Ik heb een steeds serieuzer wordem probleem met mijn BX.
Bij dit koude weer start de BX slecht. In het begin lijkt het er op dat hij niet wil starten, op een gegeven moment lijkt het dat hij op een heel laag toerenatl draaid, de auto komt heel langzaam omhoog. De startmotor is nog wel nodig voor de onder steuning, onder stopt de motor er helemaal mee.
Langzaam maar maar zeker loopt het toerental omhoog gas in trappen heeft geen effect tot op een bepaald moment dan loopt de motor . Maar moet ik nog wel een 10 tal seconden het toerental hoog houden.
Er is mij vertelt dat ih het pomje knijpen zou kunnen helpen. Dit zou ik vol moeten houden tot dat iok geen gepruttel meer hoor. Maar dat duurd vrij lang. Het probleem was eerst wel overzien, maar het gaat nu van kwaad tot erger. IK verwacht zelfs de wegenwacht te moeten bellen als het nog veel kouder wordt. De gloeispiralen zijn goed, en de koude start is laatst bij gesteld. Wat zou dit kunnen zijn, wie kan mij helpen?
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI
is je luchtfilter niet heel erg vies?
heeft je pomp niet erg veel moeite om de lhm vloeistof rond te pompen waardoor je ijskoude motor ook nog eens hard aan de pomp moet slingeren (zoals bij mijn bx nu het geval is)
ontlaadt je accu niet teveel door de kou waardoor je dynamo hard aan de motor sleurt om bij te laden (wederom niet fijn met een koude motor)
verder weet ik van diesels niet zo heel veel maar probeer het eens met alle stroomverbruikers uit en de auto nog in de ligstand zodat alle pompen en dynamo’s even niet in gebruik zijn. als het probleem dan weg is dan is het 1 vd 2 (pomp of dynamo) die erg veel werk moet verzetten bij een koude start.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:is je luchtfilter niet heel erg vies?
heeft je pomp niet erg veel moeite om de lhm vloeistof rond te pompen waardoor je ijskoude motor ook nog eens hard aan de pomp moet slingeren (zoals bij mijn bx nu het geval is)
ontlaadt je accu niet teveel door de kou waardoor je dynamo hard aan de motor sleurt om bij te laden (wederom niet fijn met een koude motor)
:
Ik heb het vermoeden dat hij ergens valse lucht zuigt in de brandstoftoevoer…...als ik tenminste lees dat je steeds in het (opvoer)pompje moet knijpen.
Dat is een probleem wat de Xantia 1.9 D van mijn zoon ook heeft gehad….dat hebben wij opgelost door er een ander (nieuw) z.g. knijp-pompje op te zetten…..controleer ook goed de klemmen die op de dieselleiding zitten naar de brandstofpomp.
Je zou dit kunnen controleren door eens het pompje er tussenuit te halen en de 2 leidingen met elkaar (goed!!) te verbinden en dan nog eens kijken hoe hij dan start…..*onze* 1.9 diesels ontluchten zichzelf….dus uiteindelijk moet hij dan wel goed blijven draaien.
Wel weer een nieuw pompje erop zetten…..want als je ooit een lege tank hebt….dan heb je een probleem !
Ik heb dit met 1 van mijn eerdere BX diesels ook weleens gehad…..heeft overigens weinig met de kou te maken…...dan gaat het WEL om de Gloeibougie’s….danwel de timer die hen een aantal seconden van stroom voorzien.
Uiteraard moet de accu wel in orde zijn…maar zo te lezen start hij wel goed en slaat hij ook wel aan, maar loopt hij niet meteen de (ong) 1000 rpm bij koude start. (en ong. 850 rpm bij warme motor)
Tenminste..als jij het nieuwe type brandstoffilter al op de motor hebt…(zoals ook op mijn huidige ZX en de Xantia’s)....dus een 93’er BX hebt ?
Anders heb je nog een gecombineerd filterhuis & opvoerpomp op een aparte steun zitten tegen het zijscherm aan.
Heb je je bougies al getest ? liggen er toevallig geen slangen bloot, dat heb ik nl. wel es gehad, toen bleef me motor ook niet lopen en moest ik hem op toeren houden. Is je LHM pas vervangen ? Eventueel ffe met de auto gymnastieken zal misschien ook ffe helpen zodat alles ffe lekker doorspoeld.
Een vuil luchtfilter kan inderdaad ook een oplossing zijn, hierdoor raakt alles verstopt en gaat je motor heel rot lopen met name in lage toeren.
gti_styling84 schreef:Heb je je bougies al getest ? liggen er toevallig geen slangen bloot, dat heb ik nl. wel es gehad, toen bleef me motor ook niet lopen en moest ik hem op toeren houden. Is je LHM pas vervangen ? Eventueel ffe met de auto gymnastieken zal misschien ook ffe helpen zodat alles ffe lekker doorspoeld.
Een vuil luchtfilter kan inderdaad ook een oplossing zijn, hierdoor raakt alles verstopt en gaat je motor heel rot lopen met name in lage toeren.
een diesel heeft toch alleen gloeibougies?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Jup. Die bedoel ik ook
gti_styling84 schreef:Is je LHM pas vervangen ? Eventueel ffe met de auto gymnastieken zal misschien ook ffe helpen zodat alles ffe lekker doorspoeld.
Wat heeft DAT nu te maken met het slecht lopen van de motor .....als je geen diesel-ervaring hebt…kun je beter niks zeggen…lijkt me.
Daar heeft de verzoeker, (John) die deze draad heeft geopend niks aan.
Is je LHM pas vervangen ? Eventueel ffe met de auto gymnastieken zal misschien ook ffe helpen zodat alles ffe lekker doorspoeld.
Nice point.. Als we met zijn allen eens wat meer zouden gymnastieken zou er heel wat minder ellende zijn op deze wereld zou ik zo zeggen!!
Maar goed, om even terug te komen op het punt. Ik denk idd ook een aantal dingen die de koude start negatief beinvloeden.
Kapotte gloeibougies
Lucht in de aanvoerleidingen,
verrotte waxtermostaat (let op een BOsch turbodiesel heeft er 2)
slechte verstuivers
slecht blok
Kapotte verstuivers test je door te meten hoeveel stroom ze gebruiken tijdens het gloeien. Lastig omdat bijna niemand een amperemeter heeft die dat fatsoenlijk laat zien. Meestal worden ze gewoon vervangen bij twijfel. Let erop dat de verstuivers fatsoenlijk spanning krijgen. Je ziet dat wel aan de dasbhoardverlichting tijdens het gloeien. Als je het contact aan zet (en hij begint met gloeien) mag de interieurverlichting best iets dimmen. DE gloeiers moeten een hoop stroom trekken en dat moet je dus ook kunnen zien. Het zou TE flauw zijn als je gloeiers perfect zijn, maar het voorlgloeikastje doet zijn werk niet goed.
Lucht in de leidingen: plaats in de dieselretour (direct vanaf de brandstofpomp een stukje doorzichtige leiding en pomp eens flink door als de motor een nachtje heeft stilgestaan. Luchtbellen in de leidingen wijzen op een probleem met de dieselleidingen. Spoor elke lekje in ee aanzuigleiding op. zoals gezegd is het een ZUIGleiding, dus diesel stroomt er niet uit, maar juist wordt er lucht de leiding ingetrokken met alle gevolgen van dien. De zware diesel heeft de neiging terug naar de tank te stromen, dus elk lekje in de leiding zorgt ervoor dat de diesel kan terugstromen.
Wasthermostaatjes.. check dat de koudestartkabel op de brandstofoomp( zit bij een Lucas pomp voorop de pomp, bij een Bosch achterop) volledig is aangetrokken bij koude motor. Bij warme motor moet deze openstaan.
Last but not least. ALs al deze exercities geen zin hebben, dan kun je denken aan slechte verstuivers. Loopt de motor rauw en haalt ie nog maar net de roettest, laat ze eens testen.
Als dit niet helpt is of je brandstofpomp verrot of je blok heeft e weinig compressie meer. Maar dat is echt worst case.
Groet,
Marten
PS. Ik zie dat je in Akkrum woont. Kom je wel eens bij Roel Tiemersma?
>Ik heb het vermoeden dat hij ergens valse lucht zuigt in de
>brandstoftoevoer…...als ik tenminste lees dat je steeds in het >(opvoer)pompje moet knijpen.
Er staat niet bij of dit enig effect heeft. Ik heb de indruk van niet?
>Dat is een probleem wat de Xantia 1.9 D van mijn zoon ook heeft >gehad….dat hebben wij opgelost door er een ander (nieuw) z.g. >knijp-pompje op te zetten…..controleer ook goed de klemmen die op de >dieselleiding zitten naar de brandstofpomp.
Die zitten er niet altijd af-fabriek!
>overigens weinig met de kou te maken…...dan gaat het WEL om de >Gloeibougie’s….danwel de timer die hen een aantal seconden van stroom >voorzien.
Als de temperatuur daalt en de problemen beginnen dan kan het zijn dat je koudestartvoorziening niet (goed) werkt of een of meerdere gloeibougies verrot zijn.
De koudestartvoorziening (en daar kan dit goed op duiden, o.a. het slechte lopen) is een kabeltje tussen de dieselpomp en een waspatroon wat onderop het thermostaathuis geschroefd zit (hele dikke moer lijkt het wel). Vaak staan die dingen niet goed (na)gesteld; het kabeltje hoort bij koude motor perfect strak te staan. Als je een Boschpomp hebt loopt het kabeltje naar achter de dieselpomp naar een hefboompje; als je een lucaspomp hebt vooraan onderop.
Er zit een stelmogelijkheid in, ik heb die meestal moeten “her’ ijken door het eindstopje anders vast te zetten. Doe dat bij goed warme motor, zet ‘m dan zo dat het hefboompje net goed vrijkomt. Dan trekt het kabeltje vanzelf strak aan als het waspatroon nog iets doet.
Tenminste..als jij het nieuwe type brandstoffilter al op de motor hebt…(zoals ook op mijn huidige ZX en de Xantia’s)....dus een 93’er BX hebt ?
Neuh hoor, bij breaks is dat al vanaf modeljaar 1992 gemonteerd.
Karel
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Tenminste..als jij het nieuwe type brandstoffilter al op de motor hebt…(zoals ook op mijn huidige ZX en de Xantia’s)....dus een 93’er BX hebt ?
Neuh hoor, bij breaks is dat al vanaf modeljaar 1992 gemonteerd.Karel
Ik ken een Berline turbodiesel van midden 92 die nog de oude constructie had. Mijn eigen ongeblazen berline diesel (ja ooit was ie ongeblazen) van begin 92 had al wel weer het geintegreerde brandstoffilter met voorverwarming op het thermostaathuis. Vreemd dus.
Gr,
Marten
mpostma schreef:karel schreef:Tenminste..als jij het nieuwe type brandstoffilter al op de motor hebt…(zoals ook op mijn huidige ZX en de Xantia’s)....dus een 93’er BX hebt ?
Neuh hoor, bij breaks is dat al vanaf modeljaar 1992 gemonteerd.Karel
Ik ken een Berline turbodiesel van midden 92 die nog de oude constructie had. Mijn eigen ongeblazen berline diesel (ja ooit was ie ongeblazen) van begin 92 had al wel weer het geintegreerde brandstoffilter met voorverwarming op het thermostaathuis. Vreemd dus.
Gr,
Marten
Inderdaad ja….ik heb zowel 92 als 93 BX (turbo) diesels gehad…..wanneer precies Citroën dat nieuwe type brandstoffilter (en dus met het zwarte knijpballetje) gemonteerd heeft in de BX, weet ik niet exact.
Mijn laatste TZD-turbo van 1993, had een andere motor van een Break uit 1994…..die had dat uiteraard al wel.
Bram schreef:mpostma schreef:karel schreef:Tenminste..als jij het nieuwe type brandstoffilter al op de motor hebt…(zoals ook op mijn huidige ZX en de Xantia’s)....dus een 93’er BX hebt ?
Neuh hoor, bij breaks is dat al vanaf modeljaar 1992 gemonteerd.Karel
Ik ken een Berline turbodiesel van midden 92 die nog de oude constructie had. Mijn eigen ongeblazen berline diesel (ja ooit was ie ongeblazen) van begin 92 had al wel weer het geintegreerde brandstoffilter met voorverwarming op het thermostaathuis. Vreemd dus.
Gr,
MartenInderdaad ja….ik heb zowel 92 als 93 BX (turbo) diesels gehad…..wanneer precies Citroën dat nieuwe type brandstoffilter (en dus met het zwarte knijpballetje) gemonteerd heeft in de BX, weet ik niet exact.
Mijn laatste TZD-turbo van 1993, had een andere motor van een Break uit 1994…..die had dat uiteraard al wel.Overigens schreef John (de vraagsteller) het volgende :
De gloeispiralen zijn goed, en de koude start is laatst bij gesteld.
Overigens schreef John (de vraagsteller) het volgende :
De gloeispiralen zijn goed, en de koude start is laatst bij gesteld.
Nou, dan is het simpel: lucht in de leidingen, verrotte verstuivers, verrotte pomp of als laatst verrot blok (Wel in deze volgorde onderzoeken).
Groet,
Marten
mpostma schreef:Overigens schreef John (de vraagsteller) het volgende :
De gloeispiralen zijn goed, en de koude start is laatst bij gesteld.
Nou, dan is het simpel: lucht in de leidingen, verrotte verstuivers, verrotte pomp of als laatst verrot blok (Wel in deze volgorde onderzoeken).
Koudestart controleren is wel zó ontzettend simpel dat ik daar toch echt mee zou beginnen. Staat het kabeltje strak bij koude motor ja of nee? Voor hetzelfde geld is het kraaltje aan het kabeltje losgeraakt en dan is ie weliswaar pas “bijgesteld” maar niet meer actief. (ik spreek hier uit ervaring ....)
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:PS. Ik zie dat je in Akkrum woont. Kom je wel eens bij Roel Tiemersma?
Daar kom ik inderdaad wel eens, daar zijn mijn gloeispiralen getest en ok bevonden. de twede stap is om roel er na te laten kijken, maar eerst wil ik zien of ik er met het forum uit kom.
Trouwen bedankt voor alle reacties. Het probleem is met bde noorderzon verdwenen sinds de buiten tempratuur weer is gestegen. Dus daar mee trek ik de conclusie dat er al een paar problemen afvallen.
Met name de “luchtfilter” suggesties, ik zou zeggen als daar een probleem mee is zou dat er ook moeten zijn met iets warmer weer. Maar dat is er dus niet, als ik dit verkeerd beredeneer hoor ik het wel.
Hoe kan ik verstuivers doormeten, heb namelijk een goude ampere meter.
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI