bogaard77 schreef:ops:
bij de laatste las klus aan de balk van mn snoek vloog die IN de balk in de fik. Heb toen een toefje poeder de balk in gespoten… Was wel uit toen. Daarna flink veel tectyl er achteraan…
Het zal toch niet….
Oei.. de tijd zal het leren
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ben wel eerst met perslucht door de balk gegaan…
Op de site van Chubb staat btw nog dat hun schuim uit hun blussers het materiaal dat je blust niet aantast…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ben wel eerst met perslucht door de balk gegaan…
Op de site van Chubb staat btw nog dat hun schuim uit hun blussers het materiaal dat je blust niet aantast…
Klopt. Schuimblussers zijn meestal ook niet schadelijk.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
voor degene die snel ergens een preventie middel nodig hebben. Schuim is niks anders dan veredeld afwaswater. Dus een emmer met een flinke slok dupro erin volstaat prima als er ergens een fikje is….
Water zonder toevoeging kan tot leuke steekvlammen leiden. Dit omdat het water dan verdampt. Aan deze damp gaan dan brandbare stoffen hechten welk dan in de fik vliegen tijdens het stijgen…
Poeder is het meest effectief en legt een mooi winterwonderland aan… Als je een goede brandverzekering hebt word alles netjes schoongepoetst in je huis.
Hoe te handellen bij brand:
Waarschuw eerst 112, leg duidelijk uit waar de brand is, of er slachtoffers zijn ed ed en wat er in brand staat.
Denk aan eigen veiligheid eerst!
Loop naar de brand om te kijken wat voor soort het is; vaste, vloeistoffen of gassen. Zoek een brandblusser. Kijk of die overeenkomt voor de brandsoort controlleer of deze nog vol is (metertje), verwijder de pen en knijp kort in om te kijken of die het doet. Loop naar de brand en richt zo dicht mogelijk op de haart. Suc!. Loop altijd met uw gezicht naar de brand toe weg, keer nooit uw rug ernaartoe.
Dit was ongeveer de instructie die ik 5 jaar geleden kreeg tijdens een cursus brandblussen
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:voor degene die snel ergens een preventie middel nodig hebben. Schuim is niks anders dan veredeld afwaswater. Dus een emmer met een flinke slok dupro erin volstaat prima als er ergens een fikje is….
Da’s toch iets te simpel geredeneerd. Door de hoge druk waarbij de schuimblusser leegspuit ontstaat er daadwerkelijk schuim uit het water + de zeep. Dat merk je bij het afwasen ook wel. Een emmer water waaraan je zeep toevoegt levert geen schuim. Pas na flink roeren en in beweging brengen krijg je schuim. Of als je eerst dubro in de teil doet en dan water erin laat stromen. Door de beweging ontstaat het schuim.
Het is dat schuim dat daadwerkelijk blust (zuurstof onttrekken). De afkoelende werking is nihil. Het schuim bevat maar een geringe hoeveelheid water. Zo weinig dat het zelfs geschikt is om elektrische branden mee te blussen.
Een emmer met water met dubro geeft voor vloeistofbranden gewoon het effect van een emmer water zonder dubro. NIET DOEN dus.
Het effect dat je beschrijft bij het toevoeren van water aan sommige branden is wisselend.
Water in nagenoeg borrelend en brandend frituurvet zorgt ervoor dat het frituurvet onmiddelijk begint te koken. Het geeft een enorme steekvlam lijkend op een explosie. Je mag van geluk spreken als je zoiets nog kan navertellen.
Water op een benzinebrand (waarbij de benzine nog niet warm hoeft te zijn) zorgt ervoor dat de brandende benzine zich met het water verspreid. Waar het water naartoe stroomt, zal de brandende benzine ook naartoe stromen. Het wordt daardoor helemaal oncontroleerbaar.
Voor benzinebranden als deze is een emmer met zand en een schop zo gek nog niet. De benzine kan zich niet verder verspreiden en je neemt de zuurstof weg.
Sja, net een brandbluscursus op het werk gehad, dus de materie is nog lekker vers in mijn geheugen.
Een 5kg CO2 blusser spuit je in ongeveer 20 seconden leeg, hij heeft een werkdruk van een kleine 60 bar en de CO2 bevindt zich binnen de blusser in vloeibare vorm.
