Keezx schreef:Ik heb nog een complete achteras van een ZX in de tuin liggen, versleten draagarmlagers, maar goede draagarmen en astappen.
Mag je gratis ophalen. (Uitgeest NH)
Eventueel ook wel een goede trommel+lager.
Mighel: altijd doen! KeesZx is degene die mij van advies gediend heeft bij het vervangen van mijn achteras. Zijn as, trommel en lager en zijn advies gaan ervoor zorgen dat het voor jou helemaal goed komt!
Jos van der Voort
Keezx kijk even in je inbox, je hebt een PB’tje
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De as word op dit moment ingeladen bij Keezx door t(h)ijs medeforumlid, en mijn broer. De astap is verwijderd en is nogal krom.
Er waren wat onduidelijkheden over het verwijderen van een astap:
De astap kun je verwijderen door hem van buiten naar binnen(richting midden van de as) te slaan.
Nog verzoekjes voor foto’s van bepaalde delen? het ligt nu toch uit elkaar.
kromme astap
Michiel
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Beste mensen,
dank voor al jullie adviezen en ideen.
De ZX rijdt weer met rechte wieltjes.
Natuurlijk grote dank aan Keezx voor de achteras en remtrommel.
Als er nog iemand onderdelen van de achteras nodig zou kunnen hebben PB me!
Groeten michiel
p.s. er kan denk ik een slotje op
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Niets geen slotjes Denk dat het voor anderen met zulke problemen juist fijn is als ze nog is een vraag kunnen stellen in dit topic
Goed hoor, dat de ZX weer netjes op zn pootjes staat Veel rijplezier!
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
wat is de schaal van dat plaatje? m.a.w. hoe dik is die as? ziet er uit alsof het een flinke klapper is geweest.
verder goed te horen dat het weer relatief makkelijk opgelost is
Bijna ware grootte, in het echt is ie nog iets groter. Ik was er ook verbaast over dat het ding zo krom kon zijn. Maar als mighel nu nog even een foto van de velg maakt dan is het wat duidelijker denk ik.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
even meten, die astap is +/-13,5 cm lang en ongeveer 2,5 cm dik (grof gemeten).
T(h)ijs die velg hangt nu op de plaats vh reservewiel, en de oprit is niet echt droog. Dus die blijft vandaag iig op z’n plek hangen.
De Zx rijdt weer heerlijk, vanmiddag een nieuw afdekkapje gehaald voor de trommel.
Ze rijdt weer zoals vanouds, nu alleen nog even een velg halen en nieuwe bandjes erop (waren al ver versleten)
Oh helemaal vergeten
Kosten van dit alles:
een nieuwe (oude) velg:?
astap : 0 euro met dank aan keezx
afdekdop : 3 euro bij Citroen Nizet sittard
45 min werk voor een leek zoals ik.
Edit: zoals IK, leer dat nou eens
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
nog even een vraagje wtb de velgen.
Onder de auto liggen nu 185/60R14 banden. nu heb ik een nieuwe velg nodig. Passen deze banden op iedere stalen 14 inch ZX velg?
omdat ik zag dat de 1.4i met 165’ers geleverd zijn. Hebben die dan andere/smallere velgen?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn AX.
Echter heb ik de hele achteras vervangen.
Immers, hoe zeker ben je ervan dat de draagarm geen tik heeft gehad?
Ik dacht eerst ook dat mijn draagarm nog recht was.
Maar pas na demontage van de achteras zag ik dat die toch nog duidelijk krom was geraakt.
Zie ook hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171555&postdays=0&postorder=asc&start=105
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Heel snel gedaan, een trommelrem monteren is nogal eens gepruts
Ik heb eigenlijk alleen de trommel zelf hoeven te demonteren. Borgmoer los, wiel erop schroeven, en trommel eraf trekken.
Daarna met een hamer en een stuk koper ertussen(om de astap niet te beschadigen), de astap eruit slaan.
De remvoeringen/blokken zijn gewoon blijven zitten.
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn AX.
Echter heb ik de hele achteras vervangen.
Immers, hoe zeker ben je ervan dat de draagarm geen tik heeft gehad?
Ik dacht eerst ook dat mijn draagarm nog recht was.
Maar pas na demontage van de achteras zag ik dat die toch nog duidelijk krom was geraakt.
Natuurlijk weet je dat niet zeker. Maar de grondplaat leek redelijk in postie te staan. Dus het vervangen van die astap was een “weloverwogen” gok. Maar ik moest wel want ik had de auto na het weekend echt weer nodig.
Maar nu staat het wiel weer helemaal ok. Binnenkort om te controleren nog even langs de garage om de uitlijning te controleren.
Met rijden voelt alles in ieder geval normaal,
als de draagarm toch een te grote tik zou hebben gehad, waar zou ik dat dan aan moeten merken? een x-been toch?
Want dan is alles ok, achteraanzicht is nu “/—\” en niet meer “/—/”
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Als het achteraanzicht /-\ is dan kan ook je ADAL (achterste dragarmlager) naar de knoppen zijn.
Dat heb ik ook gehad maar dan heb je ook echt een X-been van achter en loopt je wiel ook aan in de wielbak bij belasting door bijvoorbeeld een achterpassagier.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
ZX-Enschede schreef:Als het achteraanzicht /-\ is dan kan ook je ADAL (achterste dragarmlager) naar de knoppen zijn.
Dat heb ik ook gehad maar dan heb je ook echt een X-been van achter en loopt je wiel ook aan in de wielbak bij belasting door bijvoorbeeld een achterpassagier.
Zitten er wel ADALS in bij een ZX ?? Niet op diezelfde manier altans als bij een BX.
Ja, ZX’en hebben ook ADAL’s, maar niet zoals bij de BX omdat de ZX een torsieas heeft.
De wielen gaan ook niet zo scheef staan als bij een BX…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Ja, ZX’en hebben ook ADAL’s, maar niet zoals bij de BX omdat de ZX een torsieas heeft.
De wielen gaan ook niet zo scheef staan als bij een BX…
Ik zie ze regelmatig rijden: BX-en met X-benen. Bij een ZX zie het bijna nooit en je hoort het weinig. Best wel kans dat het dan ook echt een schadegevalletje is.
Ik werd getriggerd door de / - \ tekening door deze TS. Dat neigt toch wel naar X-benen, en dat kan ook weer door het stoeprandje komen….
Jos van der Voort