Waterpomp vervangen?
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 januari 2007 03:05 PM

Ik ga zeer binnenkort mijn distributieriem vervangen. Nou is mij bekend dat je het beste de waterpomp uit voorzorg kan vervangen omdat je er dan toch bij kunt, alsmede de spanrollen.

Bij de vorige distributiewissel is de pomp vervangen.

Nou is mijn vraag: Moet je je waterpomp bij elke distributiewissel vervangen of gaat zo´n ding wel de periode van 2 distributieriemen mee?

Ik ga de spanrollen sowieso vervangen maar als de waterpomp even niet hoeft laat ik die lekker zitten.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 30 januari 2007 03:14 PM
  [ # 1 ]

Ik heb wel eens gehoord dat je eens in de twee d-riemvervangingen de pomp mee moet nemen. Aan de andere kant ligt de boel dan toch open en kan t net zo goed meteen mee

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 30 januari 2007 04:55 PM
  [ # 2 ]

tis maar hoe je het ziet, harm heeft gelijk als ie zegt dat je er toch al bijna bent omdat de riem er af is, aan de andere kant kan zo’n pomp wel een hoop kilometers mee. volgens mij raadt men een wissel om de twee riemwissels aan.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 30 januari 2007 04:56 PM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

Ik heb wel eens gehoord dat je eens in de twee d-riemvervangingen de pomp mee moet nemen. Aan de andere kant ligt de boel dan toch open en kan t net zo goed meteen mee

Het wordt zeker geadviseerd als het onbekend is hoe lang de waterpomp al mee heeft gedraaid. Dan heb je het vaak over blokken die al meer dan 2 ton hebben gedraaid.

De laatste pomp voor een diesel kostte mij toch rond de 70 EUR en dat is wellicht toch iets te gortig voor zomaar preventief vervangen. Ik zou dus zeggen: doe em om de 2 riemwissels. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat tegenwoordig wordt geadviseerd door fabrikanten. Een riem is heel duidelijk gedefineerd als slijtage onderdeel. Spanrollen zijn dat in de praktijk net zo hard. En een waterpomp heeft ook niet het eewige leven. Toch staat spanrollen en waterpomp voor zover ik weet niet als vast item op de vervanglijst voor distributieriemwissels. Meja, misschien tegenwoordig wel (en anders wel in service bulletins bij de dealer). De fabrikant kan al snel voorschrijven dat het allemaal vervangen moet worden. Zelfde als bijv. de krukaspoelie bij HDI motoren: mag je ook wel voor 2 ton vervangen anders loopt het wederom slecht af met de distributie. :S

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 januari 2007 05:21 PM
  [ # 4 ]

Het liefst zou ik ‘m gewoon preventief vervangen, maar helaas is mijn cahflow zó, dat ik afwegingen moet maken. De distributie móet vervangen worden, de waterpomp is bij de vorige riem vervangen. Na jullie reacties te hebben gelezen denk ik dat ik de waterpomp deze keer maar even oversla Smile

Spanrollen ga ik zeker doen. Op één van de rekeningen die ik bij de auto heb gekregen staat een koprevisie, waterpomp, riem en nog het een en ander maar spanrollen kan ik er niet op ontdekken Surprisedops:  hoogste tijd lijkt me dus.

Al met al gaat het me toch een 250 euro kosten: Koelvloeistof verversen, kachelkraan repareren, olie+filter verversen, bakolie verversen, fuseekogel (denk ik zo op het eerste gehoor) vervangen en dus de riem en spanrollen. Lucht- en brandstoffilter heb ik 3 maanden terug gedaan. Volgende week naar Chyparse om spoelvloeistof te laten vervangen door LHM. Kortom, ik kan weer even aan de slag en mijn portemonnee ook.

Is er trouwens al iemand in het nieuwe pand van Chyparse in Almere geweest?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook