Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De motoren van de IDDS (CX,HY en TA) hebben een lage compressie en doordat er niet overal sensoren aanhangen kan er best een graadje of wat verschil in ontstekingstijdstip zitten zonder dat dit direct (vervelende) problemen oplevert.
Dat is uiteraard al anders met de 2.1 en 2.3 injectiemodellen,laat staan met moderne automotoren.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou, de 2liter en de 1900 worden op hetgehoor wel ‘mooi’ afgesteld. Ze staan dan vaak te laat zodat ze op LPG errug slecht starten. Als je ze op tijd of ietsie vroeg zet en een beetje rijk gaat alles een stuk lekker van start!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
uhh , te vroeg? gaat ze dan niet pingelen?
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pj_ds schreef:uhh , te vroeg? gaat ze dan niet pingelen?
niet TE vroeg.. LPG verbrandt langzamer dan benzine dus een ietsje vroeger geeft goed resultaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb de Lumenition-onsteking lang geleden met de stroboscooplamp afgesteld. Het lukte me niet om bij drie of vier toerentallen de vervroeging exact met de tabel af te stellen en heb een soort gemiddelde genomen. Hoe doen jullie dat? Bij welk toerental stel je ‘em exact af?
Nu in de barre kou (?) is het contact aan, choke helemaal uit, starten zonder gasgeven. De krukas gaat tweemaal rond (erg traag overigens, 1 a 2 t/ps) en vroooooommm. Lopen die madam op LPG. Ik start koud nooit op benzine. Ook als het niet koud is, start ik de koude motor met de choke uit op LPG en dus als ‘ie aanslaat de choke in tot 8-900 toeren.
Ergo: erg betrouwbaar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik pak 2000 rpm (lekker onbetrouwbaar op de toerenteller in de auto).
Door versleten vervroeg systeem heb je het door jou beschreven effect.
Oplossing: 123.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Boogaard, bedankt.
Zolang de wagen nog goed start, doortrekt en niet te veel zuipt, spaar ik nog door voor zo’n eentweedrie.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GeraldDSuper schreef:Zolang de wagen nog goed start, doortrekt en niet te veel zuipt, spaar ik nog door voor zo’n eentweedrie.
Same here. Ik rijdt met een velleman kitje. contactpunt gestuurde elektronische ontsteking…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
123 is inderdaad beslist niet nodig om een startprobleem te verhelpen. Dat is met hagel op een vliegje schieten. Hagel in de vorm van euro’s, wel te verstaan:-)
Voor wat het waard is: mijn ID19 start ook bij koude altijd meteen op gas. De auto is altijd op het gehoor afgesteld, dat hij dan te laat staat kan ik niet onderschrijven (wel eens na afstellen op gehoor gecontroleerd, stond toen wat te vroeg). Wel goed en rustig luisteren.
Pete schreef dat hij het gaspedaal herhaaldelijk intrapt bij het starten. Dat is inderdaad niet de methode, een klein beetje intrappen helpt bij mij wel (moet zelfs). Heel belangrijk is verder: doorstarten! Als hij even pakt en dan afslaat kan ik het wel vergeten, bevriezing. Dan moet ik op benzine verder.
Wat dat betreft, is het me wel eens opgevallen dat veel mensen bij erge kou ineens op benzine teruggrijpen terwijl dat circuit de rest van het jaar niet gebruikt wordt. Dat inhouden op benzine dat Pete beschrijft duidt erop, dat die carburateur zorg behoeft. Schoonmaken enzo, en ook gewoon eens 100 kilometer op benzine rijden. Het is slim om te zorgen dat de auto altijd goed op benzine loopt, dat starten op gas blijft een wankele bezigheid als het goed vriest.
De middenstand: bij mij werkt het niet. is daar een uitleg bij? Verder zit ik liever niet met koude vingers snel die knop te bedienen. Als je je vergist start je op benzine én gas, dat heeft mij een keer een backfire opgeleverd (niet in een Cit overigens).
Wat dynamo en regelaar betreft: als de motor te langzaam draait bij het starten moet je het daar zoeken, draait hij fel rond dan is het iets anders. Een slechte bobine is ook nog een optie, die heeft dan door de (bij kou hogere) startstroom onvoldoende pit om een vonkje te maken. Vaak slaat de auto dan wél of bijna aan op het moment waarop je de sleutel loslaat.
Al met al denk ik dat je met gewoon (bij mij vrij minimaal) onderhoud een heel eind komt.
Corrosion sympa!
Freek1971 schreef:De middenstand: bij mij werkt het niet. is daar een uitleg bij? Verder zit ik liever niet met koude vingers snel die knop te bedienen. Als je je vergist start je op benzine én gas, dat heeft mij een keer een backfire opgeleverd (niet in een Cit overigens).
In de middenstand geeft ie gas noch benzine, waardoor je start op hetgene wat nog in de motor en leidingen zit. Vervolgens schakel je direct wanneer ze aanslaat op lpg over. Om de een of andere reden is dat bij LPG door velen, incl mij, een beproefde manier om te starten. Wellicht levert een koude verdamper lpg in een toestand die net voorbij het vloeibare is, maar nog wel zeer koud. Ik kan me voorstellen dat een motor daar niet graag op start.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Serge schreef:Freek1971 schreef:De middenstand: bij mij werkt het niet. is daar een uitleg bij? Verder zit ik liever niet met koude vingers snel die knop te bedienen. Als je je vergist start je op benzine én gas, dat heeft mij een keer een backfire opgeleverd (niet in een Cit overigens).
In de middenstand geeft ie gas noch benzine, waardoor je start op hetgene wat nog in de motor en leidingen zit. Vervolgens schakel je direct wanneer ze aanslaat op lpg over. Om de een of andere reden is dat bij LPG door velen, incl mij, een beproefde manier om te starten. Wellicht levert een koude verdamper lpg in een toestand die net voorbij het vloeibare is, maar nog wel zeer koud. Ik kan me voorstellen dat een motor daar niet graag op start.
ik heb net mijn Ds gestart (21 i.e.) batterij half plat en na net 4 toeren rondgedraaid te hebben dacht ik bij mezelf:tja,die zal niet aanslaan!! maar wel hoor. op de 4 de krukas toer sloeg ze aan en direct mooi verhoogd stationair draaien! toch leuk die injectiemotoren
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
TIP:
neem twee liter heet water. Giet dat over de verdamper. ga starten op lpg. Werkt altijd. ( ops: in de middle of nowhere werkt pis ook ops: )
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
En als hij, nadat je de hele motorruimte hebt volgezeken, nóg niet start bel je gewoon de wegenwacht!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja meneer hij loopt op ammoniac!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ja meneer hij loopt op ammoniac!
En, met de gemiddelde bierconsumptie tijdens het sleutelen in gedachten, zal het met die 2 liter zeik ook wel lukken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste