scheeflopende distributieriem
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 januari 2007 04:00 AM

Hola XMmers Very Happy

Ik ben de distributieriem van een XM 2.0i aan het vervangen, maar na het controle draaien van de motor zie je de riem naar links lopen, en het lijkt er op alsof hij van het nokkenastandwiel gaat springen.
De waterpomp en de spanrol zijn ook vervangen.
Ik heb de riem nu al meerdere malen verwijdert, waterpomp er weer uit, weer koelvloeistof opvangen en weer alles terugbouwen, maar die riem blijft scheefdraaien, ook al leg ik hem in zijn oude slijtbaan. Met de oude spanrol heb ik nu hetzelfde probleem.
Wat kan hier aan de hand zijn? heb ik misschien een scheve riem gekocht dan?
Ik heb de motor nu al een paar keer gestart, maar het is erg beangstigend om die riem alle kanten op te zien zwabberen. ik durf dit zo niet verder in elkaar te zetten. verder zit er achter het krukastandwiel een los zittend rond plaatje om de as… iemand een idee wat dat is?


Alvast bedankt voor uw hulp Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 januari 2007 04:22 AM
  [ # 1 ]

en inmiddels blijft ie op zijn plaats… de riem bibbert nog een beetje, maar hij dreigt er niet meer vanaf te rollen. Onbegrijpelijk, hij is zo vaak los geweest nu. en steeds netjes in de oude loopbaantjes van nokkenas en krukas gelegd, motor paar keer draaien, riem blijft op zijn plek, motor starten en riem knalt naar links. vooral steeds die waterpomp verwijderen en dus ook 5 liter koelvloeistof aftappen is een pestwerkje.
Ik vertrouw het nog niet helemaal, maar goed, de motor liep net weer en de riem bleef dus we gaan het maar even aankijken.
Mocht iemand nog ideeen of tips hebben voor wat betreft het scheeflopen van die riem dan graag, want het zint me niets, en ik heb het ook nog nooit meegemaakt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 januari 2007 07:15 PM
  [ # 2 ]

en hij loopt er weer vanaf, na een lange tijd draaien loopt de riem toch langzaam weer van het tandwiel af, ik denk dat de kap het wel een tijdje kan opvangen, maar goed lijkt me dit ook niet Sad
gek wordt ik hier van! ik ga bijna de oude ditributieset terugbouwen Sad

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 januari 2007 07:37 PM
  [ # 3 ]

mja, dat zou alleen kunnen komen als er iets is dat niet precies op de lijn van de riem staat.
Je zegt dat je bij het draaien van de motor niets ziet, maar als ie op eigen kracht loopt wel?

Moet dus iets zijn dat op de riem zit en speling heeft op het moment dat er krachten op de riem komen te staan.

Staan je spanrollen goed?

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 27 januari 2007 07:40 PM
  [ # 4 ]

Heeft die XM ook zo een fijne poelie? of hebben alleen de nieuwerwetse Citro’s dat?

 

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 27 januari 2007 07:44 PM
  [ # 5 ]

Idd…heb je de spanrollen ook vervangen? Misschien dat er een niet lekker loopt.  Bij mij gaf het een geweldig snerpend geluid, was er net op tijd bij. Rolling Eyes

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 27 januari 2007 07:53 PM
  [ # 6 ]

zou de spanrol niet gewoon strakker moeten?  Rolling Eyes

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 27 januari 2007 08:06 PM
  [ # 7 ]

staat de riem niet veels te strak?

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 januari 2007 08:21 PM
  [ # 8 ]

riem te strakker en losser maakt allemaal niet uit, hij zwabbert, en soms zo erg dat hij echt bijna van het nokkenastandwiel afloopt. de spanrol én de waterpomp zijn vervangen, maar ik heb nu eerst de oude spanrol teruggeplaatst met de nieuwe riem, dat maakte niets uit, nu is de oude riem met de nieuwe spanrol weer gemonteerd, ook weer gezwabber.
Ik ga eerst maar ff een pizaatje scoren, en dan zet ik de oude waterpomp maar weer op zijn plek met de nieuwe riem en de nieuwe spanrol, kijken wat dat doet. het is wel gekmakend zeg Confused

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 januari 2007 11:07 PM
  [ # 9 ]

she wirks Very Happy

oude waterpomp weer gemonteerd, rest van de riempjes er weer op en toen bleef ie eindelijk in het midden.

Ik denk dat ik die nieuwe waterpomp maar eens met wat excessief geweld laat verdwijnen naar een plekje waar normaliter de zon niet vaak schijnt bij de onderdelenboer Evil or Very Mad

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 27 januari 2007 11:21 PM
  [ # 10 ]
Mechuccio schreef:

she wirks Very Happy

oude waterpomp weer gemonteerd, rest van de riempjes er weer op en toen bleef ie eindelijk in het midden.

Ik denk dat ik die nieuwe waterpomp maar eens met wat excessief geweld laat verdwijnen naar een plekje waar normaliter de zon niet vaak schijnt bij de onderdelenboer Evil or Very Mad

Pas maar op, straks vindt-ie het wel lekker…ben je helemaal de sjaak Laughing
Top dat het probleem is opgelost!

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook