Mijn schoonouders hebben voor de zomer een Volvo V70 2.4i aangeschaft.
De auto is toen afgeleverd met nieuwe banden voor en zou nog uitgelijnd worden.
Bij de 2e beurt (garantie) zijn er nog wat kleine dingen gebeurd en de zomercheck. Daarna zijn ze ermee op vakantie geweest naar Zweden en hebben to nu toe totaal zo’n 8000km mee gereden. Echter toen we gisteren de voorbanden controleerden, bleken de banden (Kleber) aan de buitenzijde nog zo’n 3mm profiel te hebben. Het middenloop profiel nog maar zo’n 1,5mm en het binnenprofiel was minder dan 2mm. Ik dacht zelf altijd dat zelfs hele slechte banden toch zeker wel 20dkm meegaan.
Telefonisch contact opgenomen dus met de garage, deze vertelden dat de auto niet uitgelijnd bleek te zijn bij de 2e beurt, maar dat er wel nieuwe banden gemonteerd waren.
Vandaag dus de auto langsgebracht om de auto alsnog te laten uitlijnen en te laten zien waarom de banden versleten waren.
Zojuist door de garage gebeld:
- Spoorstangen versleten
- Draagarmrubbers versleten (aan de voorkant uiteraard)
- Uitlijnen nodig
- Nieuwe banden nodig
Dit totaal zou zo’n 700 Euro gaan kosten, excl. het uitlijnen dat zou de garage voor z’n rekening nemen. De bandenslijtage verweet de garage aan de versleten draagarmrubbers en de versleten spoorstangen.
Dit klonk bij mij nogal ongeloofwaardig in de oren en dus gevraagd aan mijn schoonvader of hij telefonisch contact op wilde nemen en toch zeggen dat de slijtage van de banden echt door het niet uitlijnen komt en niet door de versleten onderdelen. Hierop gaf de garage als antwoord dat dat niet zo was, want de auto was toch wel uitgelijnd Toen ik dit hoorde brak m’n klomp dus helemaal, want is de auto nu wel of niet uitgelijnd en wat zijn ze nou aan het proberen :
In mijn ogen is het logischer dat juist de versleten onderdelen ook weer komen doordat de auto niet was uitgelijnd na het monteren van nieuwe banden.
Kan iemand mij met enige zekerheid vertellen of het verhaal van de garage klopt dat de bandenslijtage niet door het uitlijnen komt, maar door de slijtage aan de spoorstangen en de versleten draagarmrubbers en dat de 2 laatstgenoemde kwalen op zichzelf staan en ook niet de oorzaak zijn van het niet uitlijnen.
Het gaat hier namelijk om een Volvo V70 uit 2001 die bij wijze van spreken pas net ingereden is. Met alle respect, maar als het om een Opel of Renault zou gaan, dan kijk ik niet op van rare slijtage, maar bij een Volvo van nog geen 6jaar oud dus wel!
Het gaat trouwens om een erkende Volvo dealer met uiteraard dus ook Bovag-garantie en niet om een of andere doe-het-zelver.
Re: Slijtageprobleem Volvo V70
Overleg eens met Emiel (bx19trs), die werkt bij een vulva garage.
Als de spoorstangen en draagarmrubbers versleten zijn, kun je uitlijnen wat je wilt, maar bereik je niks. Ik kan me wel voorstellen dat een verkeerde uitlijning (die kan ontstaan door versleten onderdelen als hier genoemd) ervoor zorgt dat de banden zo hard gaan slijten. Meja, dan maakt het nauwelijsk meer uit of de auto nu wel of niet goed is uitgelijnd, want door die slijtage krijg je onder belasting weer hele andere uitlijning en nan gaat het alsnog mis.
Is de vraag of ze dat niet al eerdere hadden moeten zien (en dus zo die bandenslijtage voorkomen had kunnen worden). Ik ben bang dat je weinig anders kan dan de zooi vervangen. Evt. wel second opinion van Vulva kenner Emiel vragen (evt. via Pb)
Totaal aantal Berichten: 43310
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De genoemde slijtage, en het slijtage patroon passen bij de versleten draagarmen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We hebben inmiddels weer contact gehad met de garage.
De problemen worden opgelost dwz. draagarmrubbers en spoorstangen vervangen, ook worden er nieuwe michelins voor gemonteerd en krijgen ze 20% korting op de achterbanden die over een half jaar ong. aan de beurt zijn. Dat alles voor €500,-. Lijkt me al met al toch een goeie tegemoetkoming van de Volvo-garage.
Riep er iemand?
Emiel