ops: ops: Maak u klaar voor domme vragen….: ops: ops:
Vandaag gelukkig met laatste restje daglicht thuis. Ik begin de zaken door te lopen:
Tot mijn grote schrik ligt de stekker aan de zijkant van de radiateur gewoon domweg compleet los! Geen verbinding dus, behalve in lange doordraaiers als de stekker toevallig tegen metaal aankomt???
Daarbij een ontzettend domme vraag: KVS-vulpijp is volledig gesloten, geen niveau-indicatie: hoe check ik het KVS-level? ops:
Maar het kan nog dommer:
Oliepeil gechecked, en de auto kan wel een litertje gebruiken… Maar wat is in godsnaam de vulpijp en waar-o-waar vind ik dat ding? ops:
P.S. Ik heb toch echt wel vaker olie bijgevuld in auto’s, maar lijk ‘m gewoonweg niet te ontdekken?! Mogelijk ben ik wat versuft door slecht familie-nieuws, heb in ieder geval niet de fut lang te gaan zoeken, jullie moeten het me maar niet kwalijk nemen!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Nog een extra vraag: wordt de LHM-pomp ook aangestuurd via signalen van het losse stekkertje? M.a.w.: wordt er LHM-level gemeten en doorgegeven via stekkertje? Zou dat ook een frequentere tik van de HD-pomp kunnen veroorzaken?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
de sensor bij de lhm pot geeft enkel aan of het peil niet goed is (dus te laag)
Olie bijvullen doe je in het zwarte potje rechts van de inlaat waarvan de dop 2 slangen ingaan (de dop gaat meestal ontzettend moeilijk los). Als je nog een boekje hebt staat dit er btw ook in
oudelut schreef:Nog een extra vraag: wordt de LHM-pomp ook aangestuurd via signalen van het losse stekkertje? M.a.w.: wordt er LHM-level gemeten en doorgegeven via stekkertje? Zou dat ook een frequentere tik van de HD-pomp kunnen veroorzaken?
Ja en kabeltje los betekend zowieso lampje aan..
Voorderest heeft JDT al je vragen wel beantwoord denk ik..
HDpomp word niet aangestuurd door uitkomst van die stekker boel.
@olie..verschil tussen min en max is circa 1,5 liter
@kvs..dat maakt niet veel uit, doe hem gewoon maar tot paar cm van boven.
Thnx guys!
Vraagbaak en boekjes liggen in sleutelloods, vandaar…
Dop voor olie leek mij ook enige mogelijkheid, maar kreeg ‘m inderdaad niet zomaar los! Gewoon trekken?
KVS ga ik ook doen…
Overigens was het bij mij niet stekker los=lampje aan, brandde niet continu?! De sapjes nu maar doen en dan eens nakijken waarom de pomp zo actief is (lijkt op situatie in Topic Kees1983 ), terwijl ik de pomp net zo mooi naar 1x 2 minuten had!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
oudelut schreef:
Dop voor olie leek mij ook enige mogelijkheid, maar kreeg ‘m inderdaad niet zomaar los! Gewoon trekken?
Niet alleen trekken maar ook de dop proberen te draaien, dat gaat het beste
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:oudelut schreef:
Dop voor olie leek mij ook enige mogelijkheid, maar kreeg ‘m inderdaad niet zomaar los! Gewoon trekken?
Niet alleen trekken maar ook de dop proberen te draaien, dat gaat het beste
En ‘t is plastic, een beetje warmte wil wel eens helpen om dat soepel te krijgen. Kijk uit, want het stukje vulbuis staat vlgs mij bij dit type ook op een slang die het blok in gaat; je raadt het al: die kan kapotscheuren als je teveel zinvol geweld gebruikt.
Ich bin ein Breaker
Mmmm, vandaag maar eens aan de gang gegaan…
Eerst 1,5 liter olie bijgevuld (dop ging er gelukkig goed af): te laag peil
Nog eens een liter bijgevuld: te laag peil
Laatste halve liter en toen gelukkig wel op peil!
Subtotaal: 3 liter olie bijgevuld (heb het gevoel dat ik erg geluk heb gehad)
KVS: dop open gehaald, maar weinig te zien (dichte buis). Voorzichtig bijgevuld, maar hoefde niet zoveel bij (25 cc?) alvorens ik het niveau zag en het goed genoeg vond.
Vervolgens stekkertje schoon gemaakt met remreiniger, ingespoten met WD40, en ingesmeerd met een beetje vaseline (bij gebrek aan kopervet ops: ). Vervolgens goed vastgeklikt, en de auto gestart. Niets aan de hand, auto komt keurig omhoog, loopt goed (op wat geratel van de kat na). Dus tijd voor een proefritje?!
20 minuten genoten van het zweven met de automaat. Toen even gepind voor wat geld om de auto te wassen (by hand! ). Kom terug, start auto, rij 15 meter en “plop”: lampjes aan (KVS-niveau en STOP)!!!
Wat nu? Heb geprobeerd te kijken, maar ja, die vulpijp, hè?!
Stond bovendien een beetje verloren, en heb de gok genomen om naar huis te rijden. Temp-metertjes (olie en KVS) goed in de gaten gehouden, maar deze gedragen zich keurig. Auto lijkt ook nergens last van te hebben, en rijdt zalig. Twijfel alleen bij elk verkeerslicht of het nou groen of rood was (door de STOP-lamp)
Ik heb snel gedacht even 2 opties bij elkaar gescharreld:
a) Fout in de schakeling/sensor (vorige eigenaar/garage wellicht met opzet de stekker losgehaald?)
b) Koelsysteem moet ontlucht worden (maar wel vreemd dat de watertemp dan zo netjes blijft?!)
Opvallend is overigens dat ten tijde van de foto de auto op de handrem stond! Lampje is dus schijnbaar tijdens de proefrit kapot gegaan, want werkte thuis voor de deur nog!
Tips/ideëen zijn meer dan welkom?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
3 liter olie.. En dat met een totaal van 5 liter..dan heb je zeker geluk gehad.
Voorderest gaat alleen KVS en STOP branden?
Gelukkig dat je nu een checkup deed en niet over een paar weken!
Wat betreft kvs-lampje: het zou kunnen dat de sensor onderin de vulbuis aangekoekt is. Emmertje onder de vulbuis (onder de auto, dus), stekker eraf en de sensor losdraaien. Soort bajonetfitting, geloof ik, lukt wel met een waterpomptang. Als de pootjes bruin aangekoekt zijn weet je genoeg! Even schoonpoetsen met een doekje en weer monteren.
Owja, wel de niveausensor schoonmaken, niet de temperatuursensor! De eerste heeft twee draadjes en de tempsensor 3.
Als dat het niet is… sja, zoeken we wel verder!
Ijs schreef:3 liter olie.. En dat met een totaal van 5 liter..dan heb je zeker geluk gehad.
Voorderest gaat alleen KVS en STOP branden?
Ja… (zie foto in bovenstaande post: zijn de enige lampjes)
Chinco schreef:Het zou kunnen dat de sensor onderin de vulbuis aangekoekt is. Emmertje onder de vulbuis (onder de auto, dus), stekker eraf en de sensor losdraaien. Soort bajonetfitting, geloof ik, lukt wel met een waterpomptang. Als de pootjes bruin aangekoekt zijn weet je genoeg! Even schoonpoetsen met een doekje en weer monteren.
Owja, wel de niveausensor schoonmaken, niet de temperatuursensor! De eerste heeft twee draadjes en de tempsensor 3.
De stekker die oorspronkelijk loszat zat aan de zijkant van de radiateur (en niet op de vulbuis). Nu heb je het over de sensor aan de onderzijkant van de vulbuis. Bij mijn weten zitten daar helemaal geen stekkertjes op, maar ik ga het uiteraard (meteen) checken! Thnx!
En ja, voel me zeker gelukkig (zeker omdat de auto na alles vandaag weer zó lekker reed! Ben nu alleen nog niet tevreden over de tikfrequentie van de pomp…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Dat tikken kan ook aan 101 dingen liggen
wat simpele dingen die niets tot weinig kosten
1. LHM filter schoonmaken
2. Hd-leidingen aandraaien (ja echt..)
3. Voorraad bol wil ook wel eens aan vv of hervulling toe zijn
Kunt ook nog denken aan LHM verversen en/of debietregelaar schoonmaken of lekkage van HD-pomp..
Ijs schreef:Dat tikken kan ook aan 101 dingen liggen
wat simpele dingen die niets tot weinig kosten
1. LHM filter schoonmaken
2. Hd-leidingen aandraaien (ja echt..)
3. Voorraad bol wil ook wel eens aan vv of hervulling toe zijnKunt ook nog denken aan LHM verversen en/of debietregelaar schoonmaken of lekkage van HD-pomp..
Tja, vervelende is dat ik nét voor de brand de veerbollen vóór en de voorraadbol vervangen heb (wel door gebruikt, maar nagenoeg nieuw) en de pomp op 1x per 1,5 minuut had… Uiteraard daarbij ook de filters schoongemaakt en de LHM vervangen (maar niet doorgespoeld)
Debiet- en hoogteregelaar wil ik graag schoonmaken, maar ik durf niet zo goed en weet eigenlijk ook niet hoe/waar ik moet beginnen?!
Lekkages zouden plasjes opleveren, en daar heb ik (gelukkig) geen last van. Auto komt ook voortreffelijk omhoog en rijdt subliem…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Update:
Vanavond nog even aan de gang geweest; Allereerst emmer lopen zoeken, uiteindelijk de dweilemmer maar gepakt want dat is de enige…(wonen in een tijdelijk huis): pastte er niet onder.
Na nog een kwartier een oplossing gevonden (voorraadbak uit de diepvries leeggekieperd). Stekker eraf, plug losgedraaid (met de hand ): komt er niks uit!
Ik zag lichte smurrie, dus opeens erg bang voor de koppakking: olieverlies/verbruik, KVS-problemen, smurrie = ?
Maar gelukkig, het was slechts lichte afzetting. Sensor schoongemaakt (was niet eens zo vuil: nu hij eruit was was het wel duidelijk dat-ie ‘t goed deed want KVS-niveau was gewoon te laag).
KVS bijgevuld, ontlucht op radiateur, versneld stationair om temp op te laten lopen, en met een klein beetje bijvullen bleef ‘t level goed.
Dop erop, proefrit van ongeveer 30 km afwisselende wegen (120/80/50/30): niets aan het handje!
Komende dagen de sapjes goed in de gaten blijven houden en bij de start goed opletten of de lampjes het nog doen!
Overigens: bij thuiskomst de handrem weer aangetrokken, wat schetste mijn verbazing?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Prachtig verhaal! Blij dat het nu goed is! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je wagen.
Dat bruine komt trouwens waarschijnlijk doordat er water op heeft gezeten ipv koelvloeistof. Als je alles onder controle hebt kun je het best het hele koelsysteem een keertje spoelen met een reinigingsmiddel in je kvs en dan alles verversen!
Groeten,
Jan