1 van de 2
 1 2 Volgende > 

AX slaat niet meer aan! Help!
EvelienBX
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 759

Gepost: 22 januari 2007 04:41 PM

hoi forummers,

M’n zus heeft een AX gekocht. Nu heeft ze er nog maar een paar keer ingereden en daarna deed ie het niet meer.
Het scheen aan de bobine te liggen ( dat heeft ze door iemand na laten kijken ) Er is een ander ingezet en na een tijdje rijden alweer nix. Nu is dit 2 keer gebeurd. Het zal dus niet aan de bobine zelf liggen waarom die er steeds mee kapt.

Wie heeft enig idee wat dit probleem kan veroorzaken? En ligt het wel aan de bobine? De auto slaat niet meer aan, sinds tijdens het rijden de motor is afgeslagen. Start motor doet het nog wel…

Hier wat gegevens van de AX
Bouwjaar: 1992
motor: 1.1 firstline injection benzine.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 22 januari 2007 04:46 PM
  [ # 1 ]

Re: AX slaat niet meer aan! Help!

Misschien wat al te flauw, maarrrrr…. waarom meldt je je zus niet even aan op het forum?? Zoveel forumdames zijn er nog steeds niet Wink

Inhoudelijk: ik ben bang dat de bobine is gemold door een defecte onstekingsmodule. Ik denk dat beiden vervangen moeten worden om te voorkomen dat de volgende bobine weer voortijdig kapot gaat.

De onstekingsmodule schakelt de bobine. En als ie dat verkeerd doet, dan zet ie de bobine “als het ware” te lang aan waardoor de bobine oververhit kan raken en dan overlijdt.

Succes.

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 22 januari 2007 04:53 PM
  [ # 2 ]

mpostma schreef:

Misschien wat al te flauw, maarrrrr…. waarom meldt je je zus niet even aan op het forum?? Zoveel forumdames zijn er nog steeds niet Wink

Inhoudelijk: ik ben bang dat de bobine is gemold door een defecte onstekingsmodule. Ik denk dat beiden vervangen moeten worden om te voorkomen dat de volgende bobine weer voortijdig kapot gaat.

De onstekingsmodule schakelt de bobine. En als ie dat verkeerd doet, dan zet ie de bobine “als het ware” te lang aan waardoor de bobine oververhit kan raken en dan overlijdt.

Succes.

Dankje!

Oja, me zus en computers gaan nie samen, vandaar dat ik maar ff voor haar om hulp vraag lol… Wink

Je gelooft het of nie, ik zat zoiets zelf ook al te denken (ja! Ik als leek nogwel).
Omdat ik een soort gelijk iets vorig jaar met mijn BX heb gehad.
Een rare vraag maar: Zou je zo’n ding van de sloop kunnen halen? Kan dat geen kwaad? Is dat het proberen waard?

Toen ik zoiets met de BX heb gehad, had ik ook zo’n onstekingsmodule van de sloop gehaald en dat ging wel goed.

Hier in de buurt op de sloop staan nog wel een paar Axjes

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 22 januari 2007 05:08 PM
  [ # 3 ]

Ik gok ook ontstekingsmodule. Die moet je trouwens vastzetten met een likje koelpasta ertussen, anders overlijdt deze ook weer na x weken.

Kun je gewoon van de sloop halen van een willekeurige AX/BX/ZX/205/106/306. Neem er 2 mee voor de zekerheid. Zit met 2 torx vast, voorop het ontstekingshuis.

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 22 januari 2007 05:22 PM
  [ # 4 ]

Handjes schreef:

Ik gok ook ontstekingsmodule. Die moet je trouwens vastzetten met een likje koelpasta ertussen, anders overlijdt deze ook weer na x weken.

Kun je gewoon van de sloop halen van een willekeurige AX/BX/ZX/205/106/306. Neem er 2 mee voor de zekerheid. Zit met 2 torx vast, voorop het ontstekingshuis.

Ah bedankt voor de tips. Ik zal het me zus doorgeven!  Very Happy

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 januari 2007 06:45 PM
  [ # 5 ]

Bij Van Engelen staan er nog een paar,jongens zijn de duurste niet..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 22 januari 2007 11:57 PM
  [ # 6 ]
Pascal schreef:

Bij Van Engelen staan er nog een paar,jongens zijn de duurste niet..

waar is dat dan.
Een sloop in Losser ( Westerhof ) staan er geloof ik ook nog wel wat, moet ik daar maar ff kijken van de week

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- ID/DS DSuper
Gepost: 23 januari 2007 09:19 AM
  [ # 7 ]

Van Engelen? Borne.
A35 E’de-> Borne.
Hengelo/Borne draf,richting Borne.
Voorbij Ikea,Borne in (europalaan).
Doorrijden tot tankstation ,ervoor links,spoorweg over,weg volgen.
Zie je vanzelf bordje ‘autodemontage’ aan je linkerhand.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 23 januari 2007 02:04 PM
  [ # 8 ]
Pascal schreef:

Van Engelen? Borne.
A35 E’de-> Borne.
Hengelo/Borne draf,richting Borne.
Voorbij Ikea,Borne in (europalaan).
Doorrijden tot tankstation ,ervoor links,spoorweg over,weg volgen.
Zie je vanzelf bordje ‘autodemontage’ aan je linkerhand.

Ah oke, das nog wel aardig in de buurt! Ik zla morgen eerst ff in Losser kijken, aangezien dat maar 4 kilometer verderop zit. Daar staan geloof ik nog wel wat ax’jes.
Moet ik er nog rekening mee houden van welk type ax het af komt?

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 23 januari 2007 02:41 PM
  [ # 9 ]

Ik dacht dat alle 1.1 en 1.4 systemen hetzelfde waren,maar zekerheid kan ik je daarin niet geven.
Als je gewoon die van een 1.1 aanhoudt zit je altijd goed.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
Gepost: 23 januari 2007 04:23 PM
  [ # 10 ]
EvelienBX schreef:

Moet ik er nog rekening mee houden van welk type ax het af komt?

Zolang het maar een 1.1 of 1.4 AX/BX/ZX/306/106 is.

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 26 januari 2007 12:27 PM
  [ # 11 ]

Oke, de AX werkt nog steeds niet, maar we hebben dus even vergeten te checken of er wel benzine werd aangevoerd…
En nee… dat is dus niet zo, want als je hem wil starten gaat hij niet naar benzine ruiken.
Het moet dus wel aan de benzine pomp liggen,
Dit zelfde was ook een keer bij mijn moeders AX. Bij die Ax was de bedrading naar de benzinepomp niet goed meer.
Dat gaat me pa dus morgen ook even checken. Inmiddels staat de AX al een week in Enschede…

Maar het is wel goed dat we de onstekingmodule hebben vervangen, want die wat er uit kwam, zag er zo slecht uit dat er niet eens meer kon zien wat voor 1 het is. Ook zat er niks geen koelpaste tussen. En was helemaal versmeerd.  Op de achterkant, waar je normaal dat koelpaste tussen smeerd, zat zelfs een beetje roest…

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
Gepost: 26 januari 2007 06:48 PM
  [ # 12 ]

De benzinetoevoer wordt automatisch gestopt als hij na x seconden niet aanslaat. Hij zal dus niet zo snel naar benzine gaan stinken.

Je zou kunnen kijken naar de 2 relaitjes en de stekkerverbindingen. Die zitten onder de ECU, de zwarte doos. De ECU zelf is ook een verdachte (makkelijk te vervangen).

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 26 januari 2007 07:02 PM
  [ # 13 ]

Handjes schreef:

De benzinetoevoer wordt automatisch gestopt als hij na x seconden niet aanslaat. Hij zal dus niet zo snel naar benzine gaan stinken.

Je zou kunnen kijken naar de 2 relaitjes en de stekkerverbindingen. Die zitten onder de ECU, de zwarte doos. De ECU zelf is ook een verdachte (makkelijk te vervangen).

Toch zou ik beginnen met meten of er wel spanning op de brandstofpomp staat wanneer je het contact aanzet. Door corrosie kan het zo zijn dat er een stekkerverbinding slecht contact maakt. De draad loopt achter de voorbumper, aan de rechterkant van de auto.

De relais waar ‘Handjes’ over praat zijn inderdaad ook verdacht, en makkelijk te vervangen. Een ECU is vrij duur, op de sloop heb ik er wel eens €75,- voor betaald (had ‘m gelukkig niet nodig en heb ‘m weer teruggebracht.) Let er goed op welk merk ontsteking je hebt (Bosch / Magnetti Magnadinges), dit is van groot belang wanneer je bijvoorbeeld een andere ECU gaat uitproberen..

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 31 januari 2007 06:02 PM
  [ # 14 ]

Ax rijdt weer!

Het was de bedrading naar de brandstofpomp. Maar het was ook niet verkeerd er een andere onstekingsmodule in te doen(die wat eruit kwam was nogal ranzig enzo). Nu kan ie er hopelijk weer een tijdje tegen aan Cool

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten

- ID/DS DSuper
Gepost: 31 januari 2007 07:08 PM
  [ # 15 ]

Gaan er nog mensen naar de AX-meeting in Nieuwegein 11 feb?
Ik zal eens zien of ik aanwezig kan zijn..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook