wat ik nou niet snap aan die hydraulische ketting spanner:
Ik kan me voorstellen dat op dat onderste groene blokje een
lhm (druk)leiding zit zodat er druk op de kettingspanner staat maar wanneer
men de auto (sorry SM ops: ) start na een
weekje stilstaan dan staat die ketingspanner toch zeker een 5 tal
seconden te klapperen daar dan pas de druk is opgebouwd :
Zo’n oude mechanische spanner geeft n.l. gelijk druk op de distr. ketting
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: SM en klapperen van de ketting…???
citroen23 schreef:wat ik nou niet snap aan die hydraulische ketting spanner:
Ik kan me voorstellen dat op dat onderste groene blokje een
lhm (druk)leiding zit zodat er druk op de kettingspanner staat maar wanneer
men de auto (sorry SM ops: ) start na een
weekje stilstaan dan staat die ketingspanner toch zeker een 5 tal
seconden te klapperen daar dan pas de druk is opgebouwd :
Zo’n oude mechanische spanner geeft n.l. gelijk druk op de distr. ketting
Even een beetje basis uitleg:
Die oude spanner ( originele, mechanische ) breekt anders wel… en dan klapt de ketting ook en ben je 10.000 euro verder. In de nieuwe hydraulische spanner zit een blokkeer systeem, wat er voor zorgt dat de ketting altijd een bepaalde bassisspanning heeft, en er tevens voor zorgt dat de spanner niet geheel wordt teruggedrukt als de oliedruk weg valt. De foto laat overigens de spanner van Maserati zelf zien, die op de allerlaatste revisie motor is geplaatst. Deze wordt natuurlijk van oliedruk voorzien door de oliepomp van de motor, in dit geval door een kanaal vanaf het achterste hoofdlager, en zeker niet door LHM…..... ook de spanners die door diverse SM specialisten zijn gemaakt worden gewoon door motoroliedruk gevoed. Het 5 sec. klapperen van de ketting ( 5 milimeter maximaal ) kan totaal geen enkel kwaad. Dit heeft een DS namelijk ook…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit spansysteem heeft maar heel even bestaan ; zette veel te veel spanning op de ketting door de te grote hefboom .
Was binnen het jaar weer afgevoerd .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-01-2007
- SM 2.7 carb airco
Snap de reden van teveel spanning niet. De armen van de hefboom zijn aan beide zijden van het draaipunt is even lang. De hefboom draait dus enkel de kracht om.
NB! Dit type is op de Merak motoren toegepast en op fabrieks revisies.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De problemen met deze spanner zijn opgelost door de moderne reinoldskettingen te gebruiken. Het probleem van deze spanner is dat deze door een zeer hoge oliedruk, direct van het hoofdlager gevoed wordt. Hierdoor staat er te veel spanning op de ketting, en dat konden de oude kettingen niet hebben, deze braken dus. De moderne reinolds kettingen zijn veel sterker en kunnen deze hoge spanning dus wel verdragen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
langevelsloo schreef:Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
Dat zou mogelijk zijn geweest, ware het niet dat de laatste merak motoren van distributie TANDWIELEN zijn voorzien… waarom ze dat nou niet meteen hebben gemaakt blijft tot op vandaag een vet raadsel….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:langevelsloo schreef:Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
Dat zou mogelijk zijn geweest, ware het niet dat de laatste merak motoren van distributie TANDWIELEN zijn voorzien… waarom ze dat nou niet meteen hebben gemaakt blijft tot op vandaag een vet raadsel….
Hey waterman771;
Dit moet toch toepasbaar zijn op onze motoren?? wat heb je nu meer nodig : een andere distributieas,want het is een ander tandwiel in wormschroef methode,welk hier op zit,dan zo een tussen tandwiel en een krukas tandwiel en natuurlijk een ander carter,want het tussenwiel schijnt in het carter bevestigd te worden?? en dan heb je wel degelijk een goed systeem!! geen ketting meer die breekt of spanner die in de carterpan ligt
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:waterman771 schreef:langevelsloo schreef:Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
Dat zou mogelijk zijn geweest, ware het niet dat de laatste merak motoren van distributie TANDWIELEN zijn voorzien… waarom ze dat nou niet meteen hebben gemaakt blijft tot op vandaag een vet raadsel….
Hey waterman771;
Dit moet toch toepasbaar zijn op onze motoren?? wat heb je nu meer nodig : een andere distributieas,want het is een ander tandwiel in wormschroef methode,welk hier op zit,dan zo een tussen tandwiel en een krukas tandwiel en natuurlijk een ander carter,want het tussenwiel schijnt in het carter bevestigd te worden?? en dan heb je wel degelijk een goed systeem!! geen ketting meer die breekt of spanner die in de carterpan ligt
Die hele handel is maar op 300 motoren geleverd, en dan ook nog eens op uitsluitend 3.0 motoren. Die hebben een heel ander onderblok als de 2.7 liters. Kortom, ga maar een maserati Merak motor zoeken uit ca 1976.
O ja, die kost ca 10.000 eurootjes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
langevelsloo schreef:Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
Het is het af fabriek DS spannertje. Hadden ze nog dozen vol van liggen!
Het tandwiel systeem van de laatste merak zou ( ik zeg zou - heb geen idee of het zo is) te veel lawaai maken….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Het is het af fabriek DS spannertje. Hadden ze nog dozen vol van liggen!
Het tandwiel systeem van de laatste merak zou ( ik zeg zou - heb geen idee of het zo is) te veel lawaai maken….
Het spannertje is maserati, niet origineel citroen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:langevelsloo schreef:Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
Dat zou mogelijk zijn geweest, ware het niet dat de laatste merak motoren van distributie TANDWIELEN zijn voorzien… waarom ze dat nou niet meteen hebben gemaakt blijft tot op vandaag een vet raadsel….
Sja, losse tandwielen.
- meer lagers nodig
- meer speling in de totale overbrenging? (elk tandwielpaar heet wat speling)
- meer wrijving?
- meer motorlawaai door extra tandwielen?
-> duurder
-> Uberhufterproof.
Toch snap ik het probleem niet zo.. Een distributieketting is toch gewoon degelijk te maken? 10tallen fabrikanten (en niet de minste) op de wereld gebruikten een distributieketting of hebben hem gebruikt. Dan moet het bij een SM toch ook gewoon degelijk kunnen EN heb je dus geen gecompliceerde oplossing nodig als distributietandwielen.
Mits de lagers van de tussentandwielen niet kapot draaien (en dat kun je voorkomen door degelijk glijlagers toe te passen met hydrostatische smering) gaat het nooit kapot en is het superhufterproof. Mocht het wel kapot draaien dan is revisie wel duurder en gecompliceerder.
Interessante materie, dat wel.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:waterman771 schreef:langevelsloo schreef:Zo span je toch het paard achter de wagen? Men had toch heel simpel het oppervlak van het zuigertje van de spanner kleiner kunnen maken?
Of is dat te simpel geredeneerd.
Dat zou mogelijk zijn geweest, ware het niet dat de laatste merak motoren van distributie TANDWIELEN zijn voorzien… waarom ze dat nou niet meteen hebben gemaakt blijft tot op vandaag een vet raadsel….
Sja, losse tandwielen.
- meer lagers nodig
- meer speling in de totale overbrenging? (elk tandwielpaar heet wat speling)
- meer wrijving?
- meer motorlawaai door extra tandwielen?
-> duurder-> Uberhufterproof.
Toch snap ik het probleem niet zo.. Een distributieketting is toch gewoon degelijk te maken? 10tallen fabrikanten (en niet de minste) op de wereld gebruikten een distributieketting of hebben hem gebruikt. Dan moet het bij een SM toch ook gewoon degelijk kunnen EN heb je dus geen gecompliceerde oplossing nodig als distributietandwielen.
Mits de lagers van de tussentandwielen niet kapot draaien (en dat kun je voorkomen door degelijk glijlagers toe te passen met hydrostatische smering) gaat het nooit kapot en is het superhufterproof. Mocht het wel kapot draaien dan is revisie wel duurder en gecompliceerder.
Interessante materie, dat wel.
De oplossing is er al jaren en wordt al jaren toegepast. Een moderne ketting van het merk Reinolds, met een spanner zoals gebruikt bij de DS. Doet het bij mij al 65.000 km!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie hier foto’s van de betrouwbare en moderne oplossingen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Had jij niet de originele spanner waar het DS spannertje tegenaan drukt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Had jij niet de originele spanner waar het DS spannertje tegenaan drukt?
Ik heb zo’n spanner. Echter, de spanner die te zien is op de foto van de topic starter is van maserati.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste