maar eens aan de vulkant van de de radiateur, als het goed is zit daar een blokje met een stekker erin. Trek die stekker eens los en maak em eens schoon?
Dat blokje regelt iets met sensoren, vraag me niet wat. ‘t Is het proberen waard…
Niet het handremlampje zelf dus (zie boven)...
Maar ik ga dat stekkerblok zeker checken en schoonmaken!
En Ijs, het eerste morgenochtend (na het krabben? ) is oliepeil checken!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Chinco schreef:oudelut schreef:Pfff, veel vragen…
Ik peil in hoogste stand en niveau is goed…
Oliepeilcheck ga ik morgen gelijk nog eens doen! Was tot op heden keurig?!
Zoals gezegd: rem en stuurbekrachtiging werken probleemloos.
De lampjes die branden:
Uitroepteken links(boven) naast snelheidsmeter
LHM-lampje onder (parkeer)rem-lampje
En (natuurlijk) het STOP-lampje
Het handremlampje? Die hoort ABSOLUUT niet mee te gaan branden!
Eh, het lampje daaronder zegt ie toch? Die foto is vlgs mij “zomaar een plaatje” waarop verder helemaal niets mis is.
Het zou goed kunnen dat dat blokje naast de radiateur slecht contact maakt. Kijk maar eens aan de vulkant van de de radiateur, als het goed is zit daar een blokje met een stekker erin. Trek die stekker eens los en maak em eens schoon?
Dat blokje regelt iets met sensoren, vraag me niet wat. ‘t Is het proberen waard…
Dat blokje gaat in principe alleen over de koelvloeistofsensor. Er zitten wat massadraden aan die ook met het LHM-gebeuren te maken hebben maar dat zou _in principe_ niet moeten uitmaken.
Ik denk gewoon alle sapjes peilen (in de rijstand wel te verstaan) en dan nog eens aankijken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik denk gewoon alle sapjes peilen (in de rijstand wel te verstaan) en dan nog eens aankijken.
Doe ik! Overigens: ik heb altijd geleerd de motor eerst warm te rijden, vervolgens 10-20 minuten te laten staan (af te laten koelen/uit te laten druipen), en dan pas olie peilen…
Ben echter beetje para geworden nu en wil de motor echt zo weinig mogelijk laten draaien. Kan ik peilen met koude motor? Bovenste niveau-streep op de peilstok aanhouden dan maar (want meeste olie in carter)? Of toch beter eerst warm laten draaien?
:
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Met koude motor peilen is juist prima! Veeg de peilstok telkens af en doe het een paar keer voor de zekerheid.
karel schreef:
Eh, het lampje daaronder zegt ie toch? Die foto is vlgs mij “zomaar een plaatje” waarop verder helemaal niets mis is.
Dat blokje gaat in principe alleen over de koelvloeistofsensor. Er zitten wat massadraden aan die ook met het LHM-gebeuren te maken hebben maar dat zou _in principe_ niet moeten uitmaken.
Ik denk gewoon alle sapjes peilen (in de rijstand wel te verstaan) en dan nog eens aankijken.
Eh, dat lampje eronder is het kvsnivlampje, toch? Ook kvs-niv checken, dus!
Enneh, over dat blokje: Karel, weet je nog dat we op BXNL al meerdere malen kerstboomverlichting hadden door dat blokje?
Ik ben het met je eens: ALLE sapjes peilen voor je nog een meter rijdt!
Chinco schreef:karel schreef:
Eh, het lampje daaronder zegt ie toch? Die foto is vlgs mij “zomaar een plaatje” waarop verder helemaal niets mis is.
Dat blokje gaat in principe alleen over de koelvloeistofsensor. Er zitten wat massadraden aan die ook met het LHM-gebeuren te maken hebben maar dat zou _in principe_ niet moeten uitmaken.
Ik denk gewoon alle sapjes peilen (in de rijstand wel te verstaan) en dan nog eens aankijken.
Eh, dat lampje eronder is het kvsnivlampje, toch? Ook kvs-niv checken, dus!
Enneh, over dat blokje: Karel, weet je nog dat we op BXNL al meerdere malen kerstboomverlichting hadden door dat blokje?
Ja, ik vermoed dat er een slecht aardcontact is en dat daardoor de LHM-niveau-indicator de werking van de KVS-sensor verstoort. Dan krijg je dit soort “cross-functionaliteit”, vergelijkbaar met bijv. de slechte aarding van het rechter achterlicht. Zulk soort verschijnselen hebben we op BXNL wel vaker gehoord ja.
Dus: stekkertje goed schoonkrabben voor zover nodig en met een beetje kopervet op de contacten terug zetten.
Ich bin ein Breaker