Zoals de topic al aangeeft. Te denken valt aan zaken zoals betouwbaarheid motoren en (Activa)vering, algehele kosten, zwakke plekken enz.
Ook ben ik wel benieuwd of een v6 een grote meerwaarde heeft ten opzichte van de turbo, of dat ie misschien wel veel meer kost/onderhoudsgevoelig is en maar weinig meer rijplezier bied.
Ik heb met beide motoren in de xm gereden. Mijn voorkeur zou gewoon zeker uitgaan naar de v6!
De TCT heeft ongeveer onderhoudskosten van een gewone 2.0. Alleen de turbo is duurder. Daar staat tegenover dat een turbo zuipt als een v6. Als je doorrijdt is een turbo zelfs onzuiniger.
Een v6 heeft daar tegenover een heel rustige loopcultuur. Ga je in de toeren hangen, dan heeft ie een kracht waar je eng van wordt. Blijf je onder de 2500 toeren, dan rijdt het heel ontspannen.
De TCT heeft overal evenveel kracht. Of je nu onder of bovenin de toeren zit. Dit heeft als effect dat je altijd een iets zenuwachtigere motor hebt. Daar staat tegenover dat inhaalacties allemaal heel makkelijk gaan zonder terugschakelen.
Dat iets minder kracht onderin van de v6 wordt ook wel grotendeels gecompenseerd door het overschot aan pk’s tov de tct.
De v6 is in waarde veel hoger. De nieuwe v6 blokken zijn ongelooflijk sterk.
Reparaties aan de v6 zijn heel duur. Tenminste, ik neem aan dat dit voor een xm en xantia het zelfde is. De v6 van een xm heeft een uitlaat van 1200 euro en een distributieriem kost ook makkelijk 900-1000 euro bij de dealer. Neem alleen maar bougies wisselen. Hier rekenen ze bij de dealer 1.8 uur voor.
Conclusie: als je het geld er voor over hebt, neem vooral een v6. Heerljke motoren, lekker geluidje (een tct klinkt toch maar als een viercilinder) en de waardevastheid is een stuk hoger. Zeker als de v6 wat dikker aan is gekleed.
Xsara_Coupe
PS: dit is dus allemaal gebaseerd op mijn ervaringen met de xm
Ik heb een exclusieve V6 automaat dus geen activa en heb ook nog niet zo’n lange gebruiks ervaring. Ik rij wel aardig wat km’s en het blok is heerlijk rustig op de duitsebaan kun je heerlijk 160 rijden en slapen te gelijk. En als er dan zo’n duitse bmw ligt te zeiken of zo’n vette audi dan geef je ff gas en dan is het zoals eerder gezegd eng wat er gebeurt zoveel kracht en power komt er vrij zeker als de vering en automaat even in de sportstand gezet worden je krijgt dan gewoon een totaal andere auto terug. reparatie’s heb ik gelukkig nog niet gehad en ik hoop ook dat dat nog lang gaat duren als ik bovenstaande lees. een 6 cilinder heeft zeker mijn voorkeur gezien het rustige lopen he is zelfs rustiger dan een 8 cilinder succes met de keuzen
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
weinig meer rijplezier
In een eerder berichtje op het xantia forum heb ik het volgende geschreven:
Er zijn een aantal zaken die een V6 anders maken:
* gewicht in de neus. Volgens kenteken is de V6 niet eens zoveel zwaarder maar het gewicht zit wel meer voorin. De turbo CT zit dichter tegen het schutbord. De turbo Ct rijdt daardoor lichtvoetiger (lees nog makkelijker op rotondes en zo).
* Motorgeluid. Met de Turbo CT kun je ongemerkt vlot rijden. Of je nou 120 rijdt of 140 à 150. Het motorgeluid blijft heel erg op de achtergrond. De V6 laat zich toch betrekkelijk duidelijk horen bij snelheidswisselingen, zowel qua aanzuiggeluid als ook uitlaatgeluid. Bij constante snelheden is overigens wel ongeveer net zo stil als turbo CT, maar zodra je iets gas bijgeeft dan hoor je dat (en mijn vrouw ook).
* vermogensontwikkeling(koppel). In stadsverkeer kun je met de turbo door het hoge koppel bij lage toeren zonder veel moeite te doen en zonder veel ophef en toch vlot rijden. De V6 voelt logger aan in stadsverkeer. Je kunt de snelste zijn bij het stoplicht maar je moet er meer moeite voor doen en qua geluid weet je dan ook wat je aan het doen bent (normaal rijd ik heel rustig, bij de zuinigste rijder zat ik op 1 op 12 met de V6).
* hoge snelheden (in Duitsland) De V6 trekt tot zeker 200 km/u goed door de turboCT is tot 170 km/u voldoende snel.
Ik vind de TCT de meer evenwichtige auto. Het geluid van de V6 is wel heel mooi maar ook weleens aanwezig als je het niet wilt. Ik heb gemerkt dat het V6 blok in de C6 aanmerkelijk veel stiller is, ook bij accelereren, ik weet niet of dat in de Type2 Xantia V6 ook zo is, ik heb een type 1b.
Qua verbruik zit ik bij beide motoren op ongeveer 1 op 10. Aleen de spreiding is groter. Bij de V6 tussen ruim 1 op 12 (rustige snelwegkilometers) en 1 op 7 (veel stadswerk) de TCT is de snelweg minder zuinig (maximaal 1 op 11) en bij stadskilometers zuiniger (1 op 9).
Ik kan qua verbruik aangeven dat ik met een gemiddeld gebruik met de V6 en een toch redelijk zware voet ook gemiddeld 1 op 11 rij. met een automaat dat dan weer wel.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Is de ene motor betrouwbaarder dan de ander? De V6 zal best wat duurder zijn om te repareren, maar als dat minder vaak hoeft dan een tct dan heb ik toch liever de v6. Bovendien vind ik het v6 geluid in het algemeen geweldig, maar ik moet zeggen dat ik nog met geen van beiden heb gereden. Eerst dat maar eens doen en dan verder gaan orienteren…
De nieuwe v6 blokken, die in 1997 zijn geintroduceert in de xm, weet niet wanneer dit in de xantia was, klinken niet zo mooi als de oude xm blokken. Dat waren echte v6en. Toch hoor je het wel. Een tct die je start is gewoon een viercilinder. Klinkt toch een stuk minder leuk.
Daarbij heb ik van mijn garage gehoord dat een v6.24 gewoon vele malen betrouwbaarder en sterker is als een tct.
Xsara_Coupe
Ik ben het niet eens met dat de v6 van een xantia slechter dan een v6 van de xm klinkt mijn xantia klinkt echt vele malen beter dan de v6 xm van mijn oom. Toevallig met het vries weer de sneeuwstand van de automaat voor het eerst echt in bedrijf gehad en omdat ie hem laag in de touren houdt komt het V6 geluid helemaal naar boven/buiten het was zelfs opvallend voor wat mensen die hier in de stad op de prarkeerplaats liepen. maar het is zeker een geluid wat mijn hart sneller doet kloppen.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Xsara_Coupe schreef:De nieuwe v6 blokken, die in 1997 zijn geintroduceert in de xm, weet niet wanneer dit in de xantia was, klinken niet zo mooi als de oude xm blokken. Dat waren echte v6en. Toch hoor je het wel. Een tct die je start is gewoon een viercilinder. Klinkt toch een stuk minder leuk.
Daarbij heb ik van mijn garage gehoord dat een v6.24 gewoon vele malen betrouwbaarder en sterker is als een tct.Xsara_Coupe
De oude XM V6’en zijn nooit geleverd in de Xantia. Die heeft gelijk de moderne PSA V6.24 meegekregen. Heb wel eens zo’n oude V6.24 horen lopen dat klinkt idd echt fantastisch
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
R.Nicolaas schreef:Ik ben het niet eens met dat de v6 van een xantia slechter dan een v6 van de xm klinkt mijn xantia klinkt echt vele malen beter dan de v6 xm van mijn oom. Toevallig met het vries weer de sneeuwstand van de automaat voor het eerst echt in bedrijf gehad en omdat ie hem laag in de touren houdt komt het V6 geluid helemaal naar boven/buiten het was zelfs opvallend voor wat mensen die hier in de stad op de prarkeerplaats liepen. maar het is zeker een geluid wat mijn hart sneller doet kloppen.
Dat zeg ik ook niet. De xm heeft vanaf 1997 het zelfde blok als de xantia. Klinken dus grofweg hetzelfde. Waar ik het over had was het v6.24 blok wat voor die tijd in de xm lag. Dat was echt een beul van een blok met een ongelooflijk mooi geluid. Zelf heb ik ook de nieuwe v6. Klinkt totaal niet verkeerd, maar toch mist het de charme van het oude blok…
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Zelf heb ik ook de nieuwe v6. Klinkt totaal niet verkeerd, maar toch mist het de charme van het oude blok…Xsara_Coupe
Hij mist ook de nukken van het oude blok
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
De nukken en de drankverslaving
Dat die nieuwe v6 blokken sterk zijn bewijst de mijne wel weer. Blok heeft 205.000 gelopen, en heeft nu bij de compressiemeting nog een dikke 10 bar op alle zes cilinders. Onderling verschil ligt binnen de 0.05 bar
Xsara_Coupe
Het geluid dat uit die V6 xantia met 24 ventielen komt is als mooie muziek .
Zo’n mooie diepe roffel hoor je maar zelden.
En dan die overgang van een rustige roffel naar een aanvallende tijger gekrijs als de PK’s worden aangesproken.
Fenomenaal. Houd de kleenex bij de hand.