Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik heb al een geruime tijd dat mijn motormanagement lampje gaat branden als de motor stationair draait, als je gas geeft gaat hij ook weer uit.
naar de garage (bert dyers) geweest en de computer uit laten lezen, deze geeft aan mengsel correctie wat dus neer komt op de lambda sonde.
het uitlezen van de computer(koste mij 48,96 euro) nu heb ik onlangs de sonde en de mapsensor, de kabels en de bougies vervangen maar het probleem blijft, is iemand hier bekent mee? ik ben ten einde raad.
het gaat om een zx break van 1994 met 335,000 kilometers motortype lfz 1761 cc, 74 kw.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ja dit is gebeurt bij de garage, hij stond toch al aan de computer dus is wissen zo gebeurt.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
heeft dit een ander effect dan het wissen zoals het bij de garage gebeurt?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
markwerkman schreef:heeft dit een ander effect dan het wissen zoals het bij de garage gebeurt?
lijkt mij niet de dealers doen meestal ook de accu loshalen
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik kan het allicht eens proberen maar ik denk zelf ook dat het niet zal helpen, maar niet geschoten is altijd mis
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Mark, ik blijf dit even volgen want ik heb dit probleem ook.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
naar dat het schijnt hebben meer zx rijders dit probleem, maar ik heb nog niemand kunnen vinden die mij een gericht antwoord kunnen geven.
alleen de garage die wil wel gaan zoeken maar kunnen mij dan geen garantie geven dat zij het vinden en hoe lang dit duurt (misschien zijn we wel een dag of nog langer aan het zoeken) was wat de garage zij.
dus al met al een dure aangelegenheid
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
De storingscode mengselcorrectie kan diverse oorzaken hebben, zoals het ergens aanzuigen van valse lucht, een losliggende vacuumslang, een druppelende injector, onjuiste klepspeling en misschien kan ik nog wel meer verzinnen…
Aangezien het lampje alleen brandt bij stationairloop, denk ik toch een beetje richting een lekkende/druppelende injector. Wanneer je vervolgens gas geeft, krijgt het systeem meer lucht, en kan van het teveel aan brandstof nu misschien wèl een bruikbaar mengsel maken.
Als dit het is, zou dat volgens mij eenvoudig op te sporen moeten zijn; een vriendelijke garagist zou even het CO-percentage van je uitlaatgas kunnen controleren; dit zou te hoog moeten zijn, terwijl het (te) laag zou moeten zijn bij eventueel ergens aanzuigen van valse lucht…
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
had dit dan al niet bij de apk naar voren moeten komen, aangezien ze daar een vier gas test doen.
hij is in november vorig jaar gekeurd en toen was het probleem er ook al vandaar ook mijn bezoek aan de dealer.
maar hoe kan ik dit zelf eventueel doen want de kosten beginnen aardig op te lopen bij elk bezoekje aan de garage
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
vandaag tevens de procedure van de ecu loshalen geprobeert maar ook dit mocht niet helpen
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Oké, je mengsel is dus niet te rijk, want dat zou afkeur betekend hebben.
Een (te) arm mengsel daarentegen is totaal geen reden voor afkeur! Milieutechnisch gezien is het “hoe armer hoe beter”.
Aangezien jouw klachten bij je garage bekend zijn, lijkt het me niet meer dan redelijk dat ze je CO-percentage danwel de viergastest even gratis of voor weinig voor jou controleren.
Als ze heel erg langzaamaan doen, kan het ze hooguit een kwartiertje tijd kosten. Iedere automonteur, en zeker een die ook APK keurt, zal kunnen ontdekken of jouw auto buitengewoon lage uitstootwaarden heeft…
Het zal misschien niet direct tot de oplossing leiden, maar door het e.e.a. uit te sluiten, kun je er toch misschien dichterbij komen.
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
gisteren contact gehad met garage, het is geen probleem om de test te doen alleen vragen zij daar rond de 55euro voor exc btw.
dus dit word hem niet, maar we gaan verder informeren en hoop dat we ergens voor niet al te veel geld terecht kunnen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Wauw, ik wou dat ik op zo’n manier mijn geld kon verdienen, dat is dus 144 gulden (incl. btw) voor een kwartiertje werk!
Dit moet anders kunnen, een vriendelijke universele garagehouder?
Loopt en rijdt je auto verder wel goed?
Brandstofverbruik in orde?
In dat geval is het misschien ook een optie om er niets aan te doen, hoe vervelend een brandend lampje ook is.
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Via de site van ZX Cruiser nog wat info gevonden: als mogelijke oorzaak wordt ook genoemd “compression”, dus mogelijk compressieverlies in (een van) je cylinders. Gezien je respectabele kmstand is dit ook niet geheel uit te sluiten.
Verder wordt voor een bepaald type XM aangegeven “oxygen/lambda sensor too quick; disconnect heater element to resolve”, maar om een of andere reden heb ik daar niet zo’n goed gevoel bij…..
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
tja het benzinegebruik weet ik niet of dit normaal is, hij rijd ongeveer 1 op 10 a 12 dit zijn 80km wegen verbruik.
en ja hij rijd verder wel goed maar het schokken (echt heel erg) als je het gas los laat om bijvoorbeeld af te remmen voor de stoplichten en terug schakelen is een probleem wat samen hangt met het controle lampje.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik heb gereset. Dat helpt wel. Hij rijdt nu wel beter maar het motor management lampje gaat weer aan.
Ik moet echt de ECU uitlezen. Alle sensoren heb ik nog wel van het vorige blok, behalve die aan de auto zitten en niet op het blok. Ik moet dus een heel eind komen.
Anders kom je een keer hier naar toe dan mag je proberen met mijn sensoren.
Jos van der Voort