4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Laadstroomlampje/Richtingaanwijzer
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 13 december 2006 08:39 PM
  [ # 46 ]

Re: knipperrelais

camemBert schreef:

Wat ik nu nog niet snap is waarom de 2 lampjes allebei branden, of je nu li of re slecteert. Kunnen deze aansluitingen niet parallel aan de clignoteurs worden geschakeld, linker lampje voor linker clign en andersom?

bedoel je dat als je links aangeeft, dat dan zowel het linker als rechter knipperlicht gaan knipperen ? Als dit zo is dan is dit hetzelfde als bij mij, ik heb begrepen of ergens gelezen dat bepaalde types dit hebben ?!?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 13 december 2006 09:08 PM
  [ # 47 ]

diodes tussen de bedrading plaatsen Wink

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 13 december 2006 11:04 PM
  [ # 48 ]
bogaard77 schreef:

accu laad niet bij. euvel komt vaak voor bij oude spanningsregelaar in combi met oude dynamo.
Versleten koolborstels geeft zelfde effect. Cool


Hoe bepaal je of de koolborstels versleten zijn? wat zijn de criteria en kun je ze vervangen en waar haal je die dan vandaan ?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 december 2006 11:52 PM
  [ # 49 ]

Er zijn types waarbij het linker controlelampje alleen knippert met het inschakelen van de linkerknipperlichten,en vice versa voor de rechterkant.
Bij mij (een DSuper uit ‘74) doen ze het alletwee tegelijkertijd,welke kant ik ook opga.
Je kunt dat gerust ombouwen,maar hier neem ik genoegen mee.

Koolborstels haal je bij de autoelectrozaak,of kijk eens bij Conrad op de site.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 december 2006 11:48 AM
  [ # 50 ]
pete72ds schreef:
bogaard77 schreef:

accu laad niet bij. euvel komt vaak voor bij oude spanningsregelaar in combi met oude dynamo.
Versleten koolborstels geeft zelfde effect. Cool


Hoe bepaal je of de koolborstels versleten zijn? wat zijn de criteria en kun je ze vervangen en waar haal je die dan vandaan ?

Ja je kan ze aardig eenvoudig( bij de ducellier) vervangen. Het platte stekkertje op je dynamo zit op een houdertje dat je uit de dynamo kan schroeven. je krijgt dan je koolborstels mee. ze moeten minimaal een 5 mm uitsteken. Nieuw wel 10 mm. Je koopt ze bij de auto-elektra boer voor een paar centen. Soms kan je de hele houder kopen voor een paar euro en hoef je niet zelf te solderen!
Bij de Paris Rohne zitten ze meer naar binnen( dacht ik) en moet je meer openmaken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 14 december 2006 12:19 PM
  [ # 51 ]

knipperlicht

Ik wil niet tegen sommige meningen ingaan maar, als je op de installatietekening kijkt van d super met een dy3 motor type vanaf 71 <dan zie dat er een verbinding loop met het remlichtschakelaar Het relais nr 31 zie een verbindinglopen welke waarschijnlijk massa is r het aanzetten van je linker of rechterknipperlict het relais word aangestuurd.En vanaf je schakelaar je doorschakeld naar je linker of rechteknipperlicht via het controlelamp Hoe precies kan ik jullie niet uitleggen.Maar zeker is dat het niet mijn dynamo is want deze laad goed bij en ook zie je geen vermindering als je licht aandoet.Waarom de controle lamp van de laadstroom uitging bij het remmen kan ik niet verklaren
DIT ALLES OPGEZOCHT ZIE TEKENING NR Dh 510-00a reperatiehandboek deel i bis alle typen vanaf september 1965   {DV-DT-DJ-DJ.IE modellen vanaf1971]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 december 2006 12:46 PM
  [ # 52 ]

In mijn schema loopt de stroom via de contactsleutel naar de knipperautomaat.(31) en vanaf daar naar de schakelaar(45). Vanaf daar naar 9, knipperlicht linksvoor en 58 knlicht links achter OF naar 55 en 1 en dat is de rechterkant….Daarna naar de aarde….

Remlichten hebben hier niets mee te maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 december 2006 09:25 PM
  [ # 53 ]

Lees dit topicje ook maar efkes door.. Wink

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174960

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 16 december 2006 10:39 PM
  [ # 54 ]

knipperlicht

Bedankt voor je voorbeeld ;dit komt overeen met mijn boeken alleen zie ik vanaf het relais een verbinding naar massa ,het vreemde is er staat geen draadnummer bij !!!!!!!!!!!.Heel vreemd blijft alles correct werken ook weer vandaag met de dame gereden en alles bleef lang goed.Heel even viel ze terug in de oude situatie toen begon weer het laadstroonlampje mee te knipperen .Maar deze sutuatie verdween plotsklapsweer.Ik wil toch maar eens naar mijn koolborstels gaan kijken zoals bogaart al aangaf .Het vreemde hierbij wel is dat de accu goed bij gelade word .

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 december 2006 12:17 PM
  [ # 55 ]

Je koolborstels slijten. Er komt dan eens een moment dat een van de 2 de rotor op een bepaalde plaats niet meer raakt doordat de rotor niet exact rond is. als dit gebeurd begint hij daar te vonken wat weer slechte contacten oplevert enz enz..
De tijd dat de koolborstel wel de rotor raakt laadt de dynamo nog wel…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 30 januari 2007 11:00 AM
  [ # 56 ]

@Bogaard77:

Het is niet de Ducellier maar de Paris Rhone waar je de koolborstel van buiten af kan inspecteren/vervangen.
 

Dacht ik even te doen op de vrijdagavond voor de cursus hydr. op zaterdag… Als je het plastic kapje met EXC er op uit de dynamo wipt, zie je het moertje van de bout die aan de schild-zijde naar binnen steekt. als je die los schroeft schiet alles los: moertje valt naar binnen, met een pincet dacht ik het contactlipje en de koolborstelhouder er uit te lichten maar er ging wat vonken zodat de schrikreactie het lipje ook in de dynamo deed verdwijnen. Nog geprobeerd om de dynamo uit te bouwen, maar je kan er onder niet zomaar bij. In de hoop dat de losse onderdeeltjes de boel niet doen vastlopen, zelf een aansluitlipje gemaakt en een moertje met tape aan de koolborstelhouder geplakt. het kunststof huisje waar alles aan vast zit viel steeds in de dynamo en moest ik uiteindelijk met sekondelijm vast zetten om alles weer in elkaar te krijgen.
De koolborstel was zeker 11 mm lang dus goed.
Ik bleek een ook electronische regelaar te hebben in de oude behuizing.
Mijn probleem is dat de dynamo niet meer bijlaadt als alles aan staat, incl. acherruitverwarming (blower/heater 120W)
Ligt dit aan de dynamo? Normaal laadt hij goed bij de versch. toeren.
(23i mech pallas 1974, lpg)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 januari 2007 12:53 PM
  [ # 57 ]

Je noemt twee dingen:

Je kan bij de paris Rhone de koolborstel wel vervangen
Je hebt dat geprobeerd en de handel dondert naar binnen…

Bij de ducellier schroef je aan de buitenkant een parkertje los en kan je die koolborstel eruitpakken. Er springt niks weg. Hmmm..

welke is makkelijker?  Rolling Eyes

Als alle verbruikers aanstaan en de dynamo laadt niet meer genoeg bij zou ik idd de dynamo verdenken. Er zijn altijd TWEE koolborstels. een slijt altijd harder dan de andere. Verder kunnen er diodes kapot zijn zodat de dynamo niet meer de max stroom levert die zou moeten!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 30 januari 2007 03:21 PM
  [ # 58 ]

Je hebt gelijk over wat makkelijker is, ik ken de Ducellier niet…

Ik neem aan dat de ander koolborstel aan de onderkant zit?

Ik ga in ieder geval nog de diodes doormeten, maar voor de andere koolborstel zal ik de dynamo wel moeten demonteren.

Hoe kan ik dat het eenvoudigst doen? Dynamo met of zonder steun demonteren? Wat moet er allemaal omheen eerst weg?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 januari 2007 03:48 PM
  [ # 59 ]

Met steun! twee bouten 14. als je mazzel hebt is de steun al ingezaagd en hoeven de bouten er niet helemaal uit. Alleen je accupool afkoppelen en de snaarspan steun losmaken. Draden eraf. snaren eraf. klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook