beweging in frame/chassis?
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 28 januari 2007 03:34 PM

Mijn ID is al zo’n vijftien jaar (vorige eigenaar en ik) in dagelijks gebruik, en daardoor is er zeer veel aan gelast. Daarvan is bepaald laswerk voor mijn tijd gedaan, zo zijn de onderzijden van de longerons zeer zichtbaar niet kops, maar opgelast. Niet mooi, lijkt me ook niet geweldig, maar de APK vindt het al jaren prima. Verder ook in de kofferbak niets dan lasnaden, nou ja, enzovoort.

Na deze inleiding het probleem: ik moest mijn achterdeur opnieuw afhangen, de ruit kwam tegen het paneel daarachter aan. Was fluitje van cent, maar daardoor merkte ik dat bij het omhoog gaan van de auto het portier beweegt ten opzichte van de omlijsting. Dat uit zich met “knap-” geluiden. Mijn enige conclusie is dat er iets beweegt dat niet moet bewegen! Kent iemand dat verschijnsel? Ik zie geen los laswerk of nieuwe rottigheid en de auto spoort goed. Wel is me al vaker opgevallen dat ik de portieren vaak moet nastellen, dat zou ook kunnen duiden op een torderend of “bewegend” frame? Of is ook dat normaal?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 28 januari 2007 04:12 PM
  [ # 1 ]

Dat is echt niet goed om te ontdekken op een zondag. De krachten op je chassis zullen niet heel veel veranderen tijden het omhoogkomen. dus dat is juist zorgwekkender..
Chassis moet stevig zijn, en niet alleen bij het omhoog komen. denk aan bochten rijden en hard remmen?! ik had ooit een eendje…..

bij genoeg roest mist de stevigheid vlak achter de achterdeur. Ze breken soms ook wel door midden Sad . kuch..

Tip: bank verwijderen en even onder de tank afdekplaat kijken. Wat je van buiten niet ziet kan daar redelijk mis zijn.
en meten wat er gebeurt.

.komma

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 28 januari 2007 04:12 PM
  [ # 2 ]

Re: beweging in frame/chassis?

Freek1971 schreef:

Mijn ID is al zo’n vijftien jaar (vorige eigenaar en ik) in dagelijks gebruik, en daardoor is er zeer veel aan gelast. Daarvan is bepaald laswerk voor mijn tijd gedaan, zo zijn de onderzijden van de longerons zeer zichtbaar niet kops, maar opgelast. Niet mooi, lijkt me ook niet geweldig, maar de APK vindt het al jaren prima. Verder ook in de kofferbak niets dan lasnaden, nou ja, enzovoort.

Na deze inleiding het probleem: ik moest mijn achterdeur opnieuw afhangen, de ruit kwam tegen het paneel daarachter aan. Was fluitje van cent, maar daardoor merkte ik dat bij het omhoog gaan van de auto het portier beweegt ten opzichte van de omlijsting. Dat uit zich met “knap-” geluiden. Mijn enige conclusie is dat er iets beweegt dat niet moet bewegen! Kent iemand dat verschijnsel? Ik zie geen los laswerk of nieuwe rottigheid en de auto spoort goed. Wel is me al vaker opgevallen dat ik de portieren vaak moet nastellen, dat zou ook kunnen duiden op een torderend of “bewegend” frame? Of is ook dat normaal?

kan er ook van afhangen hoe alles gelast is!!  ik weet dat je moet puntlassen,waar sommigen hier geen voorstander van zijn!! maar dit is juist bedoelt om het wringen en of het herzetten van het geheel tegen te gaan Wink

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 06:36 PM
  [ # 3 ]

Freek, is je daklijst in een goede staat ? En zit je dak goed vast zonder te kunnen bewegen ?
De stabiliteit van een b stijl waaraan de deur hangt, is ook afhankelijk van de staat van het dak.

Groeten,
Martin

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 29 januari 2007 09:33 AM
  [ # 4 ]

Bedankt, ik zal op de genoemde plaatsen eens wat blikken (voor zover nog blik aanwezig is Smile) werpen. Vooral die B-stijl is onderzoek waard.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 19 februari 2007 12:36 AM
  [ # 5 ]

Update. Ik heb alle genoemde punten afgelopen, dank daarvoor. Wel zoals gezegd veel gelast, maar nergens rottigheid. Dak zit goed vast, bodem ook onder de bank goed. Er is één uitzondering: veel rottigheid in de driehoek achter de C-stijl, waar dat “kussentje” voorzit. Daar zou eens een plaatje inkunnen, maar het omliggend gebied ziet er niet vervormd uit.

Bovendien is het geluid weg, en was dat onder het rijden (wanneer er inderdaad meer krachten opkomen natuurlijk) al nooit te horen. Mysterieus, maar voorlopig maak ik me even geen zorgen en houd ik het in de gaten…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 20 februari 2007 05:32 PM
  [ # 6 ]

Freek. Binnen in het achterportier zit een verstevigingsframe. Dit zit tegen de kopse kant van het portier gelast. Hierop worden ook de ophangogen geschroefd die aan de scharnieren komen te hangen.
Dat frame hoort onder in de deur op de bodem van de deurbak via een soort lip vastgelast te zitten. Word vaak vergeten bij deurrestauraties.
Wellicht is die lip van het frame bij jou wagen losgekomen waardoor de deur nu anders is gaan hangen ?
Martin

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 20 februari 2007 07:55 PM
  [ # 7 ]

Martin, dat is een geweldige tip, want inderdaad zijn alle deuren eens van nieuwe bakken voorzien, terwijl ze ook allemaal regelmatig moeten worden nagesteld. Ik ga morgen in het licht meteen kijken!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 22 februari 2007 12:46 AM
  [ # 8 ]

Als dat het probleem idd is, kun je het met een boormachine en een boutje oplossen. De voorkant van de achterdeuren is welliswaar de smallere kant, maar er is vast nog wel ruimte voor een boutje. Succes !

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 08 maart 2007 09:44 PM
  [ # 9 ]

als ik nou eens meer tijd had, dan zou ik ook sneller antwoorden! (en tips nalopen…). Vandaag kwam het er van. De deuren zitten strak vast, zowel voor- als na het afstellen. Geen speling in de hoogte dus. Ik neem aan dat je daarmee de bevestiging van dat frame vaststelt?

Ik kijk het weer een tijdje aan, in de hoop dat de portieren op hoogte blijven. Dank nogmaals voor het meedenken!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 08 maart 2007 11:22 PM
  [ # 10 ]

Freek,

Als je met ‘goed vast’ de speling van de deur op de scharnieren bedoeld, dan is dat niet wat ik bedoel.
Ik bedoel het subframe in de deur dat beneden aan de buitenhuis vastgelast moet zitten. Dat kun je moeilijk controleren. Het hoort dus in de voorkant van de deur beneden vast te zitten. Als dt niet zo is gaan de deuren hangen zoals de stand van de zon en de maan het toelaat. Een echte goede ‘fijn-afhanging’ krijg je dan niet voor elkaar.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 08 maart 2007 11:32 PM
  [ # 11 ]

Ok… dus dat “hangen” is niet te merken aan een “los” gevoel van de deur. Het voelt namelijk heel strak aan, en het afhangen lukte prima. Ik haal morgen (nogmaals)  de bekleding los.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 08 maart 2007 11:39 PM
  [ # 12 ]

Tja of je het zou moeten kunnen voelen.. Dan zou je dan denk ik het beste kunnen controleren door een hand aan de voorste bovenhoek te hebben en de andere aan de voorste onderhoek. En dan proberen de deur te ‘draaien’.
Het moet bijna wel aan je deuren liggen. Want je chassis en dakrand zijn goed. Is het trouwens niet gewoon de ruit die de ene keer niet in dezelfde positie omhoog is dan de andere keer ?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook