bij een kapotte thermostaat gaat de temperatuur ook omhoog bij snelwegritten, je hoeft dus niet direct van het ergste uit te gaan… Een thermostaat koop je voor een tientje ofzo..
Gisteravond zelf in gereden. Temperatuurmeter blijft keurig onder de 90 graden. Zowel op de snelweg als binnendoor (wat wil je ook met temperatuur rond het vriespunt).
Mn vrouw is het verder ook niet meer opgevallen. Toen het gebeurde stond ze in de file. Dat verklaart natuurlijk ook weer ‘t één en het ander.
Mag in file ook niet in rood!
Vandaag maar eens met de garage bellen waar ik de auto gekocht heb. De (achter?)remmen van de Xantia piepen namelijk verschrikkelijk (voornamelijk bij langzaam rijden en dan remmen, bijvoorbeeld als je bij stoplicht aankomt rijden).
kHeb verder geen ervaring met het rijden in andere Xantia’s maar naar mij beleving is de vering achter niet OK. Als de auto stilstaat en ik duw op de voorkant dan staat de voorkant heerlijk te deinen als een bootje in ‘t water. Druk ik op de achterkant dan krijg ik veel weerstand en veert de achterkant nauwelijks (laat staan deinen). Dit was al zo toen ik de auto kocht (vanwege het lange stilstaan) maar toen zouden er nieuwe bollen in gezet worden achter om dit te verhelpen. Toen ik de auto op ging halen veerde die idd beter. Later toen ik eens onder de auto keek zag ik dat de veerbollen niet echt nieuw waren om te zien…. Overigens het gevoel dat mn Xantia (nog) niet zo veert als een Xantia waarmee ik bij een andere garage een proefrit heb gereden.
Aangezien er nog garantie op zit lijkt het me niet verkeerd nog een keer langs te gaan.
Piepen is niets vreemds maar wel heel simpel te verhelpen. Onze c5 had het ook. Dealer in nederland had allemaal tijdelijke oplossingen. Kwam steeds weer terug. Toen op vakantie in Zuid-Frankrijk nog is gevraagd. Die kwamen tot de conclusie dat de Citroen Nederland veel hardere blokken gebruikt. Nieuwe Franse zachte originele citroen blokken eronder en nix geen problemen meer Probleem is nooit meer teruggekomen.
Xsara_Coupe
M&M schreef:Bollen kun je vullen , .... piepen van de remmen achter is niets vreemds bij een HP Citroën
Is zoiets echt te verhelpen met alleen vullen? Als een HP citroen lang stilstaat bestaat toch de kans dat een klepje oid in zo’n bol vast gaat zitten. Met een beetje mazzel schiet dat los als je wat gaat gymnastieken maar zo niet dan heeft vullen ook weinig zin.
Willeam schreef:M&M schreef:Bollen kun je vullen , .... piepen van de remmen achter is niets vreemds bij een HP Citroën
Is zoiets echt te verhelpen met alleen vullen? Als een HP citroen lang stilstaat bestaat toch de kans dat een klepje oid in zo’n bol vast gaat zitten. Met een beetje mazzel schiet dat los als je wat gaat gymnastieken maar zo niet dan heeft vullen ook weinig zin.
Klepje in de bol?
Als ik mag gokken zijn de achterbollen niet meer nieuw en zit eventueel de achterste hoogteregelaar een beetje vast.
Of je hebt slechte ADAL(s) , zoals wij hadden met een 95’er Xantia 1.9 D.
Die was ook bijna niet in te drukken achter, terwijl de bollen prima waren.
Overigens blijkt dat zelfs nog een probleem te zijn bij de C5…ik was eergisteren toevallig even bij Johan Oldenhage en zag daar een C5 op de brug staan die een nieuw achter draagarm lager kreeg.
Ook dat snap ik dus niet van Citroen….ze weten dit al van de BX, die vanaf 1982 is gemaakt, dus waarom dit nooit verbeterd ?
Bram schreef:Ook dat snap ik dus niet van Citroen….ze weten dit al van de BX, die vanaf 1982 is gemaakt, dus waarom dit nooit verbeterd ?
Ze zaten al op de CX vanaf 1975. Ook GS, eend en DS en C15 hebben draagarmlagers, maar op de DS, GS en eend zijn ze wel duidelijk anders gelagerd. CX/BX/C15/XM/Xantia hebben exact dezelfde lagers voor zover ik weet.
Zo, afspraakje gemaakt met de garage: volgende week donderdag.
mpostma schreef:Bram schreef:Ook dat snap ik dus niet van Citroen….ze weten dit al van de BX, die vanaf 1982 is gemaakt, dus waarom dit nooit verbeterd ?
Ze zaten al op de CX vanaf 1975. Ook GS, eend en DS en C15 hebben draagarmlagers, maar op de DS, GS en eend zijn ze wel duidelijk anders gelagerd. CX/BX/C15/Xantia hebben exact dezelfde lagers voor zover ik weet.
xm ook.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Zo, vanochtend Xantia weggebracht. Kreeg een Fiat Tipo mee al leenauto. Aan het einde van de dam van de garage stopte hij er al mee; benzine op
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mpostma schreef:Bram schreef:Ook dat snap ik dus niet van Citroen….ze weten dit al van de BX, die vanaf 1982 is gemaakt, dus waarom dit nooit verbeterd ?
Ze zaten al op de CX vanaf 1975. Ook GS, eend en DS en C15 hebben draagarmlagers, maar op de DS, GS en eend zijn ze wel duidelijk anders gelagerd. CX/BX/C15/XM/Xantia hebben exact dezelfde lagers voor zover ik weet.
Vroeger werd niet tot op de laatste cent(ime) gecalculeerd, het moest goed zijn. Vanaf de BX werd er scherper gerekend, ten koste van de klant… Ben blij met mijn DS!!!!
Citroen!
DriverD schreef:
Vroeger werd niet tot op de laatste cent(ime) gecalculeerd, het moest goed zijn. Vanaf de BX werd er scherper gerekend, ten koste van de klant… Ben blij met mijn DS!!!!
Ik denk al eerder. Die ADALS komen op de CX ook al voor. Wel eens gezien hoe de interieurbekleding van een GS er uitziet na een ton?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mpostma schreef:DriverD schreef:
Vroeger werd niet tot op de laatste cent(ime) gecalculeerd, het moest goed zijn. Vanaf de BX werd er scherper gerekend, ten koste van de klant… Ben blij met mijn DS!!!!
Ik denk al eerder. Die ADALS komen op de CX ook al voor. Wel eens gezien hoe de interieurbekleding van een GS er uitziet na een ton?
Maar wel goeie ADALS!
Citroen!