Onze Xantia is voorzien van een afdekplaat aan de onderzijde van de motorruimte. Dit heeft o.a. het voordeel dat de motorruimte niet zo vies wordt van het opspattende water en de auto is een stukje stiller (zowel buiten als binnen de auto).
Weet iemand of er ook zulke afdekplaten voor Saxo’s zijn :
"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"©
Re: Afdekplaat onderzijde motorruimte
Man@work schreef:Onze Xantia is voorzien van een afdekplaat aan de onderzijde van de motorruimte. Dit heeft o.a. het voordeel dat de motorruimte niet zo vies wordt van het opspattende water en de auto is een stukje stiller (zowel buiten als binnen de auto).
Weet iemand of er ook zulke afdekplaten voor Saxo’s zijn :
Volgens mij heeft dat met de HP te maken. Op het moment dat ie volledig in de slaapstand komt op wat voor ondergrond dan ook, blijft de motor beschermt. Of is dat te simpel :
Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)
Sorry Arno,
De hyropneumatiek heeft hier niets mee te maken. Bij onze eerste Xantia (bj 1995) heeft de toenmalige garagehouder de afdekplaat er op ons verzoek onder gezet. Een Xantia zakt ook veel minder in dan z’n voorgangers. Onze eerste voiture, een BX uit 1990 had ook geen afdekplaat onder de motorruimte.
Zijn er misschien VTS-rijders die mij kunnen vertellen of er onder hun motorblok een afdekplaat zit :
Die plaat aan de onderkant bij een o.a. Xantia is specifiek voor de diesels, dit is t.b.v. de geluids-isolatie en het vasthouden van de warmte zodat de motor optimaal presteert.
De Saxo 1.5D is inderdaad niet voorzien van een afdekplaat, geen idee waarom deze er niet onder zit, wellicht vanwege de kosten :
Da’s nou jammer
Is er misschien leverancier die zoiets als “pimp” product levert :
Heeft iemand nog een ander voorstel :
Zo niet dan ilijk mij zelf iets klussen de enige oplossing:
-met een lap patroonpapier onder de Xantia gaan liggen om de contouren en bevestigingsgaten over te nemen
-onder de Saxo gaan liggen met diezelfde lap papier en kijken of ik uit een Xantia afdekplaat van de sloop een afdekplaat voor m’n Saxo kan decouperen.
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De Saxo 1.5D is inderdaad niet voorzien van een afdekplaat, geen idee waarom deze er niet onder zit, wellicht vanwege de kosten Question
Mag je wel straffeloos zo’n plaat monteren onder een Saxo D?
Kan me voorstellen dat er dan wellicht koelingsproblemen kunnen ontstaan.
Jeroen
Jeroen, bedankt voor je waarschuwing.
Koeling zal deze week natuurlijk geen probleem zijn maar op het moment dat de mussen van het dak beginnen te vallen zal ik toch even goed in de gaten moeten houden of m’n temperatuurmeter naar de zon begint te wijzen en of de koelventilator vaker aanslaat.
(zo’n afdekplaat is natuurlijk wel voorzien van een flinke opening om de koellucht weer uit de motorruimte te laten)
er is voor de saxo wel een motor beschermplaat te bestellen, maar dit lijkt op een stalen uitvoering en kost bijna €78,- het onderdeelnummer hiervan is 7013L2.
ik weet niet in hoeverre dit scheelt in de demping, maar hij is zowel voor de benzine als de diesel uitvoeringen.