Hallo forumleden,
Vandaag ging ik al met een onbestemd gevoel in mijn BX16V richting het zuiden. Iets zat me dwars en ik was bang dat dat met de BX te maken had.
Vanavond wilde ik terugrijden en bij het starten kreeg de BX16V een terugslag. De BX16V rijdt op LPG. Na de nodige slangen weer vastgezet te hebben, o.a. de slang van de stappenmotor en de carterventilatie, startte de BX16V prima.
Na 75 km snelweg bleek dat het stationair toerental veels te hoog was, rond de 3000/3500 tpm. De auto accelereerde vanzelf zonder gasgeven. Onder een lantaarnpaal even gekeken onder de motorkap. Bij opnieuw starten blijft de motor een tiental seconden mooi stationair draaien om vervolgens snel op te lopen naar de 3000 tpm. Het lostrekken van het stekkertje van de stappenmotor resulteert in afslaan van de motor. Als het stekkertje net voordat ie afslaat weer gemonteerd wordt, blijft de motor weer enkele tientallen seconden mooi stationair draaien om vervolgens weer naar die 3000/3500 tpm te schieten. Iemand enig idee? Voor zover ik heb kunnen zien, zijn er geen slangen kapot gesprongen.
Nadat ik de motorkap weer had gesloten, wilde ik verder rijden en toen sprong de koppelingskabel kapot. En dit begrijp ik niet. Dit is al de derde kabel in een half jaar tijd. De laatste kabel was een nieuwe kabel. De koppeling loopt soepel en gaat zeker niet zwaar en toch breekt constant de kabel. Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Ik ben dus lopend thuis gekomen…..
met dat stationairlopen denk ik toch aan de stappenmotor.
Maar blijft ie op benzine wel mooi stationair lopen?
Stappenmotor is schoon te maken (Lpg mensen weten hier meer van…..).
Tom Duckpower schreef:met dat stationairlopen denk ik toch aan de stappenmotor.
Maar blijft ie op benzine wel mooi stationair lopen?
Stappenmotor is schoon te maken (Lpg mensen weten hier meer van…..).
Op benzine rijdt ie sowieso niet omdat de injectoren niet meer goed zijn…
Ik zit aan de automatische shook te denken… of kan dat nie bij LPG ?
gti_styling84 schreef:Ik zit aan de automatische shook te denken… of kan dat nie bij LPG ?
Een BX16V heeft geen automatische shoke. Overigens hebben veel BXen met electronische ontsteking geen automatische shoke. Toerental wordt zowel bij warme als bij koude motor elektronisch bepaald.
Misschien een idee om even de accu los te halen een tijd zodat alles weer gereset is.
Misschien dat dan het probleem al verholpen is.
Koppelingskabel heb je geheel vervangen?
Op welk punt breekt de koppelingskabel?> kijk daar even naar bramen ofzo op de houders/klemmen op de uiteinden, (niet halverwege aangezien daar de buitenmantel de kabel beschermt) waardoor de kabel niet goed loopt.
WYD schreef:Misschien een idee om even de accu los te halen een tijd zodat alles weer gereset is.
Misschien dat dan het probleem al verholpen is.Koppelingskabel heb je geheel vervangen?
Op welk punt breekt de koppelingskabel?> kijk daar even naar bramen ofzo op de houders/klemmen op de uiteinden, (niet halverwege aangezien daar de buitenmantel de kabel beschermt) waardoor de kabel niet goed loopt.
De koppelingskabel is één geheel en kan niet in stukken apart vervangen worden. De kabel breekt altijd op hetzelfde punt en dat is net na het haakje waarmee de kabel aan het pedaal vastzit.
Wat betreft het stationair draaien. Morgen ga ik bij daglicht nog eens goed kijken onder de motorkap om te kijken of er ergens nog iets loszit, want het lijkt erop dat de stappenmotor verkeerde informatie krijgt.
Koppelingskabel is vervangen en werkt dus weer, alleen de oorzaak?
Verder is tijdens het vervangen de accu losgeweest voor ongeveer een half uurtje. Daarna alles weer aangesloten en de motor gestart. Het stationair toerental vloog meteen omhoog naar 3500 tpm en dat is geen prettig gehoor bij ijskoude motor.
Lostrekken van de stappenmotor biedt korte tijd soelaas, maar de motor slaat daarna af. Het lostrekken van de stekker van de luchtweger, biedt geen enkel resultaat. Motor blijft gewoon 3500 tpm draaien.
Ik heb geen kapotte slangen, losse slangen gezien en er is ook geen LPG lucht waarneembaar bij uitgezette motor.
Vanmiddag, nadat ik ben opgewarmd, ga ik even langs Citroënspecialist Van Gompel om de ECU uit te laten lezen. Rijden met de BX16V is momenteel zeer lastig omdat de auto vanzelf behoorlijk accelereert zonder gas geven. Rijdt bijna 70 km/uur in de 4e versnelling zonder gasgeven.
Alle tips zijn welkom!
Ik ben weer wat verder.
Na enkele tip op BXNL ben ik verder wezen zoeken naar een tijdelijke noodoplossing zodat ik in ieder geval kan rijden naar de Citroënspecialist zonder constant te moeten remmen.
Het dichtknijpen van de slangen van de stappenmotor bood geen soelaas. De motor bleef doorjanken op 3500 tpm.
Daarna trok ik het stekkertje los van de gaskleppotentiometer en jawel, de motor ging meteen keurig 1000 tpm draaien. Ook na een paar keer flink gasgeven bleef het stationair toerental regelmatig op 1000 tpm. Daarna het stekkertje er weer opgezet en zelfs toen bleef het toerental mooi 1000 tpm. Een stukje rijden en het probleem leek zich vanzelf opgelost te hebben, echter toen het toerental bij het optrekken boven de 3500 tpm kwam, sloeg het noodlot weer toe. De motor bleef stationair 4000 tpm draaien. Het lostrekken van het stekkertje van de gaskleppotentiometer bood een noodoplossing want de motor bleef netjes 1000 tpm op een noodprogramma lopen.
Op deze manier naar de Citroënspecialist gereden en hem het verhaal voorgelegd. De specialist zei meteen dat het de luchtweger zou moeten zijn vanwege de backfire. Volgens hem was de klep van de luchtweger scheef. Bij het demonteren van de luchtweger bleek dit ook het geval te zijn. Echter na het monteren van een andere luchtweger, bleef de auto slecht stationair draaien. Toerental was erg laag en zeer onregelmatig. De auto reageerde vertraagd op gasgeven. Opvallend was dat ie wel beter liep op benzine, althans stationair.
Volgens de specialist dient de LPG-dosering opnieuw afgesteld te worden.
Overigens is een luchtweger van een BX16V erg duur.
De definitieve oplossing heb ik dus nog niet.
Die krengen zijn inderdaad duur. Bij de Golf IV van mn vriendin ( jaja bleh ) ging de luchtmassa meter ( zoals ie ook genoemd wordt ) ook kapot. Kostte 300,-
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
je zou op de sloop kunnen kijken misscjien voor een LMM…..daar staan nog wel eens types die dezelfde hebben.
of de klep vervangen van je eigen LMM. maak voor de zekerheid ook je stappenmotor schoon, en je gasklep positie sensor.
wil je kijken voor lekkages, spuit dan over je pakkingen en (vacuüm)slangen wat carburateur reiniger.
loopt je motor op in toeren, weet je ook gelijk of er ergens een lek zit.
zo kan je dan makkelijk bepalen waa de lek zit
veel succes en ik hoop dat alles snel weer in orde is
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
is je lmm niet gewoon vies? of trekt ie toevallig ergens valse lucht?
stappenmotor vies waardoor je gas blijft ‘hangen’
?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
wat die koppelingskabel betreft, kijk even of de kabel niet op het schutbord ligt. kijk goed het rubber na, want als ie daar versleten is, dan kan het zijn dat ie em op het schutbord “doorsnijd”.
kijk ook voor rare kinken die de kabel eventueel maakt of bochten en kronkels die er niet in horen te zitten
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:wat die koppelingskabel betreft, kijk even of de kabel niet op het schutbord ligt. kijk goed het rubber na, want als ie daar versleten is, dan kan het zijn dat ie em op het schutbord “doorsnijd”.
kijk ook voor rare kinken die de kabel eventueel maakt of bochten en kronkels die er niet in horen te zitten
Koppelingskabel maakt nergens contact met het schutbord. Hij loopt mooi door een rubber hoes door het schutbord. De kabel breekt altijd precies op de bevestinging aan het pedaal.
Verder ga ik binnenkort kijken of de gasklep nog wel correct werkt in combinatie met de gaskleppotentiometer. Als hiervan de stekker losligt, loopt de motor beter stationair. Steek ik de stekker in, dan loopt het toerental op naar 4000 tpm.
Verder is de klep van de luchtweger helemaal krom en staat in een hoek van 90 graden. (foto’s volgen nog)