Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Klopt het verhaal dat Maserati oorspronkelijk een andere spanner wilde installeren, maar dat Citroen deze wel goed genoeg vond? Ik heb wel eens gehoord dat de zwakke punten van de SM motor precies terug te voeren zijn op de wijzigingen van Citroen t.o.v. het originele ontwerp…
Die verhalen doen de ronde, maar zijn nooit bevestigd door medewerkers van Maserati. Vergeet vooral niet dat er in die tijd veel minder goede materialen waren te krijgen als vandaag de dag. Een motorrevisie na 60 of 70.000 kilometer werd door de Ferrari of maserati eigenaar uit die tijd heel normaal gevonden. De Citroenrijders waren dat nooit gewend, een DS motor ging met gemak 200.000 tot 400.000 km mee….....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
fluidphreak schreef:Klopt het verhaal dat Maserati oorspronkelijk een andere spanner wilde installeren, maar dat Citroen deze wel goed genoeg vond? Ik heb wel eens gehoord dat de zwakke punten van de SM motor precies terug te voeren zijn op de wijzigingen van Citroen t.o.v. het originele ontwerp…
Een ander verhaal is dat de ingenieurs GEEN rekening hebben gehouden bij het berekenen van de ketting en spanner met de belasting op de tussenas door HD pomp , alternator en airco .
Bij een GEWONE auto is dit altijd aangedreven door de krukas ..
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:fluidphreak schreef:Klopt het verhaal dat Maserati oorspronkelijk een andere spanner wilde installeren, maar dat Citroen deze wel goed genoeg vond? Ik heb wel eens gehoord dat de zwakke punten van de SM motor precies terug te voeren zijn op de wijzigingen van Citroen t.o.v. het originele ontwerp…
Een ander verhaal is dat de ingenieurs GEEN rekening hebben gehouden bij het berekenen van de ketting en spanner met de belasting op de tussenas door HD pomp , alternator en airco .
Bij een GEWONE auto is dit altijd aangedreven door de krukas ..
Walter
zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:
zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!
Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:blooper1963 schreef:
zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!
Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!
kan best zijn!!maar ik heb ‘t geld niet veil om het blok bij van der laan te doen!! ik bezit nu 4 citroenen en er valt wel aan elke eens iets te doen!!
blooper1963 schreef:waterman771 schreef:blooper1963 schreef:
zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!
Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!
kan best zijn!!maar ik heb ‘t geld niet veil om het blok bij van der laan te doen!! ik bezit nu 4 citroenen en er valt wel aan elke eens iets te doen!!
Ga je er dan voorlopig niets aan doen? Hopelijk wordt het dan achteraf niet meer geld kosten!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citrods schreef:blooper1963 schreef:waterman771 schreef:blooper1963 schreef:
zou nu toch opgelost moeten zijn met de nieuwe renolds kettingen en spanner van de 2de generatie!! er bestaan dan wel nog verschillende spanners,volgens bouwjaar van de SM!! ik ben haast zeker als wij beider onze motor moesten opengooien er 2 verschillende spanners in zitten!! want na ‘71 is er een modificatie geweest,waar ik niet kan van genieten bij het openleggen van mijn motor!! er schijnt een andere achtercarter bij te horen ook!! en in de wisselstukkenlijst,staat duidelijk dat beide modellen niet uitwisselbaar zijn!! eerste generatie,blijft eerste generatie!! mss hebben ze die spanners nu wel verbeterd,dat weet ik helaas niet!! in de Franse prijslijst staan duidelijk 2 verschillende spanners!!!
Nee, ook de spanner van de 2e generatie gaat kapot. Vaak al na 20.000km kan men de stukken uit het carter vissen. De ENIGE afdoende oplossing is de hydraulische spanner!!!
kan best zijn!!maar ik heb ‘t geld niet veil om het blok bij van der laan te doen!! ik bezit nu 4 citroenen en er valt wel aan elke eens iets te doen!!
Ga je er dan voorlopig niets aan doen? Hopelijk wordt het dan achteraf niet meer geld kosten!
ja wel! eerst en vooraal kijken welke er reeds in zit,want mijn SM is reeds lid geweest van de Franse SM club!! god weet wie of wat er in zit!! een hydraulische denk ik niet, maar daar heb ik het geld niet voor voorlopig!! 900 € is niet niks voor een spannertje!!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet zeker dat als jij je motor kaal en schoon bij Wim van der Laan op de werkbank neerzet, hij er geen 900 euro voor zal vragen om een spanner te installeren. Hoe minder werk hij er aan heeft, hoe goedkoper het zal zijn!!!
Ik ben wel van mening dat je helemaal GEK bent als je bij een motorrevisie geen hydraulische spanner zou monteren!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Ik weet zeker dat als jij je motor kaal en schoon bij Wim van der Laan op de werkbank neerzet, hij er geen 900 euro voor zal vragen om een spanner te installeren. Hoe minder werk hij er aan heeft, hoe goedkoper het zal zijn!!!
Ik ben wel van mening dat je helemaal GEK bent als je bij een motorrevisie geen hydraulische spanner zou monteren!!
ja maar ik ben bang van Mevr. van der laan
Ik heb het zo gedaan en was inderdaad geen 900 euro.
Was voor de montage van de spanner (als ik mij niet vergis) 350 + btw.
En je moet dan ook naar het verschil tussen beiden zien.
blooper1963 schreef:
ja maar ik ben bang van Mevr. van der laan
Dat viel best mee.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En ook!! Ik zou dit graag zelf kunnen doen, volgens die foto van op internet,ziet er,ik zeg wel ziet er dat niet zo moeilijk uit!! Ik weet er moet precies geboord worden!! maar wijst dat zichzelf niet wat uit? Je kan namelijk die spanner toch op geen 20 plaatsen gaan monteren!! Enkel daar waar hij op de ketting kan drukken?? en ik vermoed dat dat ongeveer dezelfde plaats is als waar de mechanische nu drukt?? Tja!Ik probeer enkel maar logisch na te denken hoor,verder weet ik niet juist,waar bvb zich dat hogedruk oliekanaal bevind! Ik vermoed op dit pasvlak??
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
blooper1963 schreef:waterman771 schreef:Ik weet zeker dat als jij je motor kaal en schoon bij Wim van der Laan op de werkbank neerzet, hij er geen 900 euro voor zal vragen om een spanner te installeren. Hoe minder werk hij er aan heeft, hoe goedkoper het zal zijn!!!
Ik ben wel van mening dat je helemaal GEK bent als je bij een motorrevisie geen hydraulische spanner zou monteren!!
ja maar ik ben bang van Mevr. van der laan
Ja, wie niet!! ha ha als je op het verkeerde moment binnenkomt…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De laatste versie van de GEWONE mechanische spanner in combinatie met een NIEUWE reynolds ketting en een lange geleiding doet het ook prima
en ja als je mis bent met het boren naar dat oliekanaaltje kan je wel je blok wegkieperen .
@ Blooper : om je uitlaatkleppen te vervangen moet het motorblok er niet uit .
Zijn er al motors total los geraakt door een vesleten kettingspanner ????
Afgebroken klepjes staat de stand in BELGIE momentel al op 7 : deze week nog een “gelukkige” eigenaar aan de telefoon gehad
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:De laatste versie van de GEWONE mechanische spanner in combinatie met een NIEUWE reynolds ketting en een lange geleiding doet het ook prima
en ja als je mis bent met het boren naar dat oliekanaaltje kan je wel je blok wegkieperen .
@ Blooper : om je uitlaatkleppen te vervangen moet het motorblok er niet uit .
Zijn er al motors total los geraakt door een vesleten kettingspanner ????
Afgebroken klepjes staat de stand in BELGIE momentel al op 7 : deze week nog een “gelukkige” eigenaar aan de telefoon gehad
Walter
wanneer heb je de klepjes??? ik wacht vol ongeduld!! en die pomp kunststofring wil ik ook eens van naderbij bekijken!! denk niet dat die bij mij gaat passen!! want ik heb gezien dat de diameter van de as verschillend is bij beide versies van die impellers!!