Hallo,
Bij Mijn BX moeten de bollen nodig worden gevuld, volgens mij zijn ze al een tijdje te leeg. Nu merkte ik dat de vering ook piept. Als ik bijv. terwijl de auto in de rijstand staat met mijn voet op de trekhaak de auto laat veren, piepen de beide achterwielen. Zijn dat de draagarmlagers die droog staan ofzo? Of kan het wat anders zijn?
Aan de voorkant hetzelfde: als ik op de auto druk en ‘m laat veren, piepen de voorpoten ook wat. Bij het omhoogkomen en dalen naar/uit de hoogste stand, kraken de poten wat. Betekent dat vervanging of smering?
Heeft iemand goede tips voor mij? Want ik wil nog lang van mijn BX genieten!!
Wat betreft de achterwielen: geen twijfel mogelijk—> jouw BX heeft versleten achterdraagarmlagers (ook wel ADAL’s of adalletjes genoemd).
Beste remedie: rij even naar de Hegru in Veldhoven, daar zetten ze achterdraagarmen met vers geperste nieuwe lagers erin voor een zeer goede prijs (zoniet de goekoopste van Nederland). Volgens mij 180 euro voor beide kanten!!
In de vrije uurtjes die ze daar hebben vullen ze veerbollen en voorzien ze tweedehands achterdraagarmen van nieuwe lagers. Als je daar dus aan komt rijden met je BX (wel even een afspraak maken), zetten ze de BX op de brug, oude achterdraagarmen eraf, nieuwe erop—> klaar in 30 minuten.
Ik ben er 2 maal geweest en heb meteen de 5 bollen laten vervangen.
De laatste keer duurde dat 49 minuten voor 5 bollen en 2 achterdraagarmlagers en je rijdt dan weg met een extreem grote glimlach op je gezicht!
Ne, ik heb geen aandelen bij de Hegru, maar het is een aanrader voor elke BX-rijder, zeker als je in de buurt woont, zoals jij in Tilburg.
Wat betreft de voorveerpoten, dat kunnen versleten poten zijn. Je kunt bij de Brezan een goedje kopen in een spuitbus, genaamd White Greas. Dit heb ik een tijdje in de gaatjes bovenin de veerpoten gespoten (rubberen dopje even losmaken) en het werkte echt perfect.
Echter, dit is geen ultiem middel want uiteindelijk zul je je veerpoten moeten laten reviseren of vervangen. Wellicht dat ze dat ook doen bij de Hegru.
Succes verder! Dit zijn absoluut geen problemen waardoor je BX naar de sloop moet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
daS te gemakkelijk geconcludeerd.
Laatst een voorbeeld bij de hand gehad waarbij een bx, met 2 nieuwe draagarmlagers nog steeds piepte. De uitlaat liep tegen de stabilisatorstang aan.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Heren, superbedankt voor de tips en de uitgebreide uitleg! Ik ga inderdaad maar eens bij de Hegru langs. En ik ga eens goed kijken hoe de stabilisatorstangen zitten bij mijn BX.
Hij heeft nu net 190.000 gelopen, rijdt echt superfijn, dus idd wil ik m niet wegdoen naar de sloop, dat zou zonde zijn!
Bedankt!
Voordat je naar de Hegru rijdt, moet je, zoals Stoterstangen90 aangeeft, eerst eens kijken of de uitlaat niet ergens tegenaan piept.
Let wel op dat je niet zomaar onder de BX gaat liggen zonder ‘m stevig op te krikken met assteunen. Je zult helaas niet de eerste zijn die onder een hydraupneumaat ligt terwijl de auto ineens zakt met fatale gevolgen. Maar goed, dit staat ook duidelijk in elk werkplaatshandboek van de BX.
Het is maar even dat je erop geattendeerd wordt.
Succes verder.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hegru vraagt inmiddels 110 Euro per kant..
XBXG schreef:Echter, dit is geen ultiem middel want uiteindelijk zul je je veerpoten moeten laten reviseren of vervangen.
Ik wil maar even opmerken dat ik bij de 19TGD break de (witte) kettingspray met Teflon van Shell gebruikt heb (duur spul, dat wel) en dat daarmee de veerpoten al ruim een jaar probleemloos blijven veren. De opmerking dat het maar tijdelijk werkt; sja: tijdig LHM vervangen, bollen hervullen en af en toe sprayen (hooguit jaarlijks inmiddels) werkt bij deze auto al sinds juli 2001 en een ton aan km’s; deze auto veert inmiddels zoals het hoort - en dat was zeker niet altijd zo.
Ich bin ein Breaker
Allemaal bedankt voor de reacties, binnenkort worden de bollen gevuld, de adals vervangen en de poot heb ik al met succes ingesprayt!
Vandaag nieuwe ADALS ‘gekregen’ van de Hegru. Jippie!!! Het piepen en kraken is daarmee verholpen!
TIP: De voorste veerpoten heb ik met kettingspray voor motorfietsen ingespoten, door het gaatje naar binnen. Werkt perfect…
Nu nog de bollen opnieuw vullen, want de wagen veert als een plank, maar dat gebeurt volgende week, dan ook meteen het HP-systeem doorspoelen en dan ben ik echt benieuwd, volgens mij is mijn BX’je dan weer tiptop, vooral als ik de onlangs gekochte spoiler heb gemonteerd!
Enne ROBSKY: zijn jouw problemen over met je nieuwe octopus? Was gezellig!
M'thijs schreef:TIP: De voorste veerpoten heb ik met kettingspray voor motorfietsen ingespoten, door het gaatje naar binnen. Werkt perfect…
Ik heb kettingspray met teflon gebruikt, duur maar érg duurzaam en effectief.
Ich bin ein Breaker
Och .,.
Als je bij Brezan werkt is dat zo duur nog niet.!?
En hey.. M’Thijs De problemen zijn opgelost..!
Was veel geld voor het vervangen van de octopus die op het schutbord ligt ..(180 eurootjes) maar zelf zou ik het niet zo snel gedaan hebben..!
Dus wel lof voor de hegru..!
Het lapwerk wat ik uiteindelijk had gemaakt zat op zich wel maar na controleren van andere leidingen op de daadwerkelijke lekkage brak ik zelf nog een leiding .. Dus Hegru..!
En de dagwaarde blijft maar stijgen..!!
Ja was Leuk M`thijs en ik ga je vast nog wel een keer zien.!
(volgende project de bollen?)
Robski