metro2005 schreef:ik had er ook last van bij mijn gti (das dan wel bosch)
nieuwe bougies (+ kabels) did the trick
motor is echt heerlijk soepel geworden nu.
Volgens mij heb jij een schone GTÏ. Die is een stuk meer geciviliceerd dan zo’n oude vuile.. Meja.. die vuile is wel weer sneller Het is dus blijkbaar het een of het ander.
gr,
MArten
Meja.. die vuile is wel weer sneller
Een GTi 8v uit 1987 is zelfs sneller dan een schone 16v van de laatste serie.. op 0-100 dan, de top van de 16v is hoger.
Klopt, maar haal je KAT maar es weg bij de 16v dan blaast die je er zo uit en dan heb je de volle 160 pk, vraag maar aan Eric Vertogen
gti_styling84 schreef:Klopt, maar haal je KAT maar es weg bij de 16v dan blaast die je er zo uit en dan heb je de volle 160 pk, vraag maar aan Eric Vertogen
Euh, zo werkt het niet…. mijn BX16V is van oorsprong een katloze BX16V, dus ook met een ander motormanagement dan de 16V met kat.
OOOWW oke ops: niet helemaal begrepen
het verschil met een katloze en kat versie van de 16V is ook de compressie
het motormanegment is ook anders.
maar u even over het onderwerp.
Door de grote luchtinlaat heb je bij lage toeren een wisselende onder en bovendruk in het inlaat traject, waardoor de klep in de ucht-massa-meter gaat schommelen. daardoor komt het dat de motor bij 1000 tot ongeveer 2000 toeren niet mee te rijden valt bijna…...zeker geen file ook.
tussen de 2000 en 3000 toeren lijkt het of de motor een beetje hapert…...dat is ook normaal.
maar boven de 3000 toeren is dit blok in zijn nopjes.
bij 4000 toeren lijkt het of het beest loskomt, dan begint ie er aan te sleuren als een stier op anabolen.
deze types GTi’s hebben standaard trouwens ook 135 pk, en geen 125. maar omdat deze motoren maar heel kort gemaakt zijn is er bijna niets over te vinden, ook kwa bepaalde onderdelen.
zoek er maar eens een uitlaat voorpijp voor
citroen levert deze niet eens meer !!! de flens staat net schuin de andere kant op dan andere 1.9 modellen. ik heb er zelf een gelast.
ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen hebt.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik hoor inderdaad van sommige mensen dat deze 135 pk heeft, maar in alle gegevens die ik heb (de Autokampioen test op bxclub.nl, CarBase, folders van 1987, enz) staat gewoon die 125 pk…
Maar dat geschok is dus normaal? hm nouja karakter dus
@vortex:
Je beschrijft precies mijn GTi! Al dat geschok enzo is dus gewoon “karakter” en is niks aan te doen? Boven 4000 toeren gaat ie er inderdaad ontzettend vandoor, is ‘t misschien stiekum een v-tecje
Je hebt me best geholpen, ik weet nu dat ik me er blijkbaar niet zo’n zorgen over hoef te maken
Harm schreef:@vortex:
Je beschrijft precies mijn GTi! Al dat geschok enzo is dus gewoon “karakter” en is niks aan te doen? Boven 4000 toeren gaat ie er inderdaad ontzettend vandoor, is ‘t misschien stiekum een v-tecjeJe hebt me best geholpen, ik weet nu dat ik me er blijkbaar niet zo’n zorgen over hoef te maken
Een 16 TRI had een vergelijkbare injectie trouwens. Niet echt subtiel, maar wel leuk om mee te rijden doordat ie nogal bijterig was.
Een schone GTI is totaal anders: de ideale schoonzoon. Krachtig maar zeer beschaafd.
Gr,
Marten
Harm schreef:@vortex:
Je beschrijft precies mijn GTi! Al dat geschok enzo is dus gewoon “karakter” en is niks aan te doen? Boven 4000 toeren gaat ie er inderdaad ontzettend vandoor, is ‘t misschien stiekum een v-tecjeJe hebt me best geholpen, ik weet nu dat ik me er blijkbaar niet zo’n zorgen over hoef te maken
ik heb precies hetzelfde blok.
het is wel een beetje te verhelpen door de kop en spruitstuk te flowen, K&N filter en open uitlaat te monteren. dan is de doorstroming beter en heb je niet zo veel druk verschillen meer in het inlaat traject.
mijn blauwe GTi levert op dit moment 150 pk en bijna 200 Nm aan koppel.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
mpostma schreef:Harm schreef:@vortex:
Je beschrijft precies mijn GTi! Al dat geschok enzo is dus gewoon “karakter” en is niks aan te doen? Boven 4000 toeren gaat ie er inderdaad ontzettend vandoor, is ‘t misschien stiekum een v-tecjeJe hebt me best geholpen, ik weet nu dat ik me er blijkbaar niet zo’n zorgen over hoef te maken
Een 16 TRI had een vergelijkbare injectie trouwens. Niet echt subtiel, maar wel leuk om mee te rijden doordat ie nogal bijterig was.
Een schone GTI is totaal anders: de ideale schoonzoon. Krachtig maar zeer beschaafd.
Gr,
Marten
Hell yeah!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
vortex schreef:het verschil met een katloze en kat versie van de 16V is ook de compressie
het motormanegment is ook anders.maar u even over het onderwerp.
Door de grote luchtinlaat heb je bij lage toeren een wisselende onder en bovendruk in het inlaat traject, waardoor de klep in de ucht-massa-meter gaat schommelen. daardoor komt het dat de motor bij 1000 tot ongeveer 2000 toeren niet mee te rijden valt bijna…...zeker geen file ook.
tussen de 2000 en 3000 toeren lijkt het of de motor een beetje hapert…...dat is ook normaal.
maar boven de 3000 toeren is dit blok in zijn nopjes.
bij 4000 toeren lijkt het of het beest loskomt, dan begint ie er aan te sleuren als een stier op anabolen.deze types GTi’s hebben standaard trouwens ook 135 pk, en geen 125. maar omdat deze motoren maar heel kort gemaakt zijn is er bijna niets over te vinden, ook kwa bepaalde onderdelen.
zoek er maar eens een uitlaat voorpijp voor
citroën levert deze niet eens meer !!! de flens staat net schuin de andere kant op dan andere 1.9 modellen. ik heb er zelf een gelast.ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen hebt.
Hmm… dat is toch niet helemaal de GTi zoals ik hem heb gekend. En ik had toch echt de vuile versie, in 1987 deed Citroen nog vrijwel niets met katalysatoren.. De mijne liep stationair wat onregelmatig, en schokte nogal wat met file rijden, maar wat ik zo indrukwekkend vond was dat dat blok van 1500 tot 5000 toeren per minuut in 1 streep doortrok. 1600 tpm in de stad was nooit een probleem, dan liep ze keurig! Maar inderdaad, boven de 4000 toeren was het pas echt lachen, gieren en letterlijk BRULLEN!! Maar meestal kwam ik nauwelijks boven de 3000 tpm. Daarom ben ik ook maar diesel gaan rijden….
Hm ik lees hieruit dat dat blok gewoon z’n nukken heeft… slecht stationair lopen, soms schokken… nouja karakter dus, niks aan te doen?
Ik vind inderdaad ook dat ie vanaf lage toeren lekker doortrekt tot aan het rode gebied, tussenaccelaraties zijn altijd weer een feest. Eigenlijk moet ik nog een keer naar Duitsland, kijken wat ie nou echt kan
gt’ herinneringen
Ik heb 2 gt`s gehad en was me van geen schokken bewust.
Zou er best wel weer eentje willen hebben, heb heel wat van die minkukels met hun bmw eruit getrokken bij een stoplicht…hehehehehe
of een honda crx… noem ze maar op… eerst minachtend kijken naar mijn zilveren BX-GT en bij het volgende stoplicht niet meer durven om te kijken van schaamte.
hehehehehe… memories….
Ik heb 2 gt`s gehad en was me van geen schokken bewust
Jawel, maar een GT is ff wat anders dan zo’n GTi.. die GT heeft nog lekker ouderwets carburateurs, een GTi een primitief injectiesysteem
Oh en bij het stoplicht zijn ze beide leuk… hoewel een eigenaar van de Volvo XC90 daar misschien anders over denkt. Hij werd zoekgereden door een vieze witte BX met een ontbrekende wieldop..