Er is een discussie geweest over koppelingen hier op het forum.
De meerderheid is duidelijk voor een wat duurdere Valeo, koppelt soepel en comfortabel.
Luk is een stuk goedkoper, maar schijnt nogal abrupt en plakkerig te koppelen.
Hoe zit het met een koppeling van het merk Sachs??
Ik ga namelijk binnenkort de koppeling van een 1.6i motor uit 93 met BE3 bak vervangen. Nu krijg ik een Sachs “Power Clutch” set aangeboden, kost normaal dik €200 ex btw, deze kan ik voor een zeer aantrekkelijke prijs kopen.
Ik mis Borg & Beck (Delphi) in dit lijstje. Beter dan Valeo (gaat veel langer mee).
Apprentice schreef:Ik mis Borg & Beck (Delphi) in dit lijstje. Beter dan Valeo (gaat veel langer mee).
Koppelen die ook soepel? ik ken die merken namelijk niet.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Net een originele valeo plaat in mn DS gezet. Doet het prima. De drukgroep is een originele brevi.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Weet niet of Borg & Beck origineel toegepast is bij Citroën. Denk het bijna niet.
Als aftermarket oplossing is het echt een aanrader. Heb een B&B set in de Eend. Zit er al meer dan tien jaar en bijna 150.000 km in.
Nog nooit zelfs maar hoeven opstellen.
Als de CX eraan toe is komt daar ook een B&B set in.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Apprentice schreef:Weet niet of Borg & Beck origineel toegepast is bij Citroën. Denk het bijna niet.
Als aftermarket oplossing is het echt een aanrader. Heb een B&B set in de Eend. Zit er al meer dan tien jaar en bijna 150.000 km in.
Nog nooit zelfs maar hoeven opstellen.
Als de CX eraan toe is komt daar ook een B&B set in.
Levensduur van een koppeling wordt niet door het merk bepaald…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Merk Koppeling, Valeo, LUK of Sachs??
ZX1.4i schreef:Er is een discussie geweest over koppelingen hier op het forum.
De meerderheid is duidelijk voor een wat duurdere Valeo, koppelt soepel en comfortabel.Luk is een stuk goedkoper, maar schijnt nogal abrupt en plakkerig te koppelen.
Hoe zit het met een koppeling van het merk Sachs??
Ik ga namelijk binnenkort de koppeling van een 1.6i motor uit 93 met BE3 bak vervangen. Nu krijg ik een Sachs “Power Clutch” set aangeboden, kost normaal dik €200 ex btw, deze kan ik voor een zeer aantrekkelijke prijs kopen.
alle drie de genoemde merken zijn OEM, misschien niet allemaal bij Citroen maar dan wel bij andere merken. Koop gewoon wat inje budget past. Als een koppleing happerig is ligt dat eerder aan bijvoorbeeld het vliegwiel dan aan de koppeling zelf.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ik heb er eentje van Valeo op aanraden van ZX1.4i (schreef toen dat ze goed koppelde) en nu vraagt hij wat goed is
geen spijt van die Valeo, doet het heel goed al weet ik niet hoe en Luk aanvoelt, dus geen referentie
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Re: Merk Koppeling, Valeo, LUK of Sachs??
oldenhage schreef:alle drie de genoemde merken zijn OEM, misschien niet allemaal bij Citroen maar dan wel bij andere merken. Koop gewoon wat inje budget past. Als een koppleing happerig is ligt dat eerder aan bijvoorbeeld het vliegwiel dan aan de koppleing zelf.
Ik kies toch voor zekerheid en heb een Valeo set besteld, aangezien deze origineel ook door de dealer word geleverd.
Wat de happerige koppeling betreft? in mijn Xantia is de koppeling ook happerig, deze was al happerig met de vorige motor.
De Berlingo motor die er nu in zit is er met vliegwiel en al ingegaan en de koppeling op de oude motor was z.g.a.n. volgens de garage, deze hebben ze dan ook over gezet.
paso schreef:ik heb er eentje van Valeo op aanraden van ZX1.4i (schreef toen dat ze goed koppelde) en nu vraagt hij wat goed is
Ja ehm ops: , ik werd een beetje in verwarring gebracht door een vriend van mij die de koppeling levert. Hij probeerde mij te overtuigen om de LUK of Sachs te nemen, deze waren op voorraad. Na enig zoekwerk belde hij me dat hij ook een Valeo kon leveren, voor een zeer aantrekkelijke prijs
Re: Merk Koppeling, Valeo, LUK of Sachs??
ZX1.4i schreef:
paso schreef:ik heb er eentje van Valeo op aanraden van ZX1.4i (schreef toen dat ze goed koppelde) en nu vraagt hij wat goed is
Ja ehm ops: , ik werd een beetje in verwarring gebracht door een vriend van mij die de koppeling levert. Hij probeerde mij te overtuigen om de LUK of Sachs te nemen, deze waren op voorraad. Na enig zoekwerk belde hij me dat hij ook een Valeo kon leveren, voor een zeer aantrekkelijke prijs
in elk geval bedankt voor het advies want vind hem prima koppelen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: koppeling
mmeewis schreef:Even een vraag tussendoor: Mijn koppeling moet vervangen worden , want hij maakt al aardig wat kabaal. Is het verstandig om een gebruikte koppeling erin te zetten of zouden jullie voor een nieuwe gaan???
Mijn auto heeft gelopen 229000 km. En welke spullen heb ik daarvoor nodig??? Kan `n leek het zelf vervangen of raden jullie aan om het door de garage te laten doen of beunhaas????grt mmeewis
Altijd een nieuwe nemen, en bij voorkeur een van het merk Valeo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: koppeling
mmeewis schreef:Even een vraag tussendoor: Mijn koppeling moet vervangen worden , want hij maakt al aardig wat kabaal. Is het verstandig om een gebruikte koppeling erin te zetten of zouden jullie voor een nieuwe gaan???
Mijn auto heeft gelopen 229000 km. En welke spullen heb ik daarvoor nodig??? Kan `n leek het zelf vervangen of raden jullie aan om het door de garage te laten doen of beunhaas????grt mmeewis
Een drukgroep, een plaat, een toplager, een druklager. Een leek kan dit NIET!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
2 jaar terug een LUK koppeling in mij XM gezet , voldoet prima.
Re: koppeling
mmeewis schreef:... Kan `n leek het zelf vervangen of raden jullie aan om het door de garage te laten doen of beunhaas????
grt mmeewis
versta eronder dat je niet zo vertrouwd bent met sleutelen aan een wagen?
2 rechterhanden hebben is wel heel goed meegenomen, het is geen werkje dat je met een boekje naast je en een nieuwe sleutelset moet aanvangen
als je dan moet kiezen tussen garage en beunhaas, ga dan voor garage
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik zit te denken aan een LUK setje voor mn BX Sport, iemand een reden waarom ik dit niet zou moeten doen?
Wat de levensduur betreft, dat weet ik niet, maar het koppelt minder soepel.
Gezien het werk dat je heb aan een koppeling wissel, ga ik persoonlijk altijd op 100% safe en neem gewoon een Valeo.
Overigens is het leuk om te zien dat de professionele sleutelaars onder ons ook Valeo aanbevelen