Als gevolg daarvan zal het onmiddelijk buiten het toestel verdampen en enorm veel warmte aan de omgeving onttrekken, waardoor die omgeving afkoelt tot bijna -80 graden Celcius.
Niet een toestel om de brandende kleding van een nog levend persoon mee te blussen dus.
Omdat ik een opnamestudio heb moet ik van de verzekering blusmiddelen in huis hebben en omdat er heel veel electronica is, zijn dat CO2 blussers. En voor de niet electronica branden heb ik een brandslang van 30 meter.
Die CO2 blussers worden elk jaar gekeurd en als ze 10 jaar oud zijn worden ze afgekeurd, maar omdat ze in een gortdroge omgeving staan zien ze er nog nieuw uit en zullen het ook nog jaren goed doen. Zo heb ik er een in mijn auto liggen en twee in huis staan welke zijn afgekeurd.
Het voordeel van CO2 is dat het geen rotzooi maakt, nadeel is de hoge prijs en het is in handen van onwetenden niet ongevaarlijk. Bij -78 verbrand je namelijk ook en hangen de vellen er bij.
Ik zou zeggen: schuim, poeder is geweldig als blusmiddel, maar het bijt als zuur en de rotzooi is enorm.
Voor normale papier, hout en textielbranden: een slang van 25 meter, vast gemonteerd aan een kraan, met een spuitmond er aan op een haspeltje. Kost in de bouwmarkt geen €25 en je kunt er uren mee blijven spuiten, dagen of zelfs weken gaat dat door. Wat zeg ik? Maanden en jaren spuit dat aan een stuk door, vergeet niet tussendoor af en toe te eten.
En vergeet niet dat elk begin van een brand geblust kan worden met een kopje zeepsop of water, maar als je eerst moet zoeken naar een kopje en de kraan, ben je al veel te laat.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Goeie tips.
Volgens mij is de topicstarter alleen al uitgeblust? Niks meer van vernomen…
Vergeet overigens niet dat een ruimte binnen een minuut in lichterlaaie kan staan. Vaak wordt gedacht dat vlammen zichzelf verspreiden als een ‘lopend’ vuurtje. Maar het zijn niet de vlammen, maar de hitte die de boel in de hens steekt. Als een meubelstuk een bepaalde temperatuur heeft bereikt, ontbrandt hij uit zichzelf. Het kan dus zijn dat je ineens midden in een vuurzee komt te staan.
Je hebt dus een handvol seconden de tijd om te blussen, daarna maken dat je weg komt. Is er al redelijke rookontwikkeling: ook maken dat je weg komt; één hap rook is al fataal.
Eigenlijk weinig aan te vullen op de rest hier. Enige wat ik nog kan zeggen is; Ik heb anderhalf jaar geleden bij het RICAS in Leeuwarden een Basic Safety training gevolgt voor mijn opleiding (middelbare zeevaartschool). En heb daar met alle soorten blussers leren blussen. Onze instructeur hield nog een speciale preek over de poederblusser en zei zelfs dat als je zon ding in de auto had liggen hem er direct uit te smijten!!! Poederblussers hebben idd hele nare na effecten in de vorm van roest en andere ellende. Dus welke blusser je ook koopt, ga voor een Co2/schuimblusser.
Ik moet trouwens wel zeggen de Co2 blusser minstens zo goed werkte als de schuimblusser. Maar goed, dat was in een goed geventileerde ruimte, hieronder is nog wel een interessante link!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Laxerend? hmm dat kan ik wel beamen.
Jaren geleden had ik een blusser (poeder) naast het reservewiel in de eend liggen.
Toen een onverlaat achterin dook kon de blusser geen kant op en werd geactiveerd door de naar binnen gekomen achterkant.
Gevolg was dat ie helemaal leeg ging terwijl ik er nog in zat, alles onder en twee dagen op de pot.
Dat kopje water en sop is een broodje aap
Het schuim waarmee een goede blusser (bv. AFFF) is gevuld drijft op alles inclusief alcohol en zorgt zo voor een smorende werking.
Water daarentegen verspreidt de brandbare stof en het vuur enkel naar plaatsen waar je niet meer bijkomt!!