Mijn Xantia heeft de volgende storingen maar af en toe:
1: achterruitverwarming doet het soms niet
2: kachelventilator doet het soms niet (volgens mij tegelijk met 1)
3: snelheidsmeter blijft soms haken en schiet pas later naar de goede snelheid.
Verder heb ik de indruk dat het in het interieur niet warm genoeg wordt, de clima staat op 24 graden C. maar het is binnen echt kouder.
Ik heb voor a.s. maandag een afspraak gemaakt bij de Citroën dealer maar sinds ik gebeld heb voor de afspraak werkt alles weer. Zouden ze dan wel iets kunnen vinden? Zijn het bekende problemen en zo ja, waar zit het meestal in?
Alvast bedankt!
Re: soms wel soms niet storing…
voge schreef:3: snelheidsmeter blijft soms haken en schiet pas later naar de goede snelheid.
Dit is een bekend kwaaltje bij type 1B waarbij de meter electronisch word aangestuurd.
Het zijn de pinnen aan de achterkant van het tellerpaneel, even doorsolderen en je heb er geen last meer van.
Deze 4 grote pinnen kun je niet missen, het zijn de enige die zo groot zijn.
Re: soms wel soms niet storing…
ZX1.4i schreef:voge schreef:3: snelheidsmeter blijft soms haken en schiet pas later naar de goede snelheid.
Dit is een bekend kwaaltje bij type 1B waarbij de meter electronisch word aangestuurd.
Het zijn de pinnen aan de achterkant van het tellerpaneel, even doorsolderen en je heb er geen last meer van.Deze 4 grote pinnen kun je niet missen, het zijn de enige die zo groot zijn.
Bedankt! Heb helaas al best lang geen tijd om er zelf iets aan te doen maar een Citroën dealer zal dit toch ook wel weten?
je aanjagermotor en je achterruitverwarming storing zit in je contactslot die dan waarschijnlijk vervangen moet worden.
de solderingen waren mij niet bekend, maar ik moet wel zeggen dat de tellers die bij ons niet meer functioneerden na vervanging van de teller geen problemen meer gaven. dat een teller defect is komt gewoon regelmatig voor.
maar ik zal er zelf eens op letten in de toekomst, want je bent nooit te oud om nog wat te leren zeg ik maar.
Meestal gaat het idd om de contacten die problemen geven.
Je kan ook alleen de draadboom vervangen en je slot zelf behouden.
Op de foto zie je het contactslot.
De pen van het stuurslot kan je losschroeven. Je kan dan het slot van de schakelboom losmaken. De contacten kan je evt ook wat opfrissen dmv van reiniger voor elektrische componenten zoals CRC.
S^6
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Ik heb al een afspraak gemaakt bij de Citroën dealer voor a.s. maandag vanwege tijdgebrek maar ik zal daar aangeven dat het naar alle waarschijnlijkheid over het contactslot of de contacten van de kabelboom daarachter gaat. (dat ze niet eerst mijn hele middenconsole eruit gaan slopen)...
voge schreef:citroen23 schreef:doe er je voordeel mee…....
ben te lui om het over te tikken ops:Dus de bedrading van het contactslot kan ook nog slecht contact maken… Over welk relais gaat dit? Bedankt!
D’r staat: was slecht contact waar de vier draaden in de relais komen .Blijkbaar water via draadbundel van motercompartiment op de relaishouder gelopen.mvg
heeft dus niks met het stuurlot te maken maar met een relais-voetje/houder.
ik verdenk het relaisvoetje onder de stuurkolom…......
ik zou dus ff een spuitbus contactspray aanschaffen en alle voetjes/houders van de relais mee inspuiten die onder het dashboard zitten. wat baat niet dat schaad ook niet.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:stuurlot
Wie heeft het over een stuurslot??
Maar ik kan allicht eens wat gaan spuiten met die narigheid ja
Re: soms wel soms niet storing…
voge schreef:Bedankt! Heb helaas al best lang geen tijd om er zelf iets aan te doen maar een Citroën dealer zal dit toch ook wel weten?
Ligt aan de dealer, de dealer waar ik advies gevraagd had wat het kon zijn wist het niet en riep dat word een nieuw tellerpaneel a €700. Gelukkig wisten een paar slimmerikken hier wel wat er aan de hand is. Dit is een makkelijk klusje, een uurtje werk, scheelt je weer een uur arbeidsloon.
Re: soms wel soms niet storing…
ZX1.4i schreef:voge schreef:Bedankt! Heb helaas al best lang geen tijd om er zelf iets aan te doen maar een Citroën dealer zal dit toch ook wel weten?
Ligt aan de dealer, de dealer waar ik advies gevraagd had wat het kon zijn wist het niet en riep dat word een nieuw tellerpaneel a €700. Gelukkig wisten een paar slimmerikken hier wel wat er aan de hand is. Dit is een makkelijk klusje, een uurtje werk, scheelt je weer een uur arbeidsloon.
Ik vraag het van tevoren wel, als ze er een nieuw tellerpaneel in willen zetten kan ik altijd nog zeggen dat ze dat alleen voor de prijs van een kwartiertje solderen mogen doen
Zo, heb net de Xantia bij de dealer gezet. Ter informatie heb ik het plaatje van ZX1.4i nog uitgeprint, evenals het antwoord van Sat2000 en hammie (samengevat..)
Ik hoop dat ‘t maandagavond allemaal is opgelost!
Bedankt tot zover!
Ohja, mag me van ‘t weekend vermaken in een Xsara 1.6i, rijdt ook best goed geloof ik.
De contactjes zijn doorgesoldeerd, snelheidsmeter werkt dus weer prima! Ook zit er nu een nieuw contactslot in. Alle problemen zijn dus weer opgelost…
voge schreef:De contactjes zijn doorgesoldeerd, snelheidsmeter werkt dus weer prima! Ook zit er nu een nieuw contactslot in. Alle problemen zijn dus weer opgelost…
Hee handige dealer. They’re used to take orders
Ik had zelfs het idee dat ze ‘t wel leuk vonden. De monteur vroeg vandaag nog een keer of de snelheidsmeter het nog steeds deed en vertelde dat hij zijn loep weer eens vanonder het stof gehaald had om naar de soldeerverbindingen te kijken. Ik ben er ook wel blij mee, heb echt even geen tijd om zelf aan de auto te prutsen. Volgende week vakantie, dan ga ik eerst weer eens verder aan de eend, de Xantia moet gewoon rijden en meer niet