1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Trage remwerking DSuper
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 06:31 PM

Dag allen,

Ik heb een DSuper uit medio 72. Het volgende probleem doet zich voor.
Er zal al wel eerder over geschreven zijn denk ik maar ik vind het toch een dermate vreemd fenomeen dat ik het jullie even wil voorleggen.
Ik kamp al een tijdje met een vertraagde remwerking. Niets bijzonders zou je denken, gewoon even ontluchten.
Dat onluchten heb inmiddels meerdere keren gedaan (voor en achter), er kwam ook lucht uit inderdaad. En het is ook wat beter geworden.
Maar nog steeds is er een reactietijd van ongeveer een halve seconde voordat de remwerking inzet. Bijzonder inrrtant en bovendien niet zonder gevaar.
In ben er inmiddels van overtuigd dat er geen lucht meer in het systeem zit. Het enige waar het mijnsinziens nog aan zou kunnen liggen is niet aanliggende remschoenen achter. Zou dit inderdaad kunnen zijn ?
Als de remschoenen niet aanliggen moeten deze eerst richting trommel bewogen worden voordat er achter geremd kan worden. Dit heeft tijd nodig.
De vraag is of dit ook het remmen aan de voorkant zou kunnen vertragen, dit weet ik dus niet.
Ik heb de trommels er nog niet af gehad, en zou graag weten of bovenstaande ‘theorie’ de remvertraging zou kunnen verklaren.
Zijn er mensen met ervaringen die me kunnen helpen ?

Groeten en dank,
Martin

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 januari 2007 06:35 PM
  [ # 1 ]

Remmen met zo’n vertraging? Levensgevaarlijk… Mad

De enige oorzaak die echt waarschijnlijk is is lucht in het hydraulisch systeem. Ontluchten hielp al iets. Er komt nog steeds ergens lucht in het systeem. Bijvoorbeeld via de remservo.

Succes!

Citroen!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 06:39 PM
  [ # 2 ]

DriverD, als ik hem nu ontlucht komt er geen belletje meer uit.
Als er lucht inzit komt het er in ieder geval niet uit.
Ik heb wel eens gehoord dat er stikstof via lekke bolmembranen in het remsysteem terrecht zou kunnen komen. Maar omdat er bij ontluchtten geen bellen meer komen acht ik dit ook niet waarschijnlijk. Bovendien heb ik mijn vooraabbol al vernieuwd.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 28 januari 2007 06:54 PM
  [ # 3 ]

Misschien is je remservo wel aan z’n einde, of zijn je schijven/blokken aan vervanging toe. Verder zou het ook kunnen dat er een kleine lekkage in 1 van je remleidingen zit. Ik denk echter niet dat het iets met je trommels achter te maken heeft, want die verzorgen nog geen 20% van je remkracht.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 07:19 PM
  [ # 4 ]

Hoi Serge, de voorremmen zijn in prima staat. En en aan remkracht ontbreekt het de wagen ook niet. Als ie een keer remt remt ie goed.
Het probleem zou mijnsinziens misschien te maken kunnen hebben met de remschoenen.
Wellicht stuurt het remcommando liever olie naar de achterremmen zolang het daar nog geen ‘weerstand’ van krijgt.
Dit zou er toe kunnen leiden dat eerst alleen de achterremmen gevoed worden met olie, en zolang deze nog niet tegen de trommels liggen de voorremmen nog even moeten wachtten. Maar het is maar een theorie natuurlijk…

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 28 januari 2007 07:34 PM
  [ # 5 ]

Deze theorie gaat niet op aangezien de voor-remmen vanuit de voorraadbol worden gevoed, en de achterremmen vanuit de veercillinders achter.
Door de remservo lopen dus twee gescheiden remcircuits.
Het is me alleen niet duidelijk of de vertraagde remwerking alleen achter of rondom optreed.
Als je de wagen uitzet, kan je hem dam plattrappen d.m.v. het rempedaal een paar keer te bedienen en zoja hoevaak moet je daarvoor trappen?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 08:25 PM
  [ # 6 ]

Piet, de vertraging is rondom. Gedurende een halve seconde word er dus helemaal niet geremd. Je hoort dan wel heel even een sissend geluid. Zodra dit geluid ophoud word er daadwerkelijk geremd.
Je hoort denk ik even olie door de leidingen vliegen alvorens er remwerking optreed.
Ik ben het met je eens, de voorremmen en achterremmen worden uit verschillende reservoirs gevoed. Maar toch blijft het vreemd dat er eerst olie moet gaan stromen voordat er dan eindelijk geremd word.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 januari 2007 08:36 PM
  [ # 7 ]

Als ik m’n voet op het pedaal zet zit er ook een heel kleine vertraging in. Juist die minieme vertraging maakt m.i. dat een iemand die de DS niet kent de eerste keer veel te hard doortrapt.
Overigens: in een andere auto moet je je voet optillen om het hoogteverschil tussen gas en rem te overbruggen. Kost ook tijd.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 januari 2007 09:00 PM
  [ # 8 ]

Is je rem accu goed op druk?
en natuurlijk je achter remmen even af stellen.
Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 januari 2007 09:04 PM
  [ # 9 ]

Egbert, hij heeft geen remaccu, het is een ID.
Ik ga inderdaad mn achter remmen maar eens afstellen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 januari 2007 10:16 PM
  [ # 10 ]

Na deze post ben ik er nog meer van overtuigd, dat er lucht in je systeem komt. Mijn DS-en remmen direct, echt binnen no time. Dat hoort ook zo.
De remservo is vaak de eerste verdachte, maar ook een kapotte veerbol geeft veel stikstok (ook samendrukbaar) in het hydraulisch systeem.

Hoe dan ook: systematisch zoeken en niet meer met de auto rijden, echt gevaarlijk. Je moet direct een noodstop kunnen maken.

Citroen!

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 28 januari 2007 10:17 PM
  [ # 11 ]

Nog even over dat ontluchten, auto in zijn hoogste stand en motor laten draaien tijdens ontluchten?
Voorremmen ook gedaan?
Als dat allemaal al gedaan is blijft er nog maar één gezamelijk component over dat zowel voor als achter remmen kan beinvloeden.
De remservo.
Wordt deze warm na een lange rit? Dat zou kunnen duiden op interne lekkage. Zoniet dan kan er vuil in zitten waardoor de regelpistons pas bij een hogere druk in beweging willen komen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2007 01:07 PM
  [ # 12 ]

Remblokken voor in nette staat? niet nat of vet? Zitten alle zuigertjes los?
Zoals DriverD al zegt moet de ds METEEN op de voorwielen gaan remmen. Als de blokken vet zijn of nat LIJKT het alsof er niet geremd wordt maar dat is niet zo, de vertraging is alleen te weinig om te voelen.
Bij een vast zittende zuiger moet de andere eerst de schijf iets verbuigen voor dat de vertraging begint.
Na stellen van de achterremmen weet je het zeker. Als deze wel meteen aangrijpen na stellen zal de auto achter meteen remmen en als je niet uitkijkt de achterkanbt de voorkant willen inhalen!  Pas daarvoor op!
Rolling Eyes  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 29 januari 2007 04:51 PM
  [ # 13 ]

Das inderdaad een goede. Ik heb de voorremblokken er nog niet uitgehad. En de gangbaarheid van de 4 cilinders nog niet kunnen controleren.
Dat zal ik even doen inderdaad. Gewoon door te kijken of ze terug te duwen zijn neem ik aan.

De remwerking is trouwens (na die halve seconde) wel prima te doseren.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2007 04:57 PM
  [ # 14 ]

Met het blok eruit remmen(voorzichtig) met een schroevendraaier ertussen en daarna de zuiger schoonmaken en terugduwen!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 29 januari 2007 05:01 PM
  [ # 15 ]

Ok, hoe dik moet die schroevendraaier dan zijn ? Ik zou mijn cilinders (en olie) er niet graag uit zien springen.  Laughing

Als je trouwens zachtjes (of hard) remt trekt de auto ook in zn geheel niet naar links of rechts.
Als er een cilinder van de voorremmen vast zou zitten dan zou je toch ook een wagen krijgen die naar een bepaalde kant trekt ?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook