BX Cannes (1.4i U9) met haperingen
ikki_ukki_okki
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 27 januari 2007 07:34 AM

Hallo, dit is mijn eerste post alhier, dus ben redelijk onbekend met post-regels en mores daaromtrent.

Ik heb een probleem met mijn lieve BX; hopelijk kunnen jullie me helpen met e.e.a. Het zit zo: ik ben een paar weken terug over een forse boomtak (met behoorlijke zijvertakkingen) heengereden, dat ding lag zomaar opeens op de weg. Dat gaf een enorme schok en knal; nuja, ik schrok me rot in ieder geval. De eerste schade die ik ervan kon ontdekken was een stuk tak dat in de bodem van m’n auto stak, een doorboorde rubberdop rechtsonder ter hoogte van het portier. Niet echt iets ernstigs denk ik zo.
Probleem is nu, dat ik twee dagen later de auto heb gebruikt voor een ritje Eindhoven-Amsterdam vv. en dat ik op de terugweg, op de ringweg Eindhoven, merkte dat ik zo af en toe vermogen verloor. Zodra ik op moest trekken van zeg 80 naar 120 ging dat moeizaam. Het was behoorlijk nat weer toen. Vanaf dat moment is het alleen maar erger geworden; hoe je het precies omschrijft weet ik niet, maar ik zal het gevoel van wat er gebeurt proberen te verwoorden door middel van 4 situaties die vaker voorkomen:

1) af en toe, als ik bv in 3e versnelling van 55 naar 70 trek, dan is opeens alle ‘power’ weg rond bv 65 km/h… het maakt dan niet uit hoever ik het gaspedaal los laat of indruk tot plankgas; er gebeurt gewoon niets; motor slaat verder niet af ofzo op dat moment. Deze situatie doet zich voor bij zowel nat als droog weer/wegdek.

2) als ik de snelweg op ga kan ik zonder problemen optrekken, totaan een soort probleemgebied tussen 95 en 110 km/h. Dan valt het opeens weer stil (niet dat de motor afslaat, maar er gebeurt opeens gewoon niks meer, geen acceleratie); op een gegeven moment pakt de motor het opeens weer op en gaat door. Boven de ca. 110 gaat het opeens weer beter, maar zo af en toe nog wel een hapering tussen de 110 en 125.

3) minst vaak voorgekomen: na bovengenoemde haperingsproblemen, sta ik dan voor een stoplicht en valt de motor stil zo vlak voor het moment dat ie stationair zou moeten gaan draaien. Opnieuw starten (ging net iets lastiger dan normaal op warme motor, maar niet heel moeilijk), en vervolgens loopt dat ding gewoon poeslief weer helemaal correct; om dan vervolgens weer vrolijk terug te vallen op probleem 1.

4) Op koude motor geen probleem met bovenstaande, hoewel niet geheel te testen, want voordat ik de mogelijkheid heb om 110 te rijden heb ik al wat verwarmende km’s af mogen leggen; probleem 2 doet zich voor na zo’n 4 a 5 km 30-70 rijden. Verder is het al een hele tijd zo dat de koude motor op 3 poten lijkt te lopen; draait op zich lekker, bij gas geven geen enkel probleem, maar stationair klinkt het alsof 1 cilinder maar af en toe mee doet. Maar dit is al heel lang zo; ver voordat ik dit probleem had. Nieuwe bougies erin heb ik geprobeerd maar dat veranderde niets.

Ik heb m’n auto naar de garage gebracht waar ik altijd kom, om er eens naar te laten kijken, maar ze konden niets vinden; “kijk het nog even aan, het lijkt een spookprobleem”, was het commentaar zo’n beetje. Nu is het zo dat ze bij die garage weten dat ik een student ben met een vrij klein budget, en ik vermoed dus dat ze hier wel globaal goed hebben gekeken, maar geprobeerd hebben de dure ingrepen buiten beschouwing te laten; ze hebben een stukkie gereden en niets vreemds gemerkt, en even een visuele controle aan de onderkant gedaan.

Misschien nuttige info:
- in 2001, een kleine 50000 km terug, is de koppakking + distributieriem + injectiehuis + verdeler vervangen.
- de uitlaat is redelijk nieuw (2004)
- accu is een jaar oud
- bougies zijn van april ‘06
- mijn rijstijl is redelijk lomp, als ik eerlijk ben. Ik ben nogal van de eerder-dan-de-golf-naast-me-wegtrekken-bij-het-stoplicht-categorie. Gewoon omdat zelfs een BX 1.4 en een beetje reactievermogen al behoorlijk leuke resultaten neerzet… ofzo…

Ik heb na het zoeken hier op het forum een hoop dingen bekeken, die wellicht volgens mij (autotechniek-n00b pur sang) mogelijk het probleem zijn. Hier een samenraapsel van de aantekeningen die ik maakte:
- bougies
- BDP-sensor
- gasklep potmeter
- injectoren/verstuivers/benzinetoevoer
- valse lucht in welke slang dan ook?
- lamdasonde
- stekkers rondom injectiehuis

Ik wil hier niet mijn garage tekort doen, want ze hebben me al heel vaak ontzettend goed geholpen en gematst, maar ik zou graag willen weten of jullie hier vanuit jullie ervaringen iets zinnigs kunnen zeggen over het probleem wat ik heb. Ik vraag me ook af of jullie een mogelijke relatie kunnen zien tussen de problemen die ik omschrijf en het feit dat ik 2 dagen daarvoor over een fikse boomtak heengereden ben. Of is dit gewoon toeval? Ik kan me zo voorstellen dat als een tak een dop in het subframe (als dat ding zo heet…) weet te doorboren, dat het dan ook wel enige schade aan enige belangrijke motoronderdelen aan kan brengen…

(Dit is wel een heel erg lang bericht geworden, maar ik probeer het maar zo precies mogelijk weer te geven allemaal. )
mijn dank is bij voorbaat al zeer groot.
Jan-Willem.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 27 januari 2007 03:48 PM
  [ # 1 ]

Even wat basis dingen;

Brand je injectie lampje niet?

Probeer je accu pool (+) er eens een half uurtje af te halen en daarna zonder gas eens even 5-10 min te laten lopen.

Dit probleem kwam pas na je accident..kijk eens onder je auto wat het heeft geraakt..zou ook heel goed kunnen zijn dat je Lambdasonde los zit of beschadigd is.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 27 januari 2007 06:49 PM
  [ # 2 ]

Los van je motorische probleem: probeer die rubberdop wel te vervangen/dichten, anders krijg je (op den duur?) vochtproblemen in je auto, hetgeen heel vervelend kan zijn.

Motorisch kan ik je op basis van je klachten niet helpen, de computer resetten zou ook mijn advies zijn, om te kijken of het blijft…

Wel waarschuw ik je voor het lopen op 3 pitten (een beetje uit trauma): bedenk je dat ik problemen heb gehad bij niet-volledige verbranding: niet verbrande gassen werden eruit geduwd en zijn vervolgens in de warme uitlaat alsnog tot ontbranding gekomen, met een oververhitte uitlaat als gevolg… Die oververhitte uitlaat (middendemper) heeft vervolgens mijn reservewiel in de fik gezet: geen leuke ervaring!  Sad

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 27 januari 2007 07:31 PM
  [ # 3 ]

Ik zou inderdaad bovenstaande opties zeker nagaan, de lambdasonde + tak is in ieder geval een verdachte.

Maar wat ik niet lees in je verhaal wat vervangen is zijn de bougiekabels. Zeker omdat je het idee hebt dat 1 cilinder soms niet meedoet.
Indien die een beetje knapperig zijn met het vocht van de afgelopen tijd zou het me niet verbazen. Eveneens de rotor en verdelerkap….

succes!

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
ikki_ukki_okki
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 12:09 AM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie reacties!

Ik heb vanmiddag de computer gereset zoals hier beschreven, daarna een testrit gemaakt. Eventjes leek het geholpen te hebben, maar helaas, het probleem kwam toch weer terug. Het lijkt nu iets minder vaak voor te komen, en het inhouden lijkt iets minder lang te duren, maar op basis van 1 testrit is daar weinig uit te concluderen denk ik.

Ik weet niet wat het injectielampje is… als het hetzelfde is als het motormanagement-lampje (dat blokje met 3 kringeltjes erboven), dan is het antwoord: nee, brandt meestal niet. Is 1 keer aangegaan icm het probleem, maar vele andere keren niet.

De bougiekabels zijn van 2001 ook. Het op 3 pitten lopen doet ie alleen na een koude start, dit is al jaren zo; na een heel klein stukje rijden draait ie helemaal soepel. Dus ik hoef denk ik niet te vrezen voor een gefrituurd reserviel. Maar misschien kan het geen kwaad om de kabels te vervangen, dat lijkt me nog wel zelf te doen; ik hou het in m’n achterhoofd.

De lambdasonde, daar zal ik eens verder onderzoek naar gaan/laten doen. Zoiets was ik naar op zoek, een kwetsbaar onderdeel dat geraakt kan zijn door de tak.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 28 januari 2007 12:45 PM
  [ # 5 ]
ikki_ukki_okki schreef:

De bougiekabels zijn van 2001

Dan zijn ze dus ook al 6 jaar oud Wink

Kan in ieder geval geen kwaad en kost je de kop niet. Gewoon 1 voor 1 vervangen, loop je ook het risico niet dat je ze verkeerd aansluit. Mochten je verdelerkap en rotor even oud zijn dan lijkt me het een goede zaak die eveneens mee te nemen.

Succes,

Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook