1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
achterwiel scheef (stoeprand)
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 25 januari 2007 03:23 PM

Beste mensen,

ik heb gister een kleine slipper gemaakt met de ZX 1.8i aura.
Daarbij raakte ik met +/- 60 in een overstuurslip, en het rechterachterwiel raakte de stoeprand.
Thuis bleek de velg rijp voor oud ijzer te zijn. Wat erger is, na monteren van reservewiel blijkt dat de remtrommel (draaiend gedeelte waar wielbouten in gaan) scheef zit ten opzichte van de “binnenkant” van de remtrommel. Met de binnenkant van de remtrommel bedoel ik het gedeelte waar de remtrommel overheen schuift.

Confused: Is nu de draagarm krom, de as of iets anders? Confused:

Het wiel heeft geen speling, en draait nog “redelijk” rond. Alleen staat de onderkant van het wiel tenminste 3 tot 5 cm verder naar binnen dan origineel.

Exclamation Zouden jullie eens willen meedenken wat er krom is, en evt gangbare prijzen voor reparatie?
Heb een linker en rechterhand, dus kan zelf wel wat sleutelen.

Foto’s hoop ik vanavond te kunnen posten, maar moet eerst (met OV) camera ophalen bij mn vriendin.

Alvast bedankt,

Michiel

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 25 januari 2007 03:41 PM
  [ # 1 ]

Re: achterwiel scheef (stoeprand)

Mighel schreef:

Beste mensen,

ik heb gister een kleine slipper gemaakt met de ZX 1.8i aura.
Daarbij raakte ik met +/- 60 in een overstuurslip, en het rechterachterwiel raakte de stoeprand.
Thuis bleek de velg rijp voor oud ijzer te zijn. Wat erger is, na monteren van reservewiel blijkt dat de remtrommel (draaiend gedeelte waar wielbouten in gaan) scheef zit ten opzichte van de “binnenkant” van de remtrommel. Met de binnenkant van de remtrommel bedoel ik het gedeelte waar de remtrommel overheen schuift.

Confused: Is nu de draagarm krom, de as of iets anders? Confused:

Het wiel heeft geen speling, en draait nog “redelijk” rond. Alleen staat de onderkant van het wiel tenminste 3 tot 5 cm verder naar binnen dan origineel.

Exclamation Zouden jullie eens willen meedenken wat er krom is, en evt gangbare prijzen voor reparatie?
Heb een linker en rechterhand, dus kan zelf wel wat sleutelen.

Foto’s hoop ik vanavond te kunnen posten, maar moet eerst (met OV) camera ophalen bij mn vriendin.

Alvast bedankt,

Michiel

Michiel,

Ondanks het feit dat ik zelf natuurlijk ook ZXer ben, overkwam hetzelfde mij enkele weken terug. Bij een Verrot Eskrot. Daar had het 2 nieuwe draagarmen nodig (r.voor en r.achter) en wat werk aan het stuurhuis.
Na het raken van een stoeprand kon de auto ook geen meter meer rijden.
Kosten van 2 velgen, arbeidsloon, 2 draagarmen, autoambulance en nog wat rubbers: 500e.

Mocht remtrommel vervangen moeten worden in zijn geheel, moet je er wel iets als 100e bij op tellen lijkt me.

Bij 60 km/u zal er met je as niet mega veel gebeurd zijn lijkt me want dan moet de as echt zichtbaar scheef staan dan wel auto aan 1 kant lager als de ander. Ik weet niet hoe handig je bent maar ik had de auto wel even bij een beuner dumpen om te kijken wat er precies mis mee is.

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 25 januari 2007 04:16 PM
  [ # 2 ]

hey majestic,

remtrommel zelf lijkt niet scheef of krom, maar de ?as? waarop hij gemonteerd zit.

hele as(revisie-as) vv kostte me bij citro-advies 5 tot 600 euro (ongeveer, was telefonische schatting van garagist, uit het hoofd)

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 25 januari 2007 05:00 PM
  [ # 3 ]

Zoek eens naar “vervangen achteras”. IK heb dat in de nazomer gedaan. Er staat een complete “how-to” van op het forum.

Jos van der Voort

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 25 januari 2007 05:50 PM
  [ # 4 ]

als de trommel van de trommelrem scheef staat ten opzichte van de achterplaat waar de remschoen opzit, dan lijkt het me dat alleen de wielas krom is. die is integraal onderdeel van de remtrommel. als de draagarm krom is zou de hele remtrommel, inclusief de achterplaat, krom staan ten opzichte van de rest van de auto.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 januari 2007 06:26 PM
  [ # 5 ]

Ik heb nog een complete achterbrug liggen met hagelnieuwe schijven van die vulcane…. zou dat onder de aura passen?
meteen schijven rondom Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2007 06:34 PM
  [ # 6 ]
Mighel schreef:

hey majestic,

remtrommel zelf lijkt niet scheef of krom, maar de ?as? waarop hij gemonteerd zit.

hele as(revisie-as) vv kostte me bij citro-advies 5 tot 600 euro (ongeveer, was telefonische schatting van garagist, uit het hoofd)

Als de trommel krom is en de as niet, dan doet het wiel een soort wobbel(zoals een fiets met een slag in het wiel), is de as krom dan hangt het wiel een kant op maar loopt recht..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 25 januari 2007 09:07 PM
  [ # 7 ]

mkatgert   Geplaatst: 25 Jan 2007 16:50   Onderwerp: 

————————————————————————————————————————

als de trommel van de trommelrem scheef staat ten opzichte van de achterplaat waar de remschoen opzit, dan lijkt het me dat alleen de wielas krom is. die is integraal onderdeel van de remtrommel. als de draagarm krom is zou de hele remtrommel, inclusief de achterplaat, krom staan ten opzichte van de rest van de auto.

Als de trommel krom is en de as niet, dan doet het wiel een soort wobbel(zoals een fiets met een slag in het wiel), is de as krom dan hangt het wiel een kant op maar loopt recht..

Het wiel loopt normaal rond zonder te zwalken, maar staat nogal scheef.-
hij rijdt nu op de buitenkant van de band.

Wielas lijkt dus het probleem, is een wielas los te vervangen?
Ik heb net even een paar fotos gemaakt om probleem te verduidelijken.
Geef jullie meningen!!


Achteraanzicht van de auto, zoals je kunt zien staat het rechterwiel op buitenkant van de band
(om jullie voor te zijn, is idd een andere band, is reservewiel/winterband)


foto van achter het wiel, met een blauwe en rode lijn aangegeven wat er scheef staat ten opzichte van elkaar.

Voor de foto is het duidelijker om het wiel eraf te halen, MAAR het zit vast. Het reservewiel was in 14 jaar nooit gebruikt, dus wat roest binnen op de naaf, in de haast gisteren wielbouten even flink aangedraaid. Nu is het wiel er niet meer af te krijgen? tips? (al geprobeerd: kruipolie, velg warm maken, handrem erop en wiel proberen te draaien)

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 25 januari 2007 09:51 PM
  [ # 8 ]

Voor zover ik het zien kan is alleen de asstomp krom. Die schijn je los te kunen bestellen.

Om de wielbouten los te krijgen moet je dom geweld gebruiken , een kruissleutel met verlenging b.v.

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 25 januari 2007 09:58 PM
  [ # 9 ]

Om de wielbouten los te krijgen moet je dom geweld gebruiken , een kruissleutel met verlenging b.v.

Sorry ik was weer eens een beetje onduidelijk Laughing  , de wielbouten krijg ik wel los, maar het wiel zit om de naaf geklemd.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 25 januari 2007 09:59 PM
  [ # 10 ]

in de haynes staat wbt wielas:

rear hub assembly - removal and refitting
Rear drum brakes
1 On models with rear drum brakes, the rear hub is an integral part of the brake drum. Refer to Chapter 9 for drum removal and refitting details.

oftewel: de trommel vervangen.

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 26 januari 2007 02:22 AM
  [ # 11 ]

Ik zal morgen eens rondbellen voor een complete remtrommel.

Idea Maar moet je ze dan niet aan beide kanten vervangen ivm remverschil bij een oude en een nieuwe trommel?

en heeft iemand nog een idee om een vastzitten wiel los te krijgen?
De bouten zijn los, maar de velg (standaard stalen velg) klemt zich om het ronde stuk (naaf) in het midden.

In ieder geval bedankt voor jullie advies,
als iemand in de buurt een paar extra handen kan gebruiken laat het maar weten.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 26 januari 2007 02:36 AM
  [ # 12 ]

dan gaan we naar hoofdstuk 9: Wink

Rear brake drum -
removal, inspection and refitting

....
Note: If either drum requires renewal, BOTH
should be renewed at the same time, to
ensure even and consistent braking. New
brake shoes should also be fitted.

ik zit me trouwens dan wel even af te vragen hoe de remtrommel dan weer aan de draagarm vastzit, en waar de lagering van de wielas dan zit… als ik naar de dwarsdoorsnede van de achterophanging in de haynes kijk zie ik de wielas ook door de draagarm heenlopen… iemand een idee? ik moet binnenkort de boel ook eens open maken daarachter (vervangen handremkabel…)

vastzittend wiel loskrijgen:  volgens mij is brute kracht de enige optie…

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 26 januari 2007 09:14 AM
  [ # 13 ]
Mighel schreef:

tips? (al geprobeerd: kruipolie, velg warm maken, handrem erop en wiel proberen te draaien)

Ik heb het met mijn (vorige) CX een keer a/d hand gehad, ik heb toen gefaseerd grof geweld gebruikt, ik heb op de velg a/d binnenkant met een blok hout een paar klappen uitgedeeld.

Pas wel op!! Je moet de auto verdomde goed vastzetten, je wil niet hebben dat jij er half onderligt en dat de auto dan naar beneden komt omdat jij een te harde klap uitdeelt!!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 26 januari 2007 11:28 AM
  [ # 14 ]
mkatgert schreef:

ik zit me trouwens dan wel even af te vragen hoe de remtrommel dan weer aan de draagarm vastzit, en waar de lagering van de wielas dan zit… als ik naar de dwarsdoorsnede van de achterophanging in de haynes kijk zie ik de wielas ook door de draagarm heenlopen… iemand een idee? ik moet binnenkort de boel ook eens open maken daarachter (vervangen handremkabel…)

vastzittend wiel loskrijgen:  volgens mij is brute kracht de enige optie…

In de trommel zit een recht lager die over de astap heen schuift. Die astap zit weer door de ankerplaat heen.

Als het goed is kun je die astap los bestellen en is het redelijk makkelijk te monteren.

Wat dat wiel betreft , goed opkrikken , wielbouten los draaien , en dan tegen de zijkanten van de band trappen. Op die manier is ie zo los.

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 27 januari 2007 01:33 AM
  [ # 15 ]

bedankt voor al jullie advies en meningen.
Zondag de auto eens op een paar pallets zetten en dat wiel eraf meppen.

en dan maandag eens even rondbellen voor die astap (en borgmoeren)

Ik laat jullie natuurlijk nog even weten of het lukt.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook