Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
ops: Weer wat geleerd.
Ik heb de DS-bijbel van De Lange er eens bij gepakt… Zo’n ID met ruit heette Voiture de Maître of ID séparation.
Ik citeer:
Nog een speciale uitvoering van de ID was de Voiture de Maître, in feite de ID-uitvoering van de DS Prestige. Aan de buitenkant was de auto helemaal zwart, inclusie het dak dat geflankeerd werd door rood plastic trompetten. Aluminium bumpers en halfgrote wieldoppen hielden hem herkenbaar als ID.
In het interieur vallen de met kunstleer beklede voorbank en de separatieruit op. Van alle luxe van de Prestige bleven standaard alleen 2 asbakken achterin en de standaard radio over. De rest was leverbaar op speciale bestelling. De achterbank was bekleed met grijze lycra.
Dit model was, evenals andere goedkope D-modellen zoals de ID Normale, ID luxe en de ID Tourisme, geen succes. In 1959 werden er , vanaf juni, 23 verkocht, in juni 1960 19 en ten slotte nog vier stuks in 1961. Dit model werd opgevolgd door de ID séparation, waarvan er tot en met 1969 ook niet meer dan een stuk of 3 per jaar werden afgezet.
Einde citaat.
Er staat helaas niet één foto bij.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Uit La Bombe Citroën:
Voiture de maître
Naast de luxe Prestige bleek er ook vraag te bestaan naar een simpelere uitvoering op basis van de ID. In juni 1959 komt dan ook de “Voiture de maître” op de markt. Aan de buitenkant was deze auto ook weer helemaal zwart, inclusief de B-en C-stijlen. De trompetten waren echter niet van chroom, maar van rood plastic en ook de aluminium bumpers en de halfgrote wieldoppen hielden hem herkenbaar als ID.
Ook het interieur is een versoberde versie van dat van de Prestige. De voorbank is bekleed met kunstleer en de achterbank met grijze Lycra. De separatieruit was uitgevoerd met een slinger en in de console daaronder zaten 2 asbakken en eventueel een eenvoudige radio. Indien de afnemer nog extra opties wilde, konden deze echter wel besteld worden.
De “Voiture de maître” is echter geen succes. In 1959 werden er, vanaf juni, drieentwintig verkocht, in 1960 negentien en ten slotte nog vier stuks in 1961.
Tot 1969 blijft een ID met separatieruit te koop, de “ID-Séperation”. Hiervan werden er hooguit twee a drie per jaar verkocht.
zie foto’s
gadver! wat mooi.. kinderen achterin!
maar op originele toelating uit 64.. staat daar bij elke ID dat het een 6 persoons auto betreft?
.komma
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Dirkman schreef:
maar op originele toelating uit 64.. staat daar bij elke ID dat het een 6 persoons auto betreft?
géén idee! maar heb je al afbeeldingen van je nieuwe ID?
fotoos:
Ik heb em al gepoetst… en glimmen! Daar komt nog wel een fotootje van. Zo gevonden, ongelast, met de roller zwart. nodig: nieuwe banden en uitlaat en accu.
Die stoelen zijn idd erg fout. ik ga er eens over denken. een schot?
groetjes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Mooie auto! Maar ik haal hier geen voiture de maître uit…...
Wel een vreemde combo deze auto, chassis uit ‘69 (accu rechts, dash) oude 1911 cc motor, geen stuurbekrachtiging…
Maar ja, als de auto verder goed is, who cares
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Dirkman schreef:fotoos:
Ik heb em al gepoetst… en glimmen! Daar komt nog wel een fotootje van. Zo gevonden, ongelast, met de roller zwart. nodig: nieuwe banden en uitlaat en accu.Die stoelen zijn idd erg fout. ik ga er eens over denken. een schot?
groetjes!
ehm… ik dacht: Laat ik ff de foto’s weghalen uit mijn berichtje, want je had inmiddels de links aangepast. Maar nu zijn de foto’s bij jou ook weg!
lol
ik had ze bij mij al eerder weggehaald. was beetje veel van t goede..
komt ie :
.komma
. . .
er klopt niks. iemand heeft zich uitgeleefd. 2e dashb, en groen syst. in 64 auto. Dat gaat wat ver.
PS.
http://www.nuancierds.fr/DT prestige.htm
.komma
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
De Prestige is er niet in ID uitvoering geweest voor zover ik weet => correct me if I’m wrong, dan krijg je weer de Voiture de Maître en dat is jouw auto niet.
Uit La Bombe Citroen:
De Prestige werd afgebouwd door Chapron en werd altijd geleverd met de meest krachtige motor die op het moment van fabricage leverbaar was en vanaf 1965 was zij leverbaar op basis van een Pallas. In 1971 verviel de niet-Pallas uitvoering en vanaf dat moment zijn ook de B- en C-stijlen in Pallas-uitvoering, dat wil zeggen in aluminium.
Als basisuitvoering had de Prestige een interieur van zwart leer op de voorbank (die een vaste rugleuning had) en grijze hélanca stof op de achterbank. Net als de Préfecture had ook de Prestige lichtgrijze lak aan de binnenkant van de portieren (AC140). Tussen de voorbank en de achterbank bevond zich een neerdraaibaar separatieruit dat met een slinger of elektrisch bediend werd. Er was een extra leeslamp boven de achterruit en onder de separatieruit een paneel met twee asbakken, een sigarenaansteker en een klokje
Onder het rechterdeel van de voorbank zat een ventilator voor de toevoer van frisse lucht naar het achtercompartinent van de auto. Op de achterportieren waren ook aan de buitenkant sloten gemonteerd. Verder bevatten niet alleen de A-maar ook de B-stijlen schakelaars voor de interieurverlichting.
De Prestige werd op bestelling geleverd en er was een eindeloze lijst met opties om uit te kiezen, zodat de basisuitvoering werd uitgebreid
Je hebt de foto van het interieur helaas weggehaald, maar ik meende dat de binnenverlichting uit een Pallas, of zelfs uit een Prestige kwam. De bekleding daarentegen is bruine Targa toch?
Ik denk dat je idd een aardig bij elkaar gekluste auto hebt….
foto terug
ze loopt, ze remt en rijdt. volgende week maar eens proberen haar op de weg te krijgen, waar ze hoort!
Een mysterieuze dame, daar val ik wel voor!
.komma
Dirkman schreef:. . . er klopt niks. iemand heeft zich uitgeleefd. 2e dashb, en groen syst. in 64 auto. Dat gaat wat ver.
Valt nog wel mee. De basis lijkt een ID19P. Volgens chassisnr. productie ongeveer oktober 1964. Klopt met je carte grise. Origineel aanwezig lijken nog de lange slag motor, de 400 mm velgen en het bovenste deel van het dashboard. Geen stuurbekrachtiging.
Het onderste zwarte deel van het dashboard komt uit een 1969´er ID. Idem waarschijnlijk stuur met zwarte stuurbuis. Ook de de targa stoelen en bank kunnen uit een 69´er ID komen. Past allemaal best wel aardig bij elkaar.
Dan zijn er Pallas elementen aangebracht. Deurbekleding, binnenverlichting, aluminiumbekleding C-stijl? Wieldoppen en trompetten kunnen van een DS zijn.
Het kleurplaatje met AC096 voor Blanc Albatre hoort ook al bij 1969. Voor de aanwezigheid van dat plaatje kun je van alles verzinnen, maar dat blijft gissen.
De ombouw naar LHM is zonder stuurbekrachtiging e.d. niet zo ingewikkeld. Kan zelfs nog zijn dat alleen een beperkte ombouw heeft plaatsgevonden tot alleen een groen vaatje. Even controleren aan o.a. kleur van veerbollen en HD-pomp.
Mist nu de accu of is die rechts geplaatst?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
accu zit rechtsvoor, en bollen zijn groen. Moderne inrichting rond een oud blok. Verwarming slang loopt wel erg strak en verkeerd. Verwarming is nl moderner dan blok .
Maar dashb functioneert wel 100%. geen half werk. Ook is er onder de zwarte lak af en toe wat franseslag werk, verricht. her en der creatief. deze auto heeft een tweede leven gekregen. Hier komt haar derde!
vraag: heeft iemand de originele franse paieren bij zn 64-er of 65-er. Staat daar ook plaats voor 6 personen op? Bij deze wel. klinkt wat vreemd.
.komma
Dirkman schreef:accu zit rechtsvoor, en bollen zijn groen. Moderne inrichting rond een oud blok. Verwarming slang loopt wel erg strak en verkeerd. Verwarming is nl moderner dan blok .
Maar dashb functioneert wel 100%. geen half werk. Ook is er onder de zwarte lak af en toe wat franseslag werk, verricht. her en der creatief. deze auto heeft een tweede leven gekregen. Hier komt haar derde!
vraag: heeft iemand de originele franse paieren bij zn 64-er of 65-er. Staat daar ook plaats voor 6 personen op? Bij deze wel. klinkt wat vreemd.
Op de Carte Gris van mijn ID uit ‘62 (departement Gironde) staat idd ook 6 plaatsen…
Verder denk ik nog steeds dat het een chassis uit ‘69 is waarschijnlijk heeft iemand het plaatje overgezet. Dashboard met schakelaars, accu rechts met wisselstroom dynamo gemonteerd om oude 1911 motor, parallel ruitenwissers enz. waarschijnlijk heeft iemand de oude motor met bak en aandrijving overgezet. Heeft de auto achter ook de oude wielen?
MVG