Bij gebrek aan een “rund van het jaar” topic, post ik “het” maar hier.
Aangezien de GTI nog steeds olie lekte uit de carterpan (vooral bij warme motor) was het nodig de carterpan om te wisselen. Netjes de olie weer aftappen, voorraadbol los, aircopomp eraf, etc.. Pan eronder uit schroeven.
Nieuwe pan insmeren met vloeibare pakking, kartonnen pakking erop, weer vloeibare pakking op de andere kant, monteren.. alle boutjes aanhalen. Weer aanhalen… Tot ze allemaal mooi vastzitten.
Olie weer teruggieten: peilen. Vervolgens checken of er niks lekt en weer aanvangen met het monteren van de losse dingen.
Toen zag ik pas de multieriem zitten tussen het onderblok en de carterpan. G$dverdeg#dgloeiende .... ops: ops: ops: ops: ops: ops:
Daarna
Allemachtig, wat kun je daar pissig van worden.
Weer de pan erondeuit kunnen schroeven. Olie eruit. Pakking NaarDeKlote, multieriem NDK en 2 uur voor niks staan klooien.
Teringbitch uhhh GTI !!!!
was wel niet met de BX, maar met de andere fransman, de 406…...
Beetje oververhitting en ik dacht na een tijdje stilstaan…., kan nu het dopje van de radiateur er wel afhalen…....
nog verder gaan????
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Even een cilinderkoppie van een BX doen!
Tijdens het aandraaien van de koppbouten brak het bitje van het Torx (nog een Gedore ook) Ander bitje erin en schroeven maar.
Alles in elkaar geschroefd, geen probleem, echter tijdens het ronddraaien van de motor blijkt dat ik die niet kan ronddraaien.
Groot raadsel: kop te ver gevlakt? tijdstip niet ok? geen oplossing kunnen vinden, kop er weer af en wat blijkt: Afgebroken stukje van het bitje ligt in de verbrandingsruimte en blokkeert de zuiger.
Voortaan toch maar de bougiegaten dichtmaken tijdens werkzaamheden.
Verder nog wat zaken als na wat sleutelwerk en proefrit de ratel terugvinden op de krukaspouliebout (gelukkkig dat ie de goede kant uit ratelde)
Vergeten dynamo vast te draaien, en onderweg naar frankrijk een losgelopen dynamo hebben (gelukkig hing hier ook het riempje nog aan de poulie)
Laatst nog: vergeten dat er nog restdruk op die gekke voorraadbol (voor de cx rijders onder ons: die met de slangklem op het subframe!!) zat.
Toen ik de leiding lostrok was ik net de Hulk, LHM overal en van de schrik ook nog een HD leiding om zeep geholpen.
Ach ja, je kunt ook niets zelf aan je auto doen, maar garages zijn duur en maken ook grove fouten;-)
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ops:
Mn kachel blower van de DS haperde. Ik dacht, geef ik er een bemoedigende dreun op…. Sla ik een gat in het kachelslakkenhuis… ops:
Vervolgens de auto starten zonder dat de treiterslang zit gemonteerd. Zolang de pomp moest werken was er niks aan de hand. Auto gaat omhoog. Ik hoor een tik, de HD regelaar slaat af en…. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mijn STOMSTE fout : Lekker alles schoon gemaakt ,en een nieuwe koppeling op een ander vliegwiel gemonteerd (daar paste immers m’n nieuwe koppelingssetje op),alles netjes afgesteld,en aangesloten…...Starten…...De Dyane maakte een 30 tal “rauwe"omwentelingen,.........pats boem uit met de pret.motor vast..
Oorzaak ?? vergeten het vliegwiel “vast"te zetten!!.gevolg…..? de hele krukas uit het lood,en een weekend sleutelen weg. wegooien maar weer !!!!!!!!!!! lomp..lomp !
Gr Claus ops:
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Een BXremklauwzuiger voor terug willen draaien met de handrem er op gaat ook niet zo makkelijk…..
Piet Visser schreef:Och, helemaal trots thuiskomen met een set om stikstof in de bollen te vullen.
Moet dus gelijk uitgeprobeerd worden.
Ik denk dat moet ook kunnen zonder de bol te demonteren, dus aangesloten, stikstof erin en ....pang.
Een hoop damp uit het LHM tankje en de vuldop pleite.
Bleek die bol toch al verder op dan ik dacht.
Met een verse bol en ontluchten is het toch goed gekomen, voortaan toch maar demonteren.
Ik vind deze toch wel het allerleukst! Dit zal ook wel de reden zijn dat citroen later afgestapt is van vullen op de auto…
Om maar een eigen verhaal te posten:
Sta ik samen met stoterstangen90 een verder kale koets van een TZD Turbo op de kant te rollen. Om een beetje een hefboom te hebben hebben we allebei een linkerdeur open gedaan en hiermee de wagen op z’n kant getild. Eenmaal op z’n kant (stoterstangen moest er wat uitslijpen, geloof ik) roept hij: vingers weg, ik laat de deur dichtvallen! Knal, deur dicht. Dus ik denk: mooi, mijne ook dicht en laat em dicht vallen.
Een geschreeuw ineens: zit stoterstangen met z’n vinger tussen de deur die echt LOEIHARD dichtviel!
Gelukkig was het hoekje verrot van die deur, anders was ie zijn vinger wel kwijt geweest. OEF. Hij heeft het er goed afgebracht met 1 nagel minder die inmiddels wel weer aangegroeit is (tis een paar jaar geleden).
Hee, stoterstangen, nogmaals, SORRY!
Ries schreef:Het domste wat ik me kan herinneren was dat ik toen ik mijn iksem net had, ik de motorolie even ging verversen.
Bakkie er onder, stop los en leegbloeden maar, goed laten uitlekken…klaar.Voor de gein nog even de peilstok er uit trekken…...huh, precies tussen de strepies, ken dattan nou?
Had ik de verkeerde stop er uit gedraaid en mijn versnellingsbak laten leeglopen….
Tsjonge zeg, wat schoot ik in de lacht toen ik dit las. Ik zie het gewoon helemaal voor me
mpostma schreef:
Toen zag ik pas de multieriem zitten tussen het onderblok en de carterpan. G$dverdeg#dgloeiende .... ops: ops: ops: ops: ops: ops:
Eindelijk weer gefixed. De GTI heeft uiteraard straf gehad (je moet je toch ergens op afreageren).
Ik vind dat er wel wat weinig “rund van de week” ontboezemingen gepost worden.
Kijken of het trillen in het stuur onbalans van de aandrijfas is. Auto op bokken, goed gas geven… ja die trilt, behoorlijk zelfs, zo hard dat de bokjes in de grond zakken. En dat geeft weer lawaai, met 180 km/u een wiel op de grond, einde versnellingsbak.
Met de achterklep open achteruit de garage inrijden ( wel goed zicht )
Zonder olie loopt zo.n blokkie vast.
Remblokken vergeten monteren.
Zo,n klien lagertje om je vinger doen schoonmaken en dan met perslucht drooigblazen, bziieee pats uit elkaar gespat, en een zwaar gekeude vinger.
Na een half uur rijden met 20 balken op je dak, ineens zien dat de sjorband nog op de stoel naast je ligt.
En vrijdag mn laatste, na 20 storing op mn radio er achter komen dat niet de radio stuk is, maar dat mn uitlaat eronderuit hangt.
norbert schreef:
En vrijdag mn laatste, na 20 storing op mn radio er achter komen dat niet de radio stuk is, maar dat mn uitlaat eronderuit hangt.
zo heb ik eens alle wiellagers etc. vervangen aan m’n eerste auto (kever)
in een snelle rechtse bocht kreeg ik namelijk trillingen in het stuur en zwaar gebrom vanonder de wagen
tja dat heb je als je elk dag dezelfde snelle bocht over de witte geribbelde lijn rijdt ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zeggeh, Norbert, al die blunders maken mij toch wel wat nerveus hoor ... ops:
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Zeggeh, Norbert, al die blunders maken mij toch wel wat nerveus hoor ... ops:
Wel eerlijk
Lelijke Eend schreef:Zeggeh, Norbert, al die blunders maken mij toch wel wat nerveus hoor ... ops:
hoezo, voel je de hete adem van de concurrentie in de nek??
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Hier ga ik maar even niet inhoudelijk op in
Schijt aan originaliteit.