Ter lering ende vermaak:
Misschien dat ik ‘t hier al eens verteld heb, maar mijn BX Progress begon ineens ontzettend olie te lekken en verbruiken. Dus gingen we eventjes klepseals vervangen en keerringen en koppakking vervangen…
Zo gezegd zo gedaan! Eerst maar de kop eraf… hm bouten zitten fijn vast. Meer kracht dan maar… krak! krak! twee kopbouten gebroken.
Nou oke, heel het blok eruit en reviseren die boel… gebroken bouten wilden het liefst in het blok blijven zitten, hebben we uit moeten laten boren. Fijn is dat zeg…
Nouja, een week of 4 later hangt het blok weer op z’n plek en zijn de klepseals, alle keerringen, koppeling, d-riem, koppakking, olie, koelvloeistof en bakolie vervangen. Motortje startte zomaar ineens, liep als een zonnetje. Enige puntje was een soort huilend geluid. Na overleg met de BX-goeroe M.Postma (;)) besloten de spanrol van de d-riem losser te zetten. Weg geluid!
De groene Progress heb ik voor een vriendenprijsje aan m’n broer verkocht.. zijn eerste auto was dus tevens mijn eerste auto Motortje loopt beter dan ie ooit gedaan heeft, waarschijnlijk met een lager verbruik. Koppelen en schakelen gaat lichter dan ooit tevoren, ik heb iemand erg blij gemaakt met een BX!
Hieronder nog een fotoverslag van de hele operatie, ‘t heeft een week of 5 geduurd maar uiteindelijk zitten alle slangen en stekkertjes weer op hun plek!
:klunck
Dat doe ik je niet na !
Schijt aan originaliteit.
Ho ho, ik was voor een groot deel meer toeschouwer hoor Voor het echte werk moet ik Gijs ontzettend bedanken, en Marten ook
Zou je dat bij mij ook “even” kunnen doen?
Harm schreef:Ho ho, ik was voor een groot deel meer toeschouwer hoor Voor het echte werk moet ik Gijs ontzettend bedanken, en Marten ook
Welk werk?? Dat is teveel eer hoor Ik moet wel zeggen dat Gijs het zaakje kranig heeft opgepakt ondanks dat hij niet zoveel BX specifieke ervaring heeft En als ik het zo zie allemaal lijkt het allemaal weer helemaal goed te komen met de prog.. Jammer dat je nu je GTI hebt gekocht
Gr,
Marten
Inderdaad, knap gedaan, Citroen rijden is niet alleen leuk, maar eraan sleutelen is ook erg leuk
ZX1.4i schreef:Inderdaad, knap gedaan, citroën rijden is niet alleen leuk, maar eraan sleutelen is ook erg leuk
knap gedaan? hij heeft alleen nog maar alles uit elkaar gehaald
het IN elkaar zetten is het moeilijkste
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ZX1.4i schreef:Inderdaad, knap gedaan, citroën rijden is niet alleen leuk, maar eraan sleutelen is ook erg leuk
knap gedaan? hij heeft alleen nog maar alles uit elkaar gehaald
het IN elkaar zetten is het moeilijkste
Inelkaar zetten… ach, dat gaat gewoon in omgekeerde volgorde
Maarre, zoals al te lezen viel, hangt het blokje weer in de BX en rijdt ie alweer.
Bij mij gaat er dus volgend jaar ook een mooi 1.9 16v of 2.0 blokje inkomen maar dit is al een mooi verslag met uitgebreide foto’s !
Het blokje ligt er inderdaad weer in en de BX rijdt weer… beter dan ooit! motor loopt vreselijk lekker, er lijken rammels weg te zijn, koppeling is licht, bijna eng gewoon!
Ik begin al jaloers te worden…
Een nieuwsgierig vraagje, heb je ook de zuigers, zuigerveren, cylinderbussen, vervangen?
Een nieuwsgierig vraagje, heb je ook de zuigers, zuigerveren, cylinderbussen, vervangen?
Nee, alleen de rubberen ringen die onder de zuigerbussen liggen.