Ik heb net een vast navigatiesysteem gekocht van VDO Dayton en ben nu aan het koekeloeres waar de speedpulse zit. Komt die toevallig uit dat witte blokje op de km-tellerkabel (XM is uit ‘92, dus mechanische kabel)? En welke van de 2 draadjes moet ik dan hebben?
Verder zijn alle tips en trucs mbt het installeren van dit apparaat welkom. Het ding van stroom voorzien is geen punt, maar voor de rest heb ik geen kaas gegeten van zo’n apparaat.
Animal triste post coitum
Het inbouwen van deze systemen is bijna dagelijks werk voor mij…
Als je vragen hebt stel je ze maar via hier of Pb.
De speedpuls kan je ook via een setje (magneetje/ontvanger) krijgen op de aandrijfas, dit werkt naar mijn ervaring vaak beter dan de pulse van de auto’s zelf!
Succes!!!
Emiel
Komt die toevallig uit dat witte blokje op de km-tellerkabel (XM is uit ‘92, dus mechanische kabel)? En welke van de 2 draadjes moet ik dan hebben?
Klopt, zie foto, volg roze draadje. Werkt bij mij perfect met een enigszins gedateerde Pioneer navigatie.
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Tof Jan, dank je! Als ik het goed zie is het dus de rechter draad op de stekker die je afgetapt hebt.
@Emiel; mocht ik er niet uitkomen dan kom ik graag op je aanbod terug!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: Waar zit de speedpulse?
Serge schreef:Ik heb net een vast navigatiesysteem gekocht van VDO Dayton en ben nu aan het koekeloeres waar de speedpulse zit. Komt die toevallig uit dat witte blokje op de km-tellerkabel (XM is uit ‘92, dus mechanische kabel)? En welke van de 2 draadjes moet ik dan hebben?
Verder zijn alle tips en trucs mbt het installeren van dit apparaat welkom. Het ding van stroom voorzien is geen punt, maar voor de rest heb ik geen kaas gegeten van zo’n apparaat.
t.b.v. de VDO Dayton (Philips) durf ik niet te zeggen of deze met de (zeer) kleine puls van de hallgever in de km.teller kabel kan werken.
t.b.v. mijn 2 Beckers Pro:in de Xantia(1994) is een 3 polige stekker in de versn.bak waar de groene kabel een prima puls afgeeft,in mijn XM van 1991 heb ik alleen een hallgever met een 2 aderige stekker die een zwakke puls afgeeft.Daarom heb ik een losse pulsgever besteld en gemoneerd IN de km.tellerkabel met een 3 aderige kabel:+12V/-12V/en puls tbv de navigatie,CC etc.deze losse gever kost: € 95.=.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Ik kom er binnenkort wel achter of het zo werkt of niet. Jan zegt hierboven dat het gewoon plug en play bij hem was, dus daar hoop ik zelf ook op.
Maar eerst moet de middenconsole er nog uit om de nieuwe delen met houtinleg te plaatsen en daarna komt de VDO erin.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
je kan ook eventueel nog een puls-versterker erin zetten, in xantia’s waar ook nog een cruise-control zit (die ook de puls pikt) kan na de montage van een navigatie-systeem, de kilometerteller uitvallen.
Bij serie 1 xm’s met boordcomputer ligt er een kant en klare pulsedraad onder het dashboardkastje, alleen in mijn geval was deze niet al te fris, waardoor zelfs de pulsversterker geen nut meer had
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Vandaag eindelijk ff tijd om de navigatie te installeren en ook bij mij bleek het plug en play te zijn. Ik heb dat pulsedraadje van bovenstaande foto afgetapt met een dikke draad (weinig weerstand) en de + en geschakelde + afgetapt van een directe verbinding naar de accu die ik al eens had gelegd voor de stoelen. Vervolgens nog wat lopen schuiven met de GPS antenne voor een goede ontvangst, maar toch uit het zicht en toen nog een uurtje rondjes rijden voor de calibratie en om het systeem te leren kennen. Helemaal tof!
Animal triste post coitum
En een pulse versterker moet makkelijk te maken zijn
met wat TTL logica (74xxx chipjes).
Maar als het in 1 keer werkt,... who cares inderdaad.
Wel mooie uitleg met zo’n foto erbij.
Ik heb een PDA als navigatie systeem, maar wat is de extra
waarde van zo’n pulse gever ? Nu weet ik wel dat veel navigatie
systemen dit willen of hebben. Ik heb zelf ook nog een VDO
laten stofhappen in de kelder die het ook heeft.
Maar wat voegt het toe ?
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Volgens mij is het alleen voor de nauwkeurigheid, net als de draad naar je achteruitrijlampen.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
KlaasBaas schreef:
Ik heb een PDA als navigatie systeem, maar wat is de extra
waarde van zo’n pulse gever ? Nu weet ik wel dat veel navigatie
systemen dit willen of hebben. Maar wat voegt het toe ?KB
De PDA gebruikt ALLEEN de signalen van de 4-9 GPS satellieten als plaatsbepaling en snelheid.
De pulsgever heeft als toegevoegde waarde de juiste snelheid van de wagen,dus de nav.systemen die deze puls gebruiken hebben een veel snellere berekening van plaatsbepaling vooral merkbaar in tunnels,lommerrijke gebieden en tussen flats/bergen etc.waar het satelliet signaal wegvalt of een stuk minder is.
Het nav.systeem kan doorberekenen de snelheid i.c.m. de software ZONDER gebruik te maken van de GPS signalen,en werkt ook sneller met de route berekening als men de Parkeergarage of tunnel uitkomt.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